13 110 läst · 115 svar
13k läst
115 svar
För stark ström till spis efter omtrådning av el?
Här är lite bilder på uttaget i väggen och periflex-kontakten, säg till om bilderna är för dåliga. Uppskattar verkligen hjälpen från er!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon har alltså lyckats koppla gulgrön som fas i matande ände och nolla i spisen. Inte många rätt där. Ja då har spisen fått 400V där det borde vara 230V
Frågan är vem som anslutit spisen en gång så fel? Ett av de grövre exemplen bland alla felanslutna spisar i trådarna här på forumet. Uttaget är korrekt gjort så konstigt att inte elfirman reagerade på hur det såg ut tidigare där.F Farendag skrev:
Riktigt dåligt och farligt.
Jo, det ser ut som att gröngul sitter på L3 i stickproppen och på nollan i spisen, vilket ger 400V på ställen där det ska vara 230 i denna spis...dessutom, ingen jord!
Skaffa en femledare, eller ett perilexsladdställ!
Sen tycker jag att man, när man som elare ute på uppdrag, trådar, byter central och grejar med allt i ett hus ute hos en kund kikar hur spisen är kopplad, även om den har en egen anslutningssladd.
Skaffa en femledare, eller ett perilexsladdställ!
Sen tycker jag att man, när man som elare ute på uppdrag, trådar, byter central och grejar med allt i ett hus ute hos en kund kikar hur spisen är kopplad, även om den har en egen anslutningssladd.
Altså sladden är felkopplad i bägge ändar, och för att det skulle fungera förut måste det dessutom ha matchats med en felkoppling i uttaget.... Något av rekord.
Tycker lite synd om elektrikern som varit där - visst kanske man ska kolla, men det är inte säkert att han uppfattade att det gamla uttaget var felkopplat, det ser ju ut som nydragna FK till uttaget. Antagligen har han bara slitit ut det gamla och koncentrerat sig på att koppla in det nya rätt. Tycker att det är svårt att hänga honom här...
Tycker lite synd om elektrikern som varit där - visst kanske man ska kolla, men det är inte säkert att han uppfattade att det gamla uttaget var felkopplat, det ser ju ut som nydragna FK till uttaget. Antagligen har han bara slitit ut det gamla och koncentrerat sig på att koppla in det nya rätt. Tycker att det är svårt att hänga honom här...
Nu har jag fått problem med pumpen också, den står bara och brummar. Men jag misstänker att det har att göra med att jag förlorat en fas. Står bara L1 och L2 vid elmätaren, L3 finns alltså inte. Vad gör jag, ringer Vattenfall?
Logga in
Skapa konto
Kola huvudsäkringarna.
Sen, ring elektrikern och se till att få saker fixat!
Sen, ring elektrikern och se till att få saker fixat!
Mja, hänga eller inte...nu är mina erfarenheter som aktiv i elbranschen korta, intensiva och numer 30 år gamla men den här typen av jobb hann jag med ett antal och, kolla åtminstone jorden i spisen med "pipen"!D Dublin skrev:Altså sladden är felkopplad i bägge ändar, och för att det skulle fungera förut måste det dessutom ha matchats med en felkoppling i uttaget.... Något av rekord.
Kika i bägge ändar vid tveksamhet, man vet aldrig vad folk hittat på genom åren.