13 110 läst · 115 svar
13k läst
115 svar
För stark ström till spis efter omtrådning av el?
Fast det räcker inte med att byta sladd. Spisen är med största sannolikhet skrot nu och du behöver en ny.F Farendag skrev:
Stort tack för alla svar i denna tråd! Som vanligt blir man så glad över all kunskap och villighet att dela med sig.
Sista fråga. Det råder lite delade meningar i tråden här om elinstallatörens fel. Är felet något jag kan lasta dem för? Det var ju lite "lustiga" felaktigt dragna uttag som de upptäckte när de omtrådade och eventuellt då även pumpen som hade fel fasföljd, som då har "rätt" fasföljd nu i elcentralen. Så elen tidigare var ju rätt halvdant gjord, på ön finns det flera hus där en gammal "elektriker" dragit en massa felaktiga installationer på 80-talet och framåt, så även kanske i vårt hus och kanske även den kreativt kopplade spisen senare.
Sista fråga. Det råder lite delade meningar i tråden här om elinstallatörens fel. Är felet något jag kan lasta dem för? Det var ju lite "lustiga" felaktigt dragna uttag som de upptäckte när de omtrådade och eventuellt då även pumpen som hade fel fasföljd, som då har "rätt" fasföljd nu i elcentralen. Så elen tidigare var ju rätt halvdant gjord, på ön finns det flera hus där en gammal "elektriker" dragit en massa felaktiga installationer på 80-talet och framåt, så även kanske i vårt hus och kanske även den kreativt kopplade spisen senare.
Fasföljden är inget som man har brytt sig om att ha en standard för förr. Så trefasmotorer bör man definitivt kolla så att de går åt rätt håll om man pillar på fasföljden. Att däremot kontrollera att en spis med stickkontakt är rätt kopplad tycker jag inte är något som per automatik ska ingå. Det finns liksom inga rimliga orsaker till att det skulle vara fel.
Passa på att fråga här när jag letar spis. Det stod på ett ställe att man skulle kontrollera att "nollan" var framdragen för perilex-uttag.
Tolkar jag det rätt som att vit, brun, svart är faserna, gulgrön är jord och blå är nolla (neutralledare)?
Tolkar jag det rätt som att vit, brun, svart är faserna, gulgrön är jord och blå är nolla (neutralledare)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder