Hmm, jag bytte huvudsäkringen men funkar ändå inte. Ska prova igen med en annan propp.

Edit: Den hade nog gått igen. Nu funkar det, L3 är tillbaka, tack och lov.

Redigerat:
ClasseClas
Med ett sådant fullkopplat perilexuttag hade det varit snyggt med en fullkopplad femledar apparatkabel. Speciellt med tanke på att aktuell spis kan fullanslutas med 3 faser, nolla och jord.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Varför har man symbolen under respektive terminal på vänstra delen av anslutningsplinten, och symbolen över respektive terminal på högra delen? Tycker det kan skapa en viss förvirring.

Så sammanfattningsvis... hur ska jag koppla på spisen så att det blir rätt?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Minst en till i så fall, Elektrikern som kopplade in den. Men kollar man schemat är det glasklart, tycker dock att symbolerna på anslutningsplinten är märklig.
Det var garanterat inte en elektriker.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Så sammanfattningsvis... hur ska jag koppla på spisen så att det blir rätt?
Du behöver en ny sladd med fem ledare.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du behöver en ny sladd med fem ledare.
Aha, det var ju trist :(. Elfirman kommer hit i ett annat ärende om några dagar. Vad säger jag till dem då? Att tidigare kabeln var grovt felkopplad och behöver därför en ny med fem ledare?

F Farendag skrev:
Aha, det var ju trist :(. Elfirman kommer hit i ett annat ärende om några dagar. Vad säger jag till dem då? Att tidigare kabeln var grovt felkopplad och behöver därför en ny med fem ledare?
Fast det räcker inte med att byta sladd. Spisen är med största sannolikhet skrot nu och du behöver en ny.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Be dom bara fixa till felet och gör inget själv.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fast det räcker inte med att byta sladd. Spisen är med största sannolikhet skrot nu och du behöver en ny.
Om jag köper en ny spis, kommer den med en kontakt som passar i perilex-uttaget då? Det är en rätt gammal spis som är rätt trög så jag köper gärna en ny.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Om jag köper en ny spis, kommer den med en kontakt som passar i perilex-uttaget då? Det är en rätt gammal spis som är rätt trög så jag köper gärna en ny.
Köper du en ny spis så måste du kolla att den har en Perilex stickpropp monterad för det säljs spisar som har fel "anslutning".

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Köper du en ny spis så måste du kolla att den har en Perilex stickpropp monterad för det säljs spisar som har fel "anslutning".
Men har den det så kommer den funka med uttaget som jag har installerat idag?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Stort tack för alla svar i denna tråd! Som vanligt blir man så glad över all kunskap och villighet att dela med sig.

Sista fråga. Det råder lite delade meningar i tråden här om elinstallatörens fel. Är felet något jag kan lasta dem för? Det var ju lite "lustiga" felaktigt dragna uttag som de upptäckte när de omtrådade och eventuellt då även pumpen som hade fel fasföljd, som då har "rätt" fasföljd nu i elcentralen. Så elen tidigare var ju rätt halvdant gjord, på ön finns det flera hus där en gammal "elektriker" dragit en massa felaktiga installationer på 80-talet och framåt, så även kanske i vårt hus och kanske även den kreativt kopplade spisen senare.

Fasföljden är inget som man har brytt sig om att ha en standard för förr. Så trefasmotorer bör man definitivt kolla så att de går åt rätt håll om man pillar på fasföljden. Att däremot kontrollera att en spis med stickkontakt är rätt kopplad tycker jag inte är något som per automatik ska ingå. Det finns liksom inga rimliga orsaker till att det skulle vara fel.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Passa på att fråga här när jag letar spis. Det stod på ett ställe att man skulle kontrollera att "nollan" var framdragen för perilex-uttag.

Tolkar jag det rätt som att vit, brun, svart är faserna, gulgrön är jord och blå är nolla (neutralledare)?

En hand håller ett perilex-uttag med färgkodade kablar: vit, brun, svart, gulgrön och blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.