1 508 976 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Stockholm
· 7 308 inlägg
Nej så är det inte.D djac skrev:Bra du är nöjd men det blir ju lite bakvänt när man tar den med kort räckvidd för långa resor och den med lång för korta. Ska man köra långt så blir det ju mest på bensin då och skillnaden mellan en hybrid och en ICE är i det caset minimal, man släpar runt ett tomt batteri bara.
Antar att det du egentligen tycker är bra är att en hybrid har lägre förmånsvärde.
Visst är det något lägre förmånsvärde (dock inte lika generöst som förr) - men målet är att köra båda bilarna på så mycket el det går.Att köpa en hybrid eller bensinare hade ju blivit helt snett då dom inte alls går att köra på el (utom möljligen ngn km med hybriden)
Elbilen har 40kwh och en räckvidd på ca 24 mil på sommaren (betydligt kortare på vintern), samt en Chademo 50kw snabbladdningsuttag, så den är inte alls lämpad för längre resor. Dels finns få snabbladaruttag som har ChaDemo, dels laddar den inte så snabbt och sen hra den dålig räckvidd.
Jag har funderat på en hel-elbil som "1:a bil" - men då vill jag ha 60 mils riktig räckvidd (dvs 20-80 % -där man håller sig inom) och sen att den kan ta hundarna och har 4wd (vilket månda elbilar har iofs). Den enda bilen som tangerar den räckvidden för mig är Fisker Ocean, med 70 mils WLTP, men den är lite för ny så den finns inte att köpa riktigt ännu.
Vi har kompisar som vi varit på långtirpp med med Tesla (model 3 och nu Y) så jag vet att det går om man vill och planerar lite...men nackdelarna överväger fördelrana än så länge.
Enda nackdelen egentligen med en hybrid (särskilt om den har längre elräckvidd) är att den kostar mer att serva) - jag har den inte så länge att problem med dubbla drivlinor i längden är ett problem för mig.
Notera också att drivlinorna kan vara mer eller mindre krångliga och effektiva. Mitsubishi har ju i Outlander bara en växel som går in vid 65 km/h ungefär (om inte enbart el nyttjas) och som får hjälp av elmotorerna för att få bättre moment. Under 65 km/h går den alltid på el (genererat från bensinmotorn om batteriet är tomt). Frågan är om det inte hade varit bättre att alltid gå omvägen via el, även om förbrukningen då hade blivit lite högre. Komplexiteten på bilen (som ju redan är reducerad) hade då sjunkit ytterligare.klaskarlsson skrev:Nej så är det inte.
Visst är det något lägre förmånsvärde (dock inte lika generöst som förr) - men målet är att köra båda bilarna på så mycket el det går.Att köpa en hybrid eller bensinare hade ju blivit helt snett då dom inte alls går att köra på el (utom möljligen ngn km med hybriden)
Elbilen har 40kwh och en räckvidd på ca 24 mil på sommaren (betydligt kortare på vintern), samt en Chademo 50kw snabbladdningsuttag, så den är inte alls lämpad för längre resor. Dels finns få snabbladaruttag som har ChaDemo, dels laddar den inte så snabbt och sen hra den dålig räckvidd.
Jag har funderat på en hel-elbil som "1:a bil" - men då vill jag ha 60 mils riktig räckvidd (dvs 20-80 % -där man håller sig inom) och sen att den kan ta hundarna och har 4wd (vilket månda elbilar har iofs). Den enda bilen som tangerar den räckvidden för mig är Fisker Ocean, med 70 mils WLTP, men den är lite för ny så den finns inte att köpa riktigt ännu.
Vi har kompisar som vi varit på långtirpp med med Tesla (model 3 och nu Y) så jag vet att det går om man vill och planerar lite...men nackdelarna överväger fördelrana än så länge.
Enda nackdelen egentligen med en hybrid (särskilt om den har längre elräckvidd) är att den kostar mer att serva) - jag har den inte så länge att problem med dubbla drivlinor i längden är ett problem för mig.
Hursomhelst, Outlander har ändå rätt så billig service (åtminstone där jag servar den) jämfört med många andra märken. Min bil går dessutom till mer än 80% på el (3 mil till jobbet enkel väg, laddar på jobbet också) så slitaget på bensinmotorn är minimalt (den går runt 300 mil på bensin per år). Den drar dock nästan dubbelt så mycket el som frugans Fiat 500e (som iofs är mycket mindre och slipper dra runt på en bensinmotor också). Men Outlandern väger bara ca 600 kg mer trots bensinmotorn, men den har ju bara drygt 1/4 av batterikapaciteten också...
Jag förväntar dock mig att få en leasingbil av firman någon gång efter jul, då blir det i så fall med största sannolikhet en Tesla MY LR. Med det körmönster jag har så värderar jag batteristorleken mycket mer än möjligheten att köra riktigt långt utan att behöva "tanka". Jag och frugan väljer hennes Fiat de flesta gånger vi skall någonstans utanför räckvidden för Outlanderns batteri, men lastutrymme behövs ju ibland. Det händer iofs att tonåringarna skall med, men det är ju sällan numera.
Medlem
· Stockholm
· 7 308 inlägg
Just outlandern är ju en 1a generations laddhybrid , så den är ju inte den effektivaste.pacman42 skrev:Notera också att drivlinorna kan vara mer eller mindre krångliga och effektiva. Mitsubishi har ju i Outlander bara en växel som går in vid 65 km/h ungefär (om inte enbart el nyttjas) och som får hjälp av elmotorerna för att få bättre moment. Under 65 km/h går den alltid på el (genererat från bensinmotorn om batteriet är tomt). Frågan är om det inte hade varit bättre att alltid gå omvägen via el, även om förbrukningen då hade blivit lite högre. Komplexiteten på bilen (som ju redan är reducerad) hade då sjunkit ytterligare.
Hursomhelst, Outlander har ändå rätt så billig service (åtminstone där jag servar den) jämfört med många andra märken. Min bil går dessutom till mer än 80% på el (3 mil till jobbet enkel väg, laddar på jobbet också) så slitaget på bensinmotorn är minimalt (den går runt 300 mil på bensin per år). Den drar dock nästan dubbelt så mycket el som frugans Fiat 500e (som iofs är mycket mindre och slipper dra runt på en bensinmotor också). Men Outlandern väger bara ca 600 kg mer trots bensinmotorn, men den har ju bara drygt 1/4 av batterikapaciteten också...
Jag förväntar dock mig att få en leasingbil av firman någon gång efter jul, då blir det i så fall med största sannolikhet en Tesla MY LR. Med det körmönster jag har så värderar jag batteristorleken mycket mer än möjligheten att köra riktigt långt utan att behöva "tanka". Jag och frugan väljer hennes Fiat de flesta gånger vi skall någonstans utanför räckvidden för Outlanderns batteri, men lastutrymme behövs ju ibland. Det händer iofs att tonåringarna skall med, men det är ju sällan numera.
Min 330 drar ca 0,55l/mil på långfärd-motorväg (på bara bensin), så jag upplever inte att batteriet är ngn större kompromiss. Kanske den hade dragit ngn dl mindre om jag hade haft en ren bensinare...men då hade jag inte haft uppvärmning/nedkylning på batteri
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Svårt att jämnföra hybrider och bensin/diesel rakt av och speciellt laddhybrider. Hybriderna drar mycket mindre vid stadskörning än rena besin/diesel. Se bara på Prius och Lexus. En kompis RX450h drar ca 0,8 nästan oavsett hur han kör. Det är svårt att komma ner i det vid stadskörning utan hybriddriften.
På enbart landsväg kan det säkert skilja lite till den rena bensinbilens fördel. Men tar man man med värme, stadskörning etc så är det fördel hybriden, klar fördel laddhybriden.
På enbart landsväg kan det säkert skilja lite till den rena bensinbilens fördel. Men tar man man med värme, stadskörning etc så är det fördel hybriden, klar fördel laddhybriden.
Outlandern har dock fortfarande en bättre drivlina än många nyare laddhybrider för vardagsanvändningen. Den hade kunnat vara mycket effektivare vid körning på bensin, men de insåg att bilarna i huvudsak går kortare sträckor när man slår ut användningen över hela året. Dvs, bensinförbrukningen optimeras bäst genom att använda så lite bensin som möjligt på korta sträckor.klaskarlsson skrev:Just outlandern är ju en 1a generations laddhybrid , så den är ju inte den effektivaste.
Min 330 drar ca 0,55l/mil på långfärd-motorväg (på bara bensin), så jag upplever inte att batteriet är ngn större kompromiss. Kanske den hade dragit ngn dl mindre om jag hade haft en ren bensinare...men då hade jag inte haft uppvärmning/nedkylning på batteri
Håller med. Tycker faktiskt Outlandern är en riktigt bra hybrid som går att köra på el vid i princip all vardagsanvändning.pacman42 skrev:Outlandern har dock fortfarande en bättre drivlina än många nyare laddhybrider för vardagsanvändningen. Den hade kunnat vara mycket effektivare vid körning på bensin, men de insåg att bilarna i huvudsak går kortare sträckor när man slår ut användningen över hela året. Dvs, bensinförbrukningen optimeras bäst genom att använda så lite bensin som möjligt på korta sträckor.
En irritationsfaktor är dock att bensintanken är på tok för liten.
Herregud, kan man inte köra minst 120 mil utan att stanna, skandal, hur ska någon kunna använda en sådan bil!?J jocke31 skrev:
Man får stanna lika ofta med en Outlander som med en Tesla. Det går lite snabbare att tanka Outlandern dock... 🙂J jocke31 skrev:
Jag har något minne av att bensintanken är typ 40 liter. Med en bil som lätt drar över litern på motorväg så blir räckviddsångesten i paritet med de flesta elbilar. Och många elbilar kommer faktiskt längre mellan stoppen. 😎D djac skrev:
Faktum är att vårt beslut att byta en diesel och en hybrid till två elbilar till stor del var av miljöskäl. Just för att slippa bränna en massa soppa på inte minst långresorna.D djac skrev:
Att det sedan även är ekonomiskt fördelaktigt i långa loppet ser vi som en bonus.
Vi har fasat ut fossila bränslen helt hemma. Har även gjort oss av med alla bensindrivna trädgårdsredskap.
Mina första bilar hade 40L tank och drog över liter. Men vägarna var generellt betydligt sämre, bitvis grus, och bilarna, i princip inga med AC, inga farthållare, vägljud och dålig komfort etc. I den första fick man t.om. kolla oljan.J jocke31 skrev:
Så det var helt andra förutsättningar, blir helt fel jämförelse.
När jag som liten åkte till Stockholm var man salig när det fanns något som kallades motorväg från Nyköping och norrut.🤣
Jag såg en bil jag inte kände igen idag. Den såg lite ut som en Tesla S, men lite modernare och fläskigare. Flertalet kameror och lidar på taket fram som var allt annat än diskreta. Det visade sig vara en Nio ET7.
Den verkar ha fått ljumma recensioner, främst pga priset och att den inte är lika bra som tex i7 eller EQS. Testade att konfigurera med enda tillvalet vinterhjul och stora batteriet och det blev 1 069 500 kr. Borde kostar på mig metallic i den kulör jag gillar när det ändå landar på över en miljon. Blir hursomhelst inget köp.
Den verkar ha fått ljumma recensioner, främst pga priset och att den inte är lika bra som tex i7 eller EQS. Testade att konfigurera med enda tillvalet vinterhjul och stora batteriet och det blev 1 069 500 kr. Borde kostar på mig metallic i den kulör jag gillar när det ändå landar på över en miljon. Blir hursomhelst inget köp.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Tyvärr är det sedan lucka på den och batteriet är hyra eller dyrt. Den har inte heller speciellt bra prestanda för DC laddning.P Pin skrev:Jag såg en bil jag inte kände igen idag. Den såg lite ut som en Tesla S, men lite modernare och fläskigare. Flertalet kameror och lidar på taket fram som var allt annat än diskreta. Det visade sig vara en Nio ET7.
Den verkar ha fått ljumma recensioner, främst pga priset och att den inte är lika bra som tex i7 eller EQS. Testade att konfigurera med enda tillvalet vinterhjul och stora batteriet och det blev 1 069 500 kr. Borde kostar på mig metallic i den kulör jag gillar när det ändå landar på över en miljon. Blir hursomhelst inget köp.
Deras stora USP är batteribyten och det finns inte så många stationer för det än. När jag talade med en säljare så trodde han att det kommer att bli en avgift för byte, typ 100kr.
Batteriet du byter till är laddade till 80% så jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om systemet just nu.
Ja priset jag angav var med friköpt batteri. Jag kunde se en station i Stockholm för batteribyte, i Värtahamnen. Ganska opraktisk plats att köra till för byte. Byte skulle ta 7 minuter, men man kan väl ladda rätt mycket på 20 min i de bästa bilarna. Omvägen till Värtahamnen tar ju mer än en kvart för de flesta.R Robert-san01 skrev:Tyvärr är det sedan lucka på den och batteriet är hyra eller dyrt. Den har inte heller speciellt bra prestanda för DC laddning.
Deras stora USP är batteribyten och det finns inte så många stationer för det än. När jag talade med en säljare så trodde han att det kommer att bli en avgift för byte, typ 100kr.
Batteriet du byter till är laddade till 80% så jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om systemet just nu.
Jag såg att den inte laddar så bra jämfört med flera andra.
Lågt i tak och låga säten bak var också kritik om vuxna åker bak.