Mikael_L
Kan man meddela Renault att nu vill man inte hyra batteriet längre, de får komma och hämta sitt batteri?

Går det att skrota en sådan här bil?

Får bilen negativt värde till sist, när batterihyran bara ses som en belastning, ingen är beredd att vare sig köpa eller ens ta emot bilen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man meddela Renault att nu vill man inte hyra batteriet längre, de får komma och hämta sitt batteri?

Går det att skrota en sådan här bil?

Får bilen negativt värde till sist, när batterihyran bara ses som en belastning, ingen är beredd att vare sig köpa eller ens ta emot bilen?
Ja det är ju minst sagt intressanta funderingar. Jag tänker att värdet av batterihyran ”ökar” ju äldre bilen blir. Teoretiskt har man ju rätt till ett nytt batteri om det blir för dåligt och den risken är ju större med en äldre bil.

Så så länge bilen i övrigt är fräsch kan det väl vara positivt i vissa fall.

Men vad sol händer om man blir tvungen att skrota en bil med batterihyra vet jag inte.
 
Vi har ju materialåtervinning som ligger på producenten sen typ 15 år tillbaka, så när man skrotar en sådan bil lämnar man egentligen tillbaka den till producenten och tackar för sig. Därmed upphör även hyran av batteriet. I pralktiken görs det via en auktoriserad bilskrot.

Man kan dock inte (utgår jag från, orkar inte läsa på) lämna tillbaka bara batteriet, ratten eller någon annan enskild del, utan det är hela paketet i så fall.

Huruvida batterihyran på åtta tusen per år gör att dessa bilar skrotas ut tidigare är en intressant fråga.
 
Jag skulle tro att Renault kommer erbjuda att man får köpa ut batteriet extremt billigt när de börjar ana att bilarna skrotas ut.

Änslålänge är det vad jag förstår oerhört få, om ens något, batteri som bytts på batterigarantin. Den ligger på en såpass låg nivå att man troligen inte når dit under bilens livstid. Batteriet har 8 års garanti om man köper ut det. Om batterier går sönder misstänker jag att det är av andra skäl, skador ect, som säkert Renault (och alla andra) friskrivit sig från.

Zoen är ju, tycker jag, en rätt trevlig liten bil. Men den är inte byggd med nån kvalitet så jag tror inte själva bilen blir så långlivad. Efter 15 år och 25.000 mil tror jag resten av bilen är med råge färdig för återvinningen.

Modellen med batterihyra är ju minst sagt knepig. Det måste finnas fall där det blir väldigt snårigt. Det är också konstigt att inte försäkringen blir billigare när man hyr batteriet, som är en så stor del av värdet (och reparationskosntaden) i bilen, Jag har för mig att det är renault som försäkrar batteriet, inte bilägaren. Men jag kan ha fel. Orkar inte läsa dokumentet som länkades till ovan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Låg SOC sliter inte på batteriet.
Hög SOC ökar degraderingen och från ca 55-60% ökar den markant.
80% är nästan lika dåligt som 100%
Visar de där diagrammen verkligen slitaget?
Visar de inte självurladdningen?
 
Vad tror vi om värdeminskningen på olika elbilar framöver jämfört med övriga flottan?

Kollat lite priser på Tesla model Y och 3 och tycker det verkar som att Model Y håller priset bättre än model 3. Runt 6% per år verkar det bli vid normalt användande. Klart största inverkan på TCO över tid i min kalkyl och hur det står sig mot befintliga bensin/diesel.
 
Jag tror det kommer finnas en fortsatt prispress nedåt, som vi redan på just model 3 som ju nu finns att köpa för under 500k. Det kommer att ge en ökad värdeminskning på begagnade bilar när nypriset rör sig nedåt
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad tror vi om värdeminskningen på olika elbilar framöver jämfört med övriga flottan?

Kollat lite priser på Tesla model Y och 3 och tycker det verkar som att Model Y håller priset bättre än model 3. Runt 6% per år verkar det bli vid normalt användande. Klart största inverkan på TCO över tid i min kalkyl och hur det står sig mot befintliga bensin/diesel.
Senaste åren har ju varit helt upp&nedvända värden. Den som köpte ICE-bil för 4-5 år sedan har i princip fått tillbaka pengarna. Den standardiserade 15%-iga värdeminskningen eller halverade värdet vart tredje år som gällt i alla år har ju varit som bortblåst. Elbilar har ju stigit i värde, fram tills Tesla valde att justera priserna.

Det som blir spännande att se är hur priset på dieselbilar kommer förändras när reduktionsplikten sänks. Då kommer dieseln att kosta mindre än bensinen vid pump och med dess lägre förbrukning så kanske alla vi som åker diesel har dragit jackpoten😆.

Läste att man i Kina kan köpa en ID3 för 178,000kr, frågan är hur detta påverkar EU-medborgares inställning till att betala 3ggr så mycket för samma bil.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej.
Finns en bra tråd här där jag tagit den ifrån.
[länk]
Oj, lång tråd, får se om jag orkar läsa den. 😮
 
Då kan vi konstatera att det numera är försent att köpa en ny Volvo med dieselmotor.
Den som driver ett bilmuseum och vill ha en av de sista bilarna med diesel rekommenderas att besöka någon Volvohandlare för att se om det finns några lagerbilar kvar.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
M
jlind74 jlind74 skrev:
Då kan vi konstatera att det numera är försent att köpa en ny Volvo med dieselmotor.
Den som driver ett bilmuseum och vill ha en av de sista bilarna med diesel rekommenderas att besöka någon Volvohandlare för att se om det finns några lagerbilar kvar.
Det är nog få som kommer sakna den! Tråkigare motor än VEA-dieseln får man leta efter, det skriver jag trots att jag har en själv 😩.

Och jag har personligen aldrig fattat hur man tänkte när man konstruerade en laddhybrid med en dieselmotor. En diesel är gjord för att köras i långa intervaller, inte som hjälpmotor sista kilometern hem på vintern när batteriet börjar sina till elmotorn.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är nog få som kommer sakna den! Tråkigare motor än VEA-dieseln får man leta efter, det skriver jag trots att jag har en själv 😩.

Och jag har personligen aldrig fattat hur man tänkte när man konstruerade en laddhybrid med en dieselmotor. En diesel är gjord för att köras i långa intervaller, inte som hjälpmotor sista kilometern hem på vintern när batteriet börjar sina till elmotorn.
Tur då att VEA diesel aldrig hamnade i plugin hybriden 😉
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tur då att VEA diesel aldrig hamnade i plugin hybriden 😉
Nä dom insåg väl feltänket med D5'an.
 
engs
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.