1 508 840 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tesla har börjat sin "resa nedåt" och det känns som alla andra måste följa efter. Det verkar ju dessutom vara med mening man sänker priserna.Johannes Carlsson skrev:Vad tror vi om värdeminskningen på olika elbilar framöver jämfört med övriga flottan?
Kollat lite priser på Tesla model Y och 3 och tycker det verkar som att Model Y håller priset bättre än model 3. Runt 6% per år verkar det bli vid normalt användande. Klart största inverkan på TCO över tid i min kalkyl och hur det står sig mot befintliga bensin/diesel.
Jag skulle väldigt gärna vilja se en breakdown på lite vanliga reparationer av slitdelar som spindelleder, lampor, bromsar osv på tesla för att förstå om man vågar köpa en bättre begagnad. Försäkringen är ju dyrare än många andra. Just nu känns en model3 som bästa begagnat-el-bilen. Och efter faceliften släppts, om de dessutom sänker priset på den... kommer de nog vara än mer prisvärda. Hur nån kan köpa en beg ID4 för mer än en ny T M3 förstår jag inte...
Det måste ju i princip bli så att vartefter nybilspriserna sjunker så kommer priserna på begagnade bilar att sjunka. Det är få situationer där folk är beredda att betala lika mycket för en flera år gammal produkt som för en sprillans ny produkt med bättre prestanda.
Det där kan inte vara en "riktig" motor? BMW gör ju ändå rätt genomtänkta produkter?Stefan N skrev:
Gällande tesla är jag inte ett dugg orolig över normalt slitage på motor eller batteri. Möjligen "skador" på dem, men gäller maskinskadan upp till över 15.000 mil så är man hemma där.
Men slitage och komponenter som inte ingår i maskinskada. Vad kostar de? En trasig lykta, spräckt bildskärm, trassel med AC, inredning, elstolar.
Även om någon har stoppat dit några extra slangar för att få en rolig bild så är jämförelsen ganska talande.J JohanLun skrev:
Sen får man i och för sig ha i åtanke att batteri med tillhörande utrustning för laddning, övervakning , värme och kyla är betydligt mer komplicerat (och svårservat) än en bränsletank, filter, pump och ett par slangar...
Den här borde väl vara ganska nära sanningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 253 inlägg
Det där med frunk har jag aldrig begripit. Jag ser det snarast som att bildesignern kapitalt misslyckats med att ordna så att det där utrymmet istället är i kupén eller skuffen där det skulle göra bättre nytta.
Nej, batteriet ska så klart inte vara där. Men det finns tillverkare som lyckas göra elbilar både krocksäkra och fylla utrymmet under huven. Ofta genom att göra den kortare, och därmed göra andra utrymmen större.