Någon som kört Renault Kangoo ZE?

Jag letar efter en billig pendlarbil för att ersätta Mini Coopern jag kör nu och vacklar lite mellan ny Elbil (med rätt stor investeringskostnad) eller en beggad fossilare.

Nu såg jag av en slump att Kangoo ZE ligger riktigt lågt i pris, betydligt billigare än Zoe ( om man räknar med att de flesta Zoe har batterihyra och Kangoon oftast har friköpt batteri).

Jag behöver egentligen inte en skåpbil, men detta är en andrabil så det spelar ingen roll att den är 2-sitsig och visst kan man ha nytta av ett skåp ibland ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon som kört Renault Kangoo ZE?

Jag letar efter en billig pendlarbil för att ersätta Mini Coopern jag kör nu och vacklar lite mellan ny Elbil (med rätt stor investeringskostnad) eller en beggad fossilare.

Nu såg jag av en slump att Kangoo ZE ligger riktigt lågt i pris, betydligt billigare än Zoe ( om man räknar med att de flesta Zoe har batterihyra och Kangoon oftast har friköpt batteri).

Jag behöver egentligen inte en skåpbil, men detta är en andrabil så det spelar ingen roll att den är 2-sitsig och visst kan man ha nytta av ett skåp ibland ;)
Jag fick låna en Kangoo ZE när min Zoe var på service. Märkligt, det är en stor firma och Kangoon var rätt gammal och inte direkt urstädad. Troligen var de deras "ärendebil" jag fick. Nå. Jämfört med Zoe var iallafall denna bil hemsk att köra. Kanske alla "skåpbilar" är så. Jag har kört en gammal caddy som var rätt trist, men inte så här kass. Samt en berlingo som var helt ok. Men kanske är den ok för att vara en sån liten skåpbil?

Ville jag ha en byggbil på el så visst (har den dragkrok?). Men inte för vardagskörning... Jag har ju vänt på det och har en V70 som byggbil och för långfärder och kör Zoe till vardags. Det sparar man nog mer på. Zoe 22kWh borde vara överkomliga, elbilar har ju gått ned rejält sista åren (sen jag köpte min Zoe) så jag tror man kan få en 41kWh med lossköpt batteri för 120.000, en gammal 2015 22kWh med lossköpt batteri borde gå att få för under 60? Då är det inte värt en kangoo för 20.000 mindre?

Bäst vore en elbil som har snabbladdning, krok och bagage nog för långresa + takräcke. Enda begagnat som klarar det är Tesla3 och de med dragkrok ligger fortfarande för högt, och försäkring och reparationskostnaden oroar mig...

Ni som har äldre T M3, vad kostar den "i verkligheten", och har ni behövt göra nåt jobb, byta bromsar, hjullager, spindelled eller elgrejor som skärm, radio mm? Såg nån länk till en video där man kunde läsa ut felkoder och gifta in beg styrenheter direkt från bilens dator, utan OBD instrument. Det verkar ju supernice. Men jag tror ändå man är fast i teslas händer...
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Låg SOC sliter inte på batteriet.
Hög SOC ökar degraderingen och från ca 55-60% ökar den markant.
80% är nästan lika dåligt som 100%
Min Zoe går bara att ladda till 100%. Finns en integration till HA som bromsar vid 80%, jag testade och "läsa ut" Zoen där, man fick otroligt massa data (man inte behöver, som batteritemp osv) men känner att jag inte vill tillbaka där jag var med min Passat GTE, att den är laddad bara hälften av gångerna (den var inte kopplad till HA, det räckte med VWs egen server för att ställa till det) - den kunde man ju även köra på bensin om det sket sig. Med Zoen måste jag ha laddat, annars får jag ta andrabilen.
 
J JohanLun skrev:
Jag fick låna en Kangoo ZE när min Zoe var på service. Märkligt, det är en stor firma och Kangoon var rätt gammal och inte direkt urstädad. Troligen var de deras "ärendebil" jag fick. Nå. Jämfört med Zoe var iallafall denna bil hemsk att köra. Kanske alla "skåpbilar" är så. Jag har kört en gammal caddy som var rätt trist, men inte så här kass. Samt en berlingo som var helt ok. Men kanske är den ok för att vara en sån liten skåpbil?

Ville jag ha en byggbil på el så visst (har den dragkrok?). Men inte för vardagskörning... Jag har ju vänt på det och har en V70 som byggbil och för långfärder och kör Zoe till vardags. Det sparar man nog mer på. Zoe 22kWh borde vara överkomliga, elbilar har ju gått ned rejält sista åren (sen jag köpte min Zoe) så jag tror man kan få en 41kWh med lossköpt batteri för 120.000, en gammal 2015 22kWh med lossköpt batteri borde gå att få för under 60? Då är det inte värt en kangoo för 20.000 mindre?

Bäst vore en elbil som har snabbladdning, krok och bagage nog för långresa + takräcke. Enda begagnat som klarar det är Tesla3 och de med dragkrok ligger fortfarande för högt, och försäkring och reparationskostnaden oroar mig...

Ni som har äldre T M3, vad kostar den "i verkligheten", och har ni behövt göra nåt jobb, byta bromsar, hjullager, spindelled eller elgrejor som skärm, radio mm? Såg nån länk till en video där man kunde läsa ut felkoder och gifta in beg styrenheter direkt från bilens dator, utan OBD instrument. Det verkar ju supernice. Men jag tror ändå man är fast i teslas händer...
OK, kanske inget att satsa på då. Var mest intresserad av en med 33kWh's batteriet som gick att hitta en bit under 100k. Våran "huvudbil" är en nyare Berlingo (fast en Multispace med 5-säten) och den tycker jag går utmärkt att åka runt i. Men jag är inte så känslig, den sväljer ju kopiöst med last och det är ju också en form av lyx. Får se om jag provkör en Kangoo. Tänker mig en nyare efter 2017 med 33kWh's batteriet...

Zoe är tyvärr inte alls så billiga som de var för ett tag sedan. Med friköpt 22kWh's batteri ligger de runt 100-130k och med 41kWh 150-200k. Begagnade bilar har blivit dyrt.

Jag har alternativet att ta ut en ny Tesla M3 som bilkontobil via jobbet och det skulle då kosta mig runt 6-6,5k i månaden vilket jag tycker är lite mycket. Minin kostar idag 4k i månaden men ska lämnas tillbaka till jul.

Hade Alpine A290 varit lanserad så den varit högintressant;

Vit koncept-elbil med blåa detaljer, sportig design, Michelin-däck, Alpine-märkning framför en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Styrman_jansson skrev:
OK, kanske inget att satsa på då. Var mest intresserad av en med 33kWh's batteriet som gick att hitta en bit under 100k.
Den jag lånade hade nog några år på nacken...
S Styrman_jansson skrev:
Zoe är tyvärr inte alls så billiga som de var för ett tag sedan. Med friköpt 22kWh's batteri ligger de runt 100-130k och med 41kWh 150-200k. Begagnade bilar har blivit dyrt.
Skumt, jag trodde de gått ned rätt mkt, såg nån på faceboks zoegrupp som erbjöd en 41kwh iofs med lite högre miltal, uppåt 10.000, för om jag minns rätt 130 inkl batteri. Privat.

S Styrman_jansson skrev:
Jag har alternativet att ta ut en ny Tesla M3 som bilkontobil via jobbet och det skulle då kosta mig runt 6-6,5k i månaden vilket jag tycker är lite mycket.
Jag hade ju en GTE via jobbet (personalbil) men när man ändrade reglerna så skulle en ID4 bli för dyr tyckte jag, jag tror den skulle landa på ungefär vad du skulle ge för teslan för mig, då ingår ju bara service, inte tvätt, bränsle osv. Tycker det är för mkt. Skulle hellre ha en Tesla än en VW. Snart är de ju nere i sådana pengar iallafall jag skulle kunna köpa för (330.000 har jag sett M3 för) men då är ju milen sådana att det antingen inte längre är maskinskada eller bara några tusen mil kvar till den går ut. Och jag är lite för orolig över kostnaderna på Tesla, de verkar inte valt de enklaste lösningarna att reparera.

Skulle jag kunna sälja Zoen (5.000 mil) för 170.000 och köpa en M3 med max 7.000 mil för 350 så skulle jag nog slå till. Men tyvärr tror jag jag får mindre för Zoen och inte hittar en M3 med så låga mil för de pengarna... De gamla M3 hade väl inte krok och går inte eftermontera?
 
J JohanLun skrev:
Den jag lånade hade nog några år på nacken...

Skumt, jag trodde de gått ned rätt mkt, såg nån på faceboks zoegrupp som erbjöd en 41kwh iofs med lite högre miltal, uppåt 10.000, för om jag minns rätt 130 inkl batteri. Privat.
Jag har hållt lite koll på blocket och de 41kWh jag hittar för runt 100k har alla batterihyra.

Kangoon kan man hitta en 2019 årsmodell med 33kWh's batteri och runt 4-5k mil på för 120k vilket får väl anses vara rätt mycket för pengarna. Men det kanske verkligen fortfarande är en rätt seg/tråkig upplevelse. Det kan ju vara billigt av en anledning tänker jag. Interiört tycker jag ändå de senare ser helt OK ut om än inte så upphetsande.
 
P Pin skrev:
Äntligen 😀 😉
+ 1000 liter lastutrymme
+ 4 WD
+ Dragvikt 3,6 ton
+ Räckvidd 725 km

Nu kan ni dra hästsläpet långa sträckor. Eller elefantsläp.

(Cadillac Escalade IQ)
Svårt att motivera den här hemma när det kostar ett par 100 lök mer än huset =)

Vad fick den dra? Känns som det är billigare att hyra lastbil om man ska dra tungt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Den väger ju som en mindre lastbil verkar det som 😉
 
A AndersS skrev:
Den väger ju som en mindre lastbil verkar det som 😉
Den blir lastbil i Sverige och går inte köra fort på motorvägen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag har hållt lite koll på blocket och de 41kWh jag hittar för runt 100k har alla batterihyra.

Kangoon kan man hitta en 2019 årsmodell med 33kWh's batteri och runt 4-5k mil på för 120k vilket får väl anses vara rätt mycket för pengarna. Men det kanske verkligen fortfarande är en rätt seg/tråkig upplevelse. Det kan ju vara billigt av en anledning tänker jag. Interiört tycker jag ändå de senare ser helt OK ut om än inte så upphetsande.
Jag vet inte vilken årsmodell Kangoo jag körde eller om de gjort några förändringar sen den lanserades. Den var rätt sunkig, så det var inte direkt en demobil jag fick låna.

Den Zoe jag såg på facebook "billigt" såldes med hyra, hade gått något fler mil än min. Jag köpte loss mitt batteri för ett halvår sen för 49.000. Denna stod batteriet skulle kosta 31.000 att köpa loss. Dvs hittar du en med batterihyra för 100 kan den kosta dig 130 med lossköpt batteri. Men det verkar magi vad de tar för batteriet, olika för varje bil. Hade jag vetat att det kostat 31 så hade jag givetvis betalat 699 i sex månader till istället. Jag gissar det finns en sweetspot när det lönar sig köpa ut, nånstans kommer ju kurvan plana ut.

Jagar man lite så borde det väl gå att få en Zoe 41kwh privat för under 140.000 med lossköpt batteri. Kanske ännu billigare. Tyvärr verkar Renault ha problem med motorerna, de verkar hålla 6-12.000 mil. Sen går ett lager som är svårt att byta. Batterier däremot verkar ingen behöva byta. Det sägs även att den äter spindelleder. Jag har ett knappt års garanti kvar och inget har gått sönder än. Vet inte om jag ska plåga bilen eller köra lungt. Trist om motor och spindelleder går sönder en månad efter garantin går ut... Ska besiktiga innan den går ut och be dem vara väldigt kinkiga med lederna... :D
 
J JohanLun skrev:
Men det verkar magi vad de tar för batteriet, olika för varje bil.
Jag har förstått det som att det är 80.000*0,9 per leasat år. Oklart vilket batteri, det lilla gissar jag på.

Ett tre år gammalt batteri skulle då hamnat på 80.000*0,9*0,9*0,9=80.000*0,73=58.300

Och ett tio år gammalt på 27 tkr någonting.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har förstått det som att det är 80.000*0,9 per leasat år. Oklart vilket batteri, det lilla gissar jag på.

Ett tre år gammalt batteri skulle då hamnat på 80.000*0,9*0,9*0,9=80.000*0,73=58.300

Och ett tio år gammalt på 27 tkr någonting.
Jag tror ålder, miltal och tidigare betalt belopp spelar in. Modellen kan inte vara så enkel som du beskriver. Jag frågade om priset att köpa ut på 6-7 bilar innan jag köpte och det måste varit mer än bara ålder.
 
Tidigare betalt belopp inkluderas ju i åldern (batterihyran är väl alltid samma), så det skulle vara om det finns någon milkomponent då också, men jag har förstått det som att det inte gör det.

Men de där 80 tkr är visst bara ett exempel och det skiljer mellan årsmodellerna.

Utköpspriset bottnar tydligen i försäkringsvärdet, som framgår av 14.1.4 i leasingvillkoren.
https://myrenaultzoe.com/Docs/BatteryHireLeaseAgreement.pdf
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tidigare betalt belopp inkluderas ju i åldern (batterihyran är väl alltid samma), så det skulle vara om det finns någon milkomponent då också, men jag har förstått det som att det inte gör det.

Men de där 80 tkr är visst bara ett exempel och det skiljer mellan årsmodellerna.

Utköpspriset bottnar tydligen i försäkringsvärdet, som framgår av 14.1.4 i leasingvillkoren.
[länk]
Hyresbeloppet beror ju på miltalet, tror det var ett par olika steg, från 600 från kanske 500 mil om året, till 1200 för unlimited milage. Kanske kan man betala 1200 och sen bara åka ett par hundra mil och de då spelar in. Nå. Jag har köpt ut mitt och kommer inte få reda på om det varit smartare vänta ett par månader till. Nån hade en teori om att det skrevs ned inte per månad utan per kvartal eller halvår så att tidpunkten man löser ut också har betydelse. Upplägget är märkligt då det ju knappast går att separera bilen från batteriet, lite som att hyra vevaxeln i en förbränningsmotorbil.
 
Jag tror man ska se det som en rest från en tid när (betydligt fler) människor var oroliga att batterierna inte skulle hålla bilens livslängd. Därför hade de ett schablonmässigt försäkrat restvärde om Renault faktiskt skulle behöva byta ut dem.

Sen utvecklade sig världen annorlunda och fler ville äga än hyra sina batterier, sp då hittade de på ett pris utifrån försäkringsvärdet.

Utköpspriset är alltså något av en efterhandskonstruktion och därför blir det lite hoppigt och konstigt jämfört med om det varit något man tänkt sälja från början.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.