Ja, i dag dras inget utan nolla. Men för var spisarna i allmänhet 400V och behövde ingen nolla. Så i äldre installationer kan nollan saknas. Något som snabbt förstör en modern spis med elektronik.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
D
F Farendag skrev:
Men har den det så kommer den funka med uttaget som jag har installerat idag?
Ja, du har ett fullkopplat perilexuttag. Om bara din anslutningssladd inte fulkopplas går det bra med din nya spis (med vissa undantag som inte borde finnas på svenska marknaden).

Jag tycker dock att det är värt att du först gör ett försök att prova den gamla spisen med korrekt anslutning och med fungerande L3.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Du behöver en ny sladd med fem ledare.
Det duger väl med nuvarande fyrledarsladd om han kör L1-L2-N-jord (mittalternativet på spisdekalen)? Jag tycker att TS kunde prova att koppla om både kontakten och spisinkopplingen korrekt och se om nuvarande spis ändå funkar. När plattorna inte blev varma förut kan det ha berott det ju på smält huvudsäkring L3.

Men visst, en femledarsladd är ju att föredra framöver.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det duger väl med nuvarande fyrledarsladd om han kör L1-L2-N-jord (mittalternativet på spisdekalen)? Jag tycker att TS kunde prova att koppla om både kontakten och spisinkopplingen korrekt och se om nuvarande spis ändå funkar. När plattorna inte blev varma förut kan det ha berott det ju på smält huvudsäkring L3.

Men visst, en femledarsladd är ju att föredra framöver.
Kanske värt att prova. Nu har jag kopplat, tror jag, enligt schema 2 och kopplat om i perilex-kontakten. Gulgrön som jord till PE på spisen och i mitten högst upp på perilex-kontakten, sen nollan till vänster uppifrån i perilexkontakten och till bygeln på spisen. Sen två faser.

Funkar detta?

Anslutning av kablar till en perilex-kontakt på en spis enligt ett wiring diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en perilex-kontakt med kopplade kablar enligt en beskrivning, synliga färgade ledningar och skruvanslutningar.
Skapa konto

Ser ingen bygel mellan L2 och L3 som det skall vara enl schemat, vid två fas drift.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du måste bygla 1 och 2. För full funktion. Ev är det dubbla byglar på nollan så att du kan flytta en.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser ingen bygel mellan L2 och L3 som det skall vara enl schemat, vid två fas drift.
Tack!
Ah, det såg jag nu, klantigt. Vad händer om man kör utan bygel?

D
Bilderna är lite suddiga. Sitter kopparblecket på plats mellan de båda nollpunkterna? Du har inte satt fast trådarna med isolering kvar mellan? Du måste bygla med en koppartråd på fassidan.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Du tappar funktion på1/3 av spisen. Sannolikt två plattor eller ugnen.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Lite svårt att se i bilden, men med lite tur sitter det två byglar mellan 4 och 5 så du kan flytta en av dom till 1 och 2.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Tack för tipsen! Det satt inte mindre än 2 st byglar bakom den kopplade.

Ny bild med bygel på fassidan. Rätt kopplat enligt schemat i mitten och även i perilex-kontaken?

Eluttagets insida med kablar och byglar anslutna enligt elschema.
Skapa konto

Elektriskt kopplingsschema för 400V och 230V visar korrekt anslutning av kablar, fastsatt på en grå yta med synliga byglar.
Skapa konto

Hand håller ett öppet vit eluttag med kopplade färgkodade kablar och en bygel på fassidan.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
Det ser rätt ut.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D
Testa spisen! Hoppas inte på för mycket.

• Haha
Farendag
  • Laddar…
Monstret lever :) Alla plattor funkade och ugnen verkade gå igång.

Ovärderlig hjälp har ni varit! TACK!

Antar att ni anser att jag ändå ska byta till perilex sladdställ?

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dan1891 Dan1891 skrev:
Då är det en väldigt svår märkning att tolka måste jag säga.
Nej, den är väldigt tydlig.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.