1 440 941 läst · 23 744 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag var först osäker på hur jag skulle ladda min hyrbil men det var bara att stoppa i sladden. Belopp och kWh syntes på displayen i bilen. Sedan kommer det på räkningen. Skulle jag ägt bilen blir det ju liknande, registrera betalmedel en hon och sedan känner laddaren igen bilen och bilen är kopplad till betalmedel.W witten skrev:Det tror jag inte de har, möjligen att lösningen är proprietär och instängd bakom deras servrar. Tesla brukar ju annars släppa sina patent fria för att inte hindra omställningen. Men de var ju så tidiga att de har en egen lösning och inte plug & charge som standarden numera heter. Men det är väl bara mjukvara och protokoll som skiljer. Man registrerar sitt betalkort på bilens skärm en gång, sen är det bara att tuta och köra.
Allt annat är ju idiotiskt.
Det kan ju slå åt andra hållet också. Jag har en gång blivit debiterad trängselskatt i Göteborg utan att ha varit där. Att döma av hur enkelt det var att få den struken var det inte första gången det hände.pacman42 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Jag har tolkat det som att det finns lite problem med plug&charge som inte är helt lättlösta. Det främsta är att det är bilens id som styr saker, inte ägarens. Det innebär att skamlösa bilföretag som VW (japp sån kör jag) bestämmer att all p&c ska gå via deras Ionity-konto, vilket gör det fördyrande på alla andra laddstationer pga. roamingavgifter.
Så om jag exempelvis mest laddar hos Eon/Virta (vilket jag gör), så kan jag inte koppla min egenägda bil till ett konto som är mer gynnsamt för mig än mitt VW-brandade Ionity-konto. Eller (vilket vore än rimligare) använda olika konton på olika laddare.
Jag kan ha missförstått det här, men jag tror inte jag har det. Och jag hatar verkligen företag som gör sånt här mot mig när jag är kund hos dem.
Så om jag exempelvis mest laddar hos Eon/Virta (vilket jag gör), så kan jag inte koppla min egenägda bil till ett konto som är mer gynnsamt för mig än mitt VW-brandade Ionity-konto. Eller (vilket vore än rimligare) använda olika konton på olika laddare.
Jag kan ha missförstått det här, men jag tror inte jag har det. Och jag hatar verkligen företag som gör sånt här mot mig när jag är kund hos dem.
Det låter ju som bilindustrin, de skiter i kunden om de kan köra över dig med helt onödig service, dyra abonnemang på att styra förvärmning av bilen osvNötegårdsgubben skrev:Jag har tolkat det som att det finns lite problem med plug&charge som inte är helt lättlösta. Det främsta är att det är bilens id som styr saker, inte ägarens. Det innebär att skamlösa bilföretag som VW (japp sån kör jag) bestämmer att all p&c ska gå via deras Ionity-konto, vilket gör det fördyrande på alla andra laddstationer pga. roamingavgifter.
Så om jag exempelvis mest laddar hos Eon/Virta (vilket jag gör), så kan jag inte koppla min egenägda bil till ett konto som är mer gynnsamt för mig än mitt VW-brandade Ionity-konto. Eller (vilket vore än rimligare) använda olika konton på olika laddare.
Jag kan ha missförstått det här, men jag tror inte jag har det. Och jag hatar verkligen företag som gör sånt här mot mig när jag är kund hos dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Kanske intäkter som ska ersätta den mjölkning legacybiltillverkarna tidigare gjort med sina verkstäder? Man har uppenbarligen fortfarande ett kostnadsok som de yngre tillverkarna inte har, som säkert kan ge vissa fördelar för kunderna en svårt att ta betalt för.Nötegårdsgubben skrev:Jag har tolkat det som att det finns lite problem med plug&charge som inte är helt lättlösta. Det främsta är att det är bilens id som styr saker, inte ägarens. Det innebär att skamlösa bilföretag som VW (japp sån kör jag) bestämmer att all p&c ska gå via deras Ionity-konto, vilket gör det fördyrande på alla andra laddstationer pga. roamingavgifter.
Så om jag exempelvis mest laddar hos Eon/Virta (vilket jag gör), så kan jag inte koppla min egenägda bil till ett konto som är mer gynnsamt för mig än mitt VW-brandade Ionity-konto. Eller (vilket vore än rimligare) använda olika konton på olika laddare.
Jag kan ha missförstått det här, men jag tror inte jag har det. Och jag hatar verkligen företag som gör sånt här mot mig när jag är kund hos dem.
En anledning så god som någon att välja ett annat märke. Som vanligt är det oftast bäst att visa sitt missnöje med fötterna. Svårt dock om det är sådant som upptäcks först efter att man ägt bilen ett tag.Nötegårdsgubben skrev:Jag har tolkat det som att det finns lite problem med plug&charge som inte är helt lättlösta. Det främsta är att det är bilens id som styr saker, inte ägarens. Det innebär att skamlösa bilföretag som VW (japp sån kör jag) bestämmer att all p&c ska gå via deras Ionity-konto, vilket gör det fördyrande på alla andra laddstationer pga. roamingavgifter.
Så om jag exempelvis mest laddar hos Eon/Virta (vilket jag gör), så kan jag inte koppla min egenägda bil till ett konto som är mer gynnsamt för mig än mitt VW-brandade Ionity-konto. Eller (vilket vore än rimligare) använda olika konton på olika laddare.
Jag kan ha missförstått det här, men jag tror inte jag har det. Och jag hatar verkligen företag som gör sånt här mot mig när jag är kund hos dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Jag ser inget stort problem med att ladda utan P&C, det har jag gjort hittills och kan fortsätta med även efter att VW kommer med den mjukvaruuppdatering som krävs för att det ska vara möjligt.
Men jag tror på konsumentmakt, så att rösta med fötterna är en rimlig väg, om det är viktigt nog. Men det är även att klaga eller bara gnälla.
Men jag tror på konsumentmakt, så att rösta med fötterna är en rimlig väg, om det är viktigt nog. Men det är även att klaga eller bara gnälla.
Jag har inte påstått att det är ett problem, jag menar att det är en orsak till att folk inte letar efter lägsta priset när de ska ladda. Laddbolagen utnyttjar folks lathet, de gör det krångligare att "vara otrogen".Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Ja, och jag tror att du har fel i att det upplevs krångligt. Snarare tror jag att de flesta snabbladdar så sällan att priset oavsett är försumbart.
Bästa miljövalet man kan göra idag är att köpa en bil som går på 95/98 eller diesel.
Q4 e-tron är exakt samma bil som ID.4 och Enyaq i grunden. Bara lite lullull som skiljer.13th Marine skrev:
e-tron ”originalet”, numera omdöpt till Q8 e-tron, är en helt annan bil. Lyxigare framförallt, Q4 är rätt tafflig.