1 501 252 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Handikappanpassade får de gärna vara men inte enbart för handikappade.Nötegårdsgubben skrev:
Jag måste kommit ihåg felA Avemo skrev:
Det var nog upp till 125A.
Då blir det drygt 60kW, som denna första generationen specades till för max effekt.
Chademo 0.9 lever fortfarande, här i Sverige (och troligen Europa i stort).
Det verkar som de senaste protokollen och den nya kontakten för 3.0 inte alls slår igenom.
Troligen har farthållaren snabbare reflexer än du.pacman42 skrev:
På Volvo känns det som att varje ”block” man anger som avstånd till bilen framför motsvarar en sekund i avstånd. Säg att man angett tre block(enheter) så tror jag att man ligger tre sekunder efter framförvarande bil. Dvs i låga farter blir avståndet kortare, i högre hastigheter blir det längre. Jag vet inte om det verkligen är en sekund per enhet, men jag gissar att det är ungefär så.
Jo, min gissning är att farthållarens reflexer kompenserar för det kortare avståndet.Nissens skrev:Troligen har farthållaren snabbare reflexer än du.
På Volvo känns det som att varje ”block” man anger som avstånd till bilen framför motsvarar en sekund i avstånd. Säg att man angett tre block(enheter) så tror jag att man ligger tre sekunder efter framförvarande bil. Dvs i låga farter blir avståndet kortare, i högre hastigheter blir det längre. Jag vet inte om det verkligen är en sekund per enhet, men jag gissar att det är ungefär så.
I min bil så är det definitivt sekunder till framförvarande bil som påverkas av inställningen.
Inte en chans att bilens farthållare hinner bromsa om framförvarande drabbas av ett ”hastigt stopp”pacman42 skrev:
Samt att motorhuv och vindruta blir sandblästrade. Själv kör jag alltid på Max
Dom verkar ju köra in i vad som helst. Andra lastbilar, TMA-skydd eller vad som helst.Alfredo skrev:
Men lastbilen lär ju inte hålla 100 då dom Max får kör 80. Men i Norge ser man fenomenet att bilar med kort räckvidd, t.ex Nissan Leaf ligger i dryga 80 på motorvägen tätt bakom en lastbil.
Med en ”modern” elbil med hyfsad räckvidd är det ett helt förkastligt beteende.
En modern lastbil som inte är alltför tungt lastad stannar nog på kortare sträcka än din personbil om den pallnitar. Men med bra reaktioner räcker förhoppningsvis de 50 meter du har i marginal.Alfredo skrev:
Precis, hade aldrig gjort detsamma med en personbil. Notera dock att två sekunder är mer än de flesta håller på motorvägarna runt våra större städer...Alfredo skrev: