N Nerre skrev:
Det är väl helt enkelt bevis på att det är onödiga stopp. De har inget annat att göra medans de väntar på laddningen än fota lite?

Kanske ska fota nästa gång jag tankar, och visa hur pumpen trycker i bensin i ett flöde som motsvarar 21 MW. Men frågan är om jag hinner få fram mobilen och fota mellan det att jag stoppa ner kortet i plånboken och tankningen är klar....

(Moderna pumpar ger 40 liter per minut, d.v.s. 2400 liter i timmen. En liter bensin innehåller cirka 9 kWh energi. Det ger att den pumpar 21600 kWh på en timme, vilket alltså motsvarar 21,6 MW.)
Sånt som händer sällan i sitt liv vill man kanske föreviga... jag fottar inte när jag pluggar i handsken när jag kommer hem men när det går ett halvår mellan snabbladdningarna så händer det att man tar en bild
;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du Tesla och kör på kortaste avståndet.. det måste vara ganska nervkittlande? Jag kör på längsta... haha
Jag har Mitsubishi.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
När du säger det så är det ju lätt att känna sig lite lurad att betala så pass mycket för , typ ... ingenting.
Det är ju inte ens en laddare ...
[bild]

Mitt inköpspris ... utan moms ...
Det behöver inte vara billigt för att det är enkelt. Det är ju höga effekter det handlar om. Det har säkert inte varit gratis att ta fram produkten.

Jag var säkert otydlig, jarg menade att rent tekniskt är det inte komplicerat att likrikta växelström.
 
  • Gilla
erikced
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det behöver inte vara billigt för att det är enkelt. Det är ju höga effekter det handlar om. Det har säkert inte varit gratis att ta fram produkten.

Jag var säkert otydlig, jarg menade att rent tekniskt är det inte komplicerat att likrikta växelström.
Nej, men komponenterna som krävs med den driftsäkerhet och spänning som behövs är inte billiga. Lägg till detta krav på att inte störa elnätet och skapa övertoner och det blir ännu dyrare.
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Det blir en lek med ord, det jag menat hela tiden är det att laddplatsen grovt beskrivet ”bara” har till uppgift att leverera effekt till fordonet, men det är fordonet som styr över laddningen, och enlig mig själv är det burken som styr laddningen det som är laddaren - alltså sitter laddaren i fordonet. :)
Det är faktiskt så enkelt att du har fel - helt enkelt.

Vid DC-snabbladdning så är det laddstationen som styr effekten.
Bilen berättar vad den vill ha, laddstationen styr detta med sin dyra och komplicerade kraftelektronik.

Om man vill försöka vara så petig som du försöker vara så kan man säga att en del av laddaren sitter i bilen och en del av laddaren i laddstationen.
(Men laddaren sitter INTE i bilen, det är bara saker som kommunicerar med laddaren som sitter i bilen)

I bilen finns det enkla och billiga, några tempgivare på batterierna och så mjukvara.
I laddstationen sitter kraftelektroniken som styr ström och spänning, omvandlar nätanslutningens 400/230 till rätt DC-spänning som justeras genom feedback-loopen för att ge rätt laddström.
Att laddstationen är så dyr beror inte bara på detta, utan även att den ska klara av en massa EMC-krav och säkerhetskrav. Sen brukar dessa vara hyggligt robust byggda också.


Om vi provar att dela upp någon annan laddare i dessa två delar och väljer denna:
Batteriladdare-Turbo-6A-12-Volt-6-Volt.jpg
Så är det knappen som väljer mellan 6V och 12V som sitter i bilen, och resten i laddstationen, det du inte vill kalla laddare.


Väljer vi en liten mer avancerad:
MXS_5.0-web-big-1.jpg
Så är det fortfarande knappen som sitter i bilen, men även den programmering som styr laddningen genom de 8 stegen du ser på fronten.
Men resten sitter i laddstationen.


Ungefär såhär funkar DC-snabb-laddaren, bara att programvaran i bilen även får veta temperaturen på battericellerna och kan använda detta för att begära en annan ström. Samt, på många bilar, en möjlighet att styra uppvärmning resp kylning av batteripacket (min bil har inget sådant, men den kan å andra sidan laddas med som mest 50kW, och börjar snabbt dra ner på effekten för att den inte kan kyla batterierna).


edit:
Shit vad många små stavfel jag har fått rätta ... :oops:
 
  • Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag var säkert otydlig, jarg menade att rent tekniskt är det inte komplicerat att likrikta växelström.
Där är vi överens. Men att med bra precision och hög verkningsgrad reglera ström till över 100 A vid 400 V är desto mer komplicerat. En DC-snabbladdare är inte en tekniskt enkel eller billig apparat. Det är mycket mer än en likriktare.
 
A Alexn72 skrev:
En publik laddplats är ingen parkering.
Märk väl att laddplatserna som diskuteras är "snabbladdare" och inte av snittet destinationsladdare eller långsamladdare.

Var finns handikapsplatserna på de vanliga fossilstationerna?
Är du på riktigt?
Du är säkert en sådan som parkerade och gick in och åt korv med mos på statoil när det begav sig och parkerar utanför parkeringen på maxi för att komma nära ingången.

Är det målat en rullstol i rutan så har du inget att göra i den rutan utan ett tillstånd. Om du vill använda laddaren som står vid den rutan som nämnts så får du väl skaffa en 10 meter sladd och stå i rätt ruta då.

Det som diskuterades var ju laddaren i handikapprutan som nämndes. Vid snabbladdare behöver man väl inte gå iväg om de går så fort som folk vill påskina.

Men att slänga i en full tank diesel tar 5 minuter.

Cirkle k i vår stad har en, men inte framför en pump.

skärp dig.
Motorcykel på bakhjulet framför två sittande personer och säckar vid en bensinstation på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
En DC-snabbladdare är inte en tekniskt enkel eller billig apparat. Det är mycket mer än en likriktare.
Ja, den styr ju både spänning och ström.
I Chademo 0.9 (första protokoll-versionen) får bilen beställa spänning mellan 50 till 500V och ström upp till 75A.
Laddaren ska klara av alla beställningar. av ström och spänning. Och bilen kan uppdatera 10 ggr per sekund.
 
R Rkarlsson skrev:
Är du på riktigt?
Du är säkert en sådan som parkerade och gick in och åt korv med mos på statoil när det begav sig och parkerar utanför parkeringen på maxi för att komma nära ingången.

Är det målat en rullstol i rutan så har du inget att göra i den rutan utan ett tillstånd. Om du vill använda laddaren som står vid den rutan som nämnts så får du väl skaffa en 10 meter sladd och stå i rätt ruta då.

Det som diskuterades var ju laddaren i handikapprutan som nämndes. Vid snabbladdare behöver man väl inte gå iväg om de går så fort som folk vill påskina.

Men att slänga i en full tank diesel tar 5 minuter.

Cirkle k i vår stad har en, men inte framför en pump.

skärp dig.
[bild]
Du får läsa om de jag skrev.
En snabbladdningsplats ska inte vara en handikappsplats.
 
N Nerre skrev:
Ska McDonalds säga till Vattenfall att Vattenfall inte behöver göra så mycket vinst på de InCharge-laddare som är placerade vid en McDonalds-restaurang eftersom McDonalds tjänar pengar på att kunderna äter där?
Ja, om McDonald’s verkligen sett laddstolparna som ett sätt att dra in folk till restaurangerna borde de kunna hitta en affärsmodell där marginalen på laddarna var lägre. Men sannolikt skulle de då behöva offra lite av sin restaurangmarginal eller driva laddarna i egen regi.

Notera dock att detta inte är en teori jag förfäktar – men jag kan förstås förstå den ändå.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På hur många ställen finns det laddare från mer än ett laddnätverk inom 1 km radie?
Hundratals. Men det verkar inte påverka priserna nämnvärt.

Vill du ha exempel på sådana platser bjuder jag på Tornby i Linköping och Ryttarhagen i Mjölby.
Skärmdump av en karta från ChargeFinder-appen visar platser för elfordonsladdstationer nära en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från ChargeFinder, visar kartläge med elbilsladdstationer nära E4 och väg 50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag har varit och gjort styr-installationer på ett nybyggt place, som skulle bli ett matställe, längs en genomfartsväg.
Där lade jag märke till att det var förberett med rejäl matning, tomma rör, och gott om plats till fördelningscentralen för billaddare.
Ja det stod så i klartext i alla ritningar ...

Och såvitt jag kunde förstå så skulle det vara restaurangen själv som skulle drifta detta, det gick ju på den elmätaren.
Ja de kan ju förstås ha någon slags operatör som mellanhand förstås, men de borde ha lite mer att säga till om så länge det är deras ström.
 
  • Gilla
Pettet och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En publik laddplats är ingen parkering.
Märk väl att laddplatserna som diskuteras är "snabbladdare" och inte av snittet destinationsladdare eller långsamladdare.

Var finns handikapsplatserna på de vanliga fossilstationerna?
Nja, mina observationer har främst utgått från destinationsladdare.

Vad gäller bensinstationer skulle jag säga att de flesta har tämligen generösa utrymmen mellan platserna, så de kan nog huvudsakligen ses som handikappanpassade nästan allihop.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Chademo 0.9 (första protokoll-versionen) får bilen beställa spänning mellan 50 till 500V och ström upp till 75A.
Det måste vara ett tag sedan. Det blir ju max 37 kW. Idag är det väl sällan man ser en DC-snabbladdare med mindre än 50 kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.