13 241 läst · 115 svar
13k läst
115 svar
För stark ström till spis efter omtrådning av el?
Ja, i dag dras inget utan nolla. Men för var spisarna i allmänhet 400V och behövde ingen nolla. Så i äldre installationer kan nollan saknas. Något som snabbt förstör en modern spis med elektronik.
Ja, du har ett fullkopplat perilexuttag. Om bara din anslutningssladd inte fulkopplas går det bra med din nya spis (med vissa undantag som inte borde finnas på svenska marknaden).F Farendag skrev:
Jag tycker dock att det är värt att du först gör ett försök att prova den gamla spisen med korrekt anslutning och med fungerande L3.
Det duger väl med nuvarande fyrledarsladd om han kör L1-L2-N-jord (mittalternativet på spisdekalen)? Jag tycker att TS kunde prova att koppla om både kontakten och spisinkopplingen korrekt och se om nuvarande spis ändå funkar. När plattorna inte blev varma förut kan det ha berott det ju på smält huvudsäkring L3.useless skrev:
Men visst, en femledarsladd är ju att föredra framöver.
Kanske värt att prova. Nu har jag kopplat, tror jag, enligt schema 2 och kopplat om i perilex-kontakten. Gulgrön som jord till PE på spisen och i mitten högst upp på perilex-kontakten, sen nollan till vänster uppifrån i perilexkontakten och till bygeln på spisen. Sen två faser.D datja skrev:Det duger väl med nuvarande fyrledarsladd om han kör L1-L2-N-jord (mittalternativet på spisdekalen)? Jag tycker att TS kunde prova att koppla om både kontakten och spisinkopplingen korrekt och se om nuvarande spis ändå funkar. När plattorna inte blev varma förut kan det ha berott det ju på smält huvudsäkring L3.
Men visst, en femledarsladd är ju att föredra framöver.
Funkar detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Ser ingen bygel mellan L2 och L3 som det skall vara enl schemat, vid två fas drift.
Du måste bygla 1 och 2. För full funktion. Ev är det dubbla byglar på nollan så att du kan flytta en.
Du tappar funktion på1/3 av spisen. Sannolikt två plattor eller ugnen.
Tack för tipsen! Det satt inte mindre än 2 st byglar bakom den kopplade.
Ny bild med bygel på fassidan. Rätt kopplat enligt schemat i mitten och även i perilex-kontaken?
Ny bild med bygel på fassidan. Rätt kopplat enligt schemat i mitten och även i perilex-kontaken?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto