Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, om McDonald’s verkligen sett laddstolparna som ett sätt att dra in folk till restaurangerna borde de kunna hitta en affärsmodell där marginalen på laddarna var lägre.
Men det är ju inte McDonalds som har marginaler på laddaren? Det är ju de som satt upp laddaren som har marginalen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hundratals. Men det verkar inte påverka priserna nämnvärt.
Det kanske kan förklaras av att det inte går att välja fritt mellan var man laddar? D.v.s. det är systemet med abonnemang och taggar och grejer som gör att konkurrensen saknas?
 
R Robert-san01 skrev:
[bild]

Halvkallt batteri och hög SOC. Då får man vara nöjd med 84kW.
Du kör ju med Eco laddning, då går det väll långsammare?
 
T Trevlig skrev:
Du kör ju med Eco laddning, då går det väll långsammare?
Nej. Det har jag aldrig på. Man kan aktivera det med knappen som det står Eco laddning på.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej. Det har jag aldrig på. Man kan aktivera det med knappen som det står Eco laddning på.
Ah förstår, då var det ju lagom hastighet för lång resa med paus
 
N Nerre skrev:
Det kanske kan förklaras av att det inte går att välja fritt mellan var man laddar? D.v.s. det är systemet med abonnemang och taggar och grejer som gör att konkurrensen saknas?
Sannolikt inte. Jag skulle tro att det egentligen bara är Ionity som har någon mängd abonnenter. Låg priselasticitet pga. lågfrekvent snabbladdande är nog en troligare förklaring. Eller en av många.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sannolikt inte. Jag skulle tro att det egentligen bara är Ionity som har någon mängd abonnenter. Låg priselasticitet pga. lågfrekvent snabbladdande är nog en troligare förklaring. Eller en av många.
Samt Tesla också. Glöm inte dem. Jag ser rätt ofta andra märken som laddar på deras stationer numera.
 
Man behöver inte abonnera månadsvis hos Tesla för att ladda där. Det är gott om laddstolpar per station och rätt rimligt prissatt ändå. Plus att laddarna är på rätt bra ställen. Ionity är däremot hiskeligt dyrt om man inte är abonnent, är ofta fullt och ligger därtill inte sällan knepigt till vid en enslig Statoilmack.

Jag laddar ibland hos Tesla, men undviker Ionity. Har inte abonnemang hos någondera.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Ah förstår, då var det ju lagom hastighet för lång resa med paus
Nja. Den kan maxa på 200kW när allt stämmer.
 
A
Aktiveras bromsljus när man kör med kraftig regenering? Är det ett problem om rödljusen inte tänds i dessa lägen?
 
A Alfons3301 skrev:
Aktiveras bromsljus när man kör med kraftig regenering? Är det ett problem om rödljusen inte tänds i dessa lägen?
På min Passat GTE gör den det, regenererar man kraftigare än "normal motorbroms" så tänds lyset.
Ett problem är ju att bakomvarande fordon inte får indikationen att du kraftigt sänker hastigheten ifall den inte skulle visa detta.
 
A Alfons3301 skrev:
Aktiveras bromsljus när man kör med kraftig regenering? Är det ett problem om rödljusen inte tänds i dessa lägen?
Ja det gör dom. Behöver inte ens vara ”kraftig” regenerering.
 
Min Mitsubishi Outlander har lägena B0-B5, för B3-B5 tänds bromsljusen när man släpper på gasen. B2 är standardläget.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sannolikt inte. Jag skulle tro att det egentligen bara är Ionity som har någon mängd abonnenter.
Nu var ju abonnemang bara en av grejerna jag räknade upp, det andra exemplet var taggar. Om man inte har en tagg till laddnätverket kan man väl inte ladda där även om de skulle ha lägre pris?

Sen slår det mig ju att laddstationer skyltar inte öppet med priset på samma sätt som bensinstationer (som har en stor skylt så man ser på långt håll var det är billigast att tanka om det ligger 3 mackar vid samma korsning).
 
N Nerre skrev:
Nu var ju abonnemang bara en av grejerna jag räknade upp, det andra exemplet var taggar. Om man inte har en tagg till laddnätverket kan man väl inte ladda där även om de skulle ha lägre pris?

Sen slår det mig ju att laddstationer skyltar inte öppet med priset på samma sätt som bensinstationer (som har en stor skylt så man ser på långt håll var det är billigast att tanka om det ligger 3 mackar vid samma korsning).
Nu snabbladdar jag inte så ofta. Men jag har inget abonnemang och ingen tagg. Det har alltid gått att betala antingen med kort direkt på laddaren eller med en app till telefonen. Priset finns inte alltid angivet i tryck på maskinen. Men man kan alltid se det. Och det varierar en hel del beroende på vad man har för abonnemang. Varför man inte alltid kan betala med kort direkt på automaten är för mig en gåta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.