Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, mina observationer har främst utgått från destinationsladdare.

Vad gäller bensinstationer skulle jag säga att de flesta har tämligen generösa utrymmen mellan platserna, så de kan nog huvudsakligen ses som handikappanpassade nästan allihop.
Handikappanpassade får de gärna vara men inte enbart för handikappade.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Det måste vara ett tag sedan. Det blir ju max 37 kW. Idag är det väl sällan man ser en DC-snabbladdare med mindre än 50 kW.
Jag måste kommit ihåg fel
Det var nog upp till 125A.
Då blir det drygt 60kW, som denna första generationen specades till för max effekt.
Chademo 0.9 lever fortfarande, här i Sverige (och troligen Europa i stort).
Det verkar som de senaste protokollen och den nya kontakten för 3.0 inte alls slår igenom.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör minimiavståndet i den adaptiva farthållaren.
Vad blir det i tid/meter vid exempelvis 100 km/h? Alla bilar är olika men jag brukar nog ha ett av de längre avstånden. Minimiavståndet tycker jag känns för kort.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad blir det i tid/meter vid exempelvis 100 km/h? Alla bilar är olika men jag brukar nog ha ett av de längre avstånden. Minimiavståndet tycker jag känns för kort.
Ca 2 s mot ett tungt trögbromsat fordon, jag känner mig trygg med det.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ca 2 s mot ett tungt trögbromsat fordon, jag känner mig trygg med det.
Jag får för mycket skrik från högersits för att det skulle fungera. :p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får för mycket skrik från högersits för att det skulle fungera. :p
Farthållaren sköter inbromsningar, tom min bättre halva litar på det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Farthållaren sköter inbromsningar, tom min bättre halva litar på det.
Ur den aspekten är din bättre halva, bättre än min bättre halva. Hon vägrar att befatta sig med farthållaren och hatar när jag använder den. :surprised: Nej åter till ämnet, sorry.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör minimiavståndet i den adaptiva farthållaren. Tillräckligt nära för att jag skall tjäna på det, tillräckligt långt efter för att farthållaren skall hinna börja bromsa så att jag hinner ta resten.
Troligen har farthållaren snabbare reflexer än du. :)

På Volvo känns det som att varje ”block” man anger som avstånd till bilen framför motsvarar en sekund i avstånd. Säg att man angett tre block(enheter) så tror jag att man ligger tre sekunder efter framförvarande bil. Dvs i låga farter blir avståndet kortare, i högre hastigheter blir det längre. Jag vet inte om det verkligen är en sekund per enhet, men jag gissar att det är ungefär så.
 
Nissens Nissens skrev:
Troligen har farthållaren snabbare reflexer än du. :)

På Volvo känns det som att varje ”block” man anger som avstånd till bilen framför motsvarar en sekund i avstånd. Säg att man angett tre block(enheter) så tror jag att man ligger tre sekunder efter framförvarande bil. Dvs i låga farter blir avståndet kortare, i högre hastigheter blir det längre. Jag vet inte om det verkligen är en sekund per enhet, men jag gissar att det är ungefär så.
Jo, min gissning är att farthållarens reflexer kompenserar för det kortare avståndet.

I min bil så är det definitivt sekunder till framförvarande bil som påverkas av inställningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, min gissning är att farthållarens reflexer kompenserar för det kortare avståndet.

I min bil så är det definitivt sekunder till framförvarande bil som påverkas av inställningen.
Inte en chans att bilens farthållare hinner bromsa om framförvarande drabbas av ett ”hastigt stopp”
Samt att motorhuv och vindruta blir sandblästrade. Själv kör jag alltid på Max
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Inte en chans att bilens farthållare hinner bromsa om framförvarande drabbas av ett ”hastigt stopp”
Jag är också lite skeptisk men hur "hastigt stopp" kan en lastbil som håller 100 km/h drabbas av? Även om den mosar en älg eller fullkomligt pallnitar lär den inte stanna direkt omgående.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är också lite skeptisk men hur "hastigt stopp" kan en lastbil som håller 100 km/h drabbas av? Även om den mosar en älg eller fullkomligt pallnitar lär den inte stanna direkt omgående.
Dom verkar ju köra in i vad som helst. Andra lastbilar, TMA-skydd eller vad som helst.
Men lastbilen lär ju inte hålla 100 då dom Max får kör 80. Men i Norge ser man fenomenet att bilar med kort räckvidd, t.ex Nissan Leaf ligger i dryga 80 på motorvägen tätt bakom en lastbil.
Med en ”modern” elbil med hyfsad räckvidd är det ett helt förkastligt beteende.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är också lite skeptisk men hur "hastigt stopp" kan en lastbil som håller 100 km/h drabbas av? Även om den mosar en älg eller fullkomligt pallnitar lär den inte stanna direkt omgående.
En modern lastbil som inte är alltför tungt lastad stannar nog på kortare sträcka än din personbil om den pallnitar. Men med bra reaktioner räcker förhoppningsvis de 50 meter du har i marginal.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men med bra reaktioner räcker förhoppningsvis de 50 meter du har i marginal.
Nu var det i och för sig inte jag som förespråkade rövsniffning. ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är också lite skeptisk men hur "hastigt stopp" kan en lastbil som håller 100 km/h drabbas av? Även om den mosar en älg eller fullkomligt pallnitar lär den inte stanna direkt omgående.
Precis, hade aldrig gjort detsamma med en personbil. Notera dock att två sekunder är mer än de flesta håller på motorvägarna runt våra större städer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.