Här är lite bilder på uttaget i väggen och periflex-kontakten, säg till om bilderna är för dåliga. Uppskattar verkligen hjälpen från er!

Hand håller ett öppet elektriskt uttag i väggen med synliga kablar och en separat periflex-kontakt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen elektrisk vägguttag med synliga trådar och anslutningar hålls av en hand.
Skapa konto
En hand håller en delvis installerad periflex-kontakt i en öppen eluttagsdosa i en vägg.
Skapa konto

D Daniel 109 skrev:
Menar du spisen och inte kontakten, så sitter jordledningen på nollplinten och jordplinten är tom.
Då är det en väldigt svår märkning att tolka måste jag säga.

Någon har alltså lyckats koppla gulgrön som fas i matande ände och nolla i spisen. Inte många rätt där. Ja då har spisen fått 400V där det borde vara 230V

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Då är det en väldigt svår märkning att tolka måste jag säga.
Nej, det är det inte. Alla utom du lyckas tolka den rätt.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
För h-vete och då milt uttryckt. :) Förvirra inte mer den ligger fel och där den ska vara är det tomt, oanslutet.
Japp, du har helt rätt! Strunta i allt jag skrev, kollar man schemat så sitter jorden fel!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, du har helt rätt! Strunta i allt jag skrev, kollar man schemat så sitter jorden fel!
Fast nu var det inte en jord, utan en gulgrön fas.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Alla utom du lyckas tolka den rätt.
Minst en till i så fall, Elektrikern som kopplade in den. Men kollar man schemat är det glasklart, tycker dock att symbolerna på anslutningsplinten är märklig.

F Farendag skrev:
Här är lite bilder på uttaget i väggen och periflex-kontakten, säg till om bilderna är för dåliga. Uppskattar verkligen hjälpen från er!

[bild] [bild] [bild]
Frågan är vem som anslutit spisen en gång så fel? Ett av de grövre exemplen bland alla felanslutna spisar i trådarna här på forumet. Uttaget är korrekt gjort så konstigt att inte elfirman reagerade på hur det såg ut tidigare där.

Riktigt dåligt och farligt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, det ser ut som att gröngul sitter på L3 i stickproppen och på nollan i spisen, vilket ger 400V på ställen där det ska vara 230 i denna spis...dessutom, ingen jord!
Skaffa en femledare, eller ett perilexsladdställ!

Sen tycker jag att man, när man som elare ute på uppdrag, trådar, byter central och grejar med allt i ett hus ute hos en kund kikar hur spisen är kopplad, även om den har en egen anslutningssladd.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Altså sladden är felkopplad i bägge ändar, och för att det skulle fungera förut måste det dessutom ha matchats med en felkoppling i uttaget.... Något av rekord.

Tycker lite synd om elektrikern som varit där - visst kanske man ska kolla, men det är inte säkert att han uppfattade att det gamla uttaget var felkopplat, det ser ju ut som nydragna FK till uttaget. Antagligen har han bara slitit ut det gamla och koncentrerat sig på att koppla in det nya rätt. Tycker att det är svårt att hänga honom här...

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag fått problem med pumpen också, den står bara och brummar. Men jag misstänker att det har att göra med att jag förlorat en fas. Står bara L1 och L2 vid elmätaren, L3 finns alltså inte. Vad gör jag, ringer Vattenfall?
Elmätare med Vattenfall-logotyp som visar att faserna L1 och L2 är aktiva, L3 saknas, och energiförbrukning är 1027189 kWh.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kola huvudsäkringarna.
Sen, ring elektrikern och se till att få saker fixat!

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
Se till att spisen är urkopplad och byt sen huvudsäkringen.

D Dublin skrev:
Tycker att det är svårt att hänga honom här...
Åjo nog borde man ha bättre koll oavsett åtminstone efter jobbet är klart. TS hade ju problem med sin vattenpump också för några dagar sen så inte mycket som gjorts rätt där.

• Gilla
Farendag och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Altså sladden är felkopplad i bägge ändar, och för att det skulle fungera förut måste det dessutom ha matchats med en felkoppling i uttaget.... Något av rekord.

Tycker lite synd om elektrikern som varit där - visst kanske man ska kolla, men det är inte säkert att han uppfattade att det gamla uttaget var felkopplat, det ser ju ut som nydragna FK till uttaget. Antagligen har han bara slitit ut det gamla och koncentrerat sig på att koppla in det nya rätt. Tycker att det är svårt att hänga honom här...
Mja, hänga eller inte...nu är mina erfarenheter som aktiv i elbranschen korta, intensiva och numer 30 år gamla men den här typen av jobb hann jag med ett antal och, kolla åtminstone jorden i spisen med "pipen"!
Kika i bägge ändar vid tveksamhet, man vet aldrig vad folk hittat på genom åren.

• Gilla
pontuspa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.