1 501 514 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sånt som händer sällan i sitt liv vill man kanske föreviga... jag fottar inte när jag pluggar i handsken när jag kommer hem men när det går ett halvår mellan snabbladdningarna så händer det att man tar en bildN Nerre skrev:Det är väl helt enkelt bevis på att det är onödiga stopp. De har inget annat att göra medans de väntar på laddningen än fota lite?
Kanske ska fota nästa gång jag tankar, och visa hur pumpen trycker i bensin i ett flöde som motsvarar 21 MW. Men frågan är om jag hinner få fram mobilen och fota mellan det att jag stoppa ner kortet i plånboken och tankningen är klar....
(Moderna pumpar ger 40 liter per minut, d.v.s. 2400 liter i timmen. En liter bensin innehåller cirka 9 kWh energi. Det ger att den pumpar 21600 kWh på en timme, vilket alltså motsvarar 21,6 MW.)
Det behöver inte vara billigt för att det är enkelt. Det är ju höga effekter det handlar om. Det har säkert inte varit gratis att ta fram produkten.Mikael_L skrev:
Jag var säkert otydlig, jarg menade att rent tekniskt är det inte komplicerat att likrikta växelström.
Nej, men komponenterna som krävs med den driftsäkerhet och spänning som behövs är inte billiga. Lägg till detta krav på att inte störa elnätet och skapa övertoner och det blir ännu dyrare.Nissens skrev:
Det är faktiskt så enkelt att du har fel - helt enkelt.Nissens skrev:Det blir en lek med ord, det jag menat hela tiden är det att laddplatsen grovt beskrivet ”bara” har till uppgift att leverera effekt till fordonet, men det är fordonet som styr över laddningen, och enlig mig själv är det burken som styr laddningen det som är laddaren - alltså sitter laddaren i fordonet.
Vid DC-snabbladdning så är det laddstationen som styr effekten.
Bilen berättar vad den vill ha, laddstationen styr detta med sin dyra och komplicerade kraftelektronik.
Om man vill försöka vara så petig som du försöker vara så kan man säga att en del av laddaren sitter i bilen och en del av laddaren i laddstationen.
(Men laddaren sitter INTE i bilen, det är bara saker som kommunicerar med laddaren som sitter i bilen)
I bilen finns det enkla och billiga, några tempgivare på batterierna och så mjukvara.
I laddstationen sitter kraftelektroniken som styr ström och spänning, omvandlar nätanslutningens 400/230 till rätt DC-spänning som justeras genom feedback-loopen för att ge rätt laddström.
Att laddstationen är så dyr beror inte bara på detta, utan även att den ska klara av en massa EMC-krav och säkerhetskrav. Sen brukar dessa vara hyggligt robust byggda också.
Om vi provar att dela upp någon annan laddare i dessa två delar och väljer denna:
Så är det knappen som väljer mellan 6V och 12V som sitter i bilen, och resten i laddstationen, det du inte vill kalla laddare.
Väljer vi en liten mer avancerad:
Så är det fortfarande knappen som sitter i bilen, men även den programmering som styr laddningen genom de 8 stegen du ser på fronten.
Men resten sitter i laddstationen.
Ungefär såhär funkar DC-snabb-laddaren, bara att programvaran i bilen även får veta temperaturen på battericellerna och kan använda detta för att begära en annan ström. Samt, på många bilar, en möjlighet att styra uppvärmning resp kylning av batteripacket (min bil har inget sådant, men den kan å andra sidan laddas med som mest 50kW, och börjar snabbt dra ner på effekten för att den inte kan kyla batterierna).
edit:
Shit vad många små stavfel jag har fått rätta ...
Där är vi överens. Men att med bra precision och hög verkningsgrad reglera ström till över 100 A vid 400 V är desto mer komplicerat. En DC-snabbladdare är inte en tekniskt enkel eller billig apparat. Det är mycket mer än en likriktare.Nissens skrev:
Är du på riktigt?A Alexn72 skrev:
Du är säkert en sådan som parkerade och gick in och åt korv med mos på statoil när det begav sig och parkerar utanför parkeringen på maxi för att komma nära ingången.
Är det målat en rullstol i rutan så har du inget att göra i den rutan utan ett tillstånd. Om du vill använda laddaren som står vid den rutan som nämnts så får du väl skaffa en 10 meter sladd och stå i rätt ruta då.
Det som diskuterades var ju laddaren i handikapprutan som nämndes. Vid snabbladdare behöver man väl inte gå iväg om de går så fort som folk vill påskina.
Men att slänga i en full tank diesel tar 5 minuter.
Cirkle k i vår stad har en, men inte framför en pump.
skärp dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den styr ju både spänning och ström.A Avemo skrev:
I Chademo 0.9 (första protokoll-versionen) får bilen beställa spänning mellan 50 till 500V och ström upp till 75A.
Laddaren ska klara av alla beställningar. av ström och spänning. Och bilen kan uppdatera 10 ggr per sekund.
Du får läsa om de jag skrev.R Rkarlsson skrev:Är du på riktigt?
Du är säkert en sådan som parkerade och gick in och åt korv med mos på statoil när det begav sig och parkerar utanför parkeringen på maxi för att komma nära ingången.
Är det målat en rullstol i rutan så har du inget att göra i den rutan utan ett tillstånd. Om du vill använda laddaren som står vid den rutan som nämnts så får du väl skaffa en 10 meter sladd och stå i rätt ruta då.
Det som diskuterades var ju laddaren i handikapprutan som nämndes. Vid snabbladdare behöver man väl inte gå iväg om de går så fort som folk vill påskina.
Men att slänga i en full tank diesel tar 5 minuter.
Cirkle k i vår stad har en, men inte framför en pump.
skärp dig.
[bild]
En snabbladdningsplats ska inte vara en handikappsplats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 626 inlägg
Ja, om McDonald’s verkligen sett laddstolparna som ett sätt att dra in folk till restaurangerna borde de kunna hitta en affärsmodell där marginalen på laddarna var lägre. Men sannolikt skulle de då behöva offra lite av sin restaurangmarginal eller driva laddarna i egen regi.N Nerre skrev:
Notera dock att detta inte är en teori jag förfäktar – men jag kan förstås förstå den ändå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 626 inlägg
Hundratals. Men det verkar inte påverka priserna nämnvärt.N Nerre skrev:
Vill du ha exempel på sådana platser bjuder jag på Tornby i Linköping och Ryttarhagen i Mjölby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit och gjort styr-installationer på ett nybyggt place, som skulle bli ett matställe, längs en genomfartsväg.
Där lade jag märke till att det var förberett med rejäl matning, tomma rör, och gott om plats till fördelningscentralen för billaddare.
Ja det stod så i klartext i alla ritningar ...
Och såvitt jag kunde förstå så skulle det vara restaurangen själv som skulle drifta detta, det gick ju på den elmätaren.
Ja de kan ju förstås ha någon slags operatör som mellanhand förstås, men de borde ha lite mer att säga till om så länge det är deras ström.
Där lade jag märke till att det var förberett med rejäl matning, tomma rör, och gott om plats till fördelningscentralen för billaddare.
Ja det stod så i klartext i alla ritningar ...
Och såvitt jag kunde förstå så skulle det vara restaurangen själv som skulle drifta detta, det gick ju på den elmätaren.
Ja de kan ju förstås ha någon slags operatör som mellanhand förstås, men de borde ha lite mer att säga till om så länge det är deras ström.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 626 inlägg
Nja, mina observationer har främst utgått från destinationsladdare.A Alexn72 skrev:
Vad gäller bensinstationer skulle jag säga att de flesta har tämligen generösa utrymmen mellan platserna, så de kan nog huvudsakligen ses som handikappanpassade nästan allihop.
Sveriges bästa nybilsköp?
https://www.mestmotor.se/automotors.../prov-billigare-tesla-model-y-skrytbilen-2-0/
https://www.mestmotor.se/automotors.../prov-billigare-tesla-model-y-skrytbilen-2-0/