den kabel du har med bara 3 faser och skyddsjord (ingen nolla) kan inte kopplas i något alternativ som spisen har.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Gör inget utan att du öppnat stickproppen och uttaget i väggen och ta några bilder på det. Att flytta jorden är en sak men den ska vara rätt i andra änden också Sen får du koppla enligt två faser, nolla och jord om du ska ha kvar fyrledarsladden. Har du JFB installerad?
Ja, JFB är installerad, det gjordes i samband med elcentralsbytet nu här.

• Gilla
HasselmarkenHampus
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Koppla om den gul-gröna kabeln till längst ned till höger alltså?

Då är det detta som är problemet eller?
Nej, det är bara en del av problemet. Kolla det jag skrev här ovanför och gör inget förrän du är säker. Nu är ju troligtvis något sönder också så du bör gå på elfirman när du rett ut hur det ligger till.

• Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Är omöjligt att svara på, det är förmodligen "rätt" kopplat i spis-änden, men felkopplat i själva perilexuttaget i väggen. Spisen fungerade väl kanon innan omtrådningen?
Det där är definitivt inte rätt.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Krokben
D Daniel 109 skrev:
Det där är definitivt inte rätt.
Jag missade bilden helt när jag skrev det där inlägget :D

Påpekat det i inlägget nu!(y)

F Farendag skrev:
Så här ser kopplingsschemat ut och så här ser kopplingen ut på spisen, om det säger något:

[bild] [bild]
Jag reagerar på att det är tomt på jordplinten!
Fö är spisen 230V elementspänning.

• Gilla
Farendag och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
den kabel du har med bara 3 faser och skyddsjord (ingen nolla) kan inte kopplas i något alternativ som spisen har.
Jo alternativet i mitten på etiketten går fint.

GK100 GK100 skrev:
Jo alternativet i mitten på etiketten går fint.
ja, men då kopplar man en färg som avser fas som nolla, som väl ska vara blå ?
Med reservation för att jag har defekt färgseende...

D Dilato skrev:
ja, men då kopplar man en färg som avser fas som nolla, som väl ska vara blå ?
Nej då ska det bara vara två faser dvs svart, brun och nollan kan bli blå precis som det bör vara. Plint 1-2 byglad och en fas den andra till plint 3.

Lägg upp en bild på spiskabelns anslutning i stickproppen så man kan se vad trådarna/färgerna används till.

Lägg gärna upp en bild på anslutningarna inne i spisuttaget, även om det är nygjort och borde vara korrekt där.

Uttaget kan ha varit felkopplat innan vilket funkade fint med den helt tokiga kopplingen i spisen och nu när uttaget är rätt kopplat sket det sig.
Och i så fall inget man kan skylla på elektrikerna.

• Gilla
Knight och 6 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Så här ser kopplingsschemat ut och så här ser kopplingen ut på spisen, om det säger något:

[bild] [bild]
Inte lätt att tolka markeringarna på anslutingen i spisen, men så som jag tolkar det så sitter symbolerna under respektive terminal. Och då sitter jorden där den ska?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Uttaget kan ha varit felkopplat innan vilket funkade fint med den helt tokiga kopplingen i spisen och nu när uttaget är rätt kopplat sket det sig.
Och i så fall inget man kan skylla på elektrikerna.
Ja ska bli kul att se om TS tar lite bilder i uttag och stickpropp. Det är trots allt svårt att se om JFB funkar att jorden är ansluten rätt.

• Gilla
Collie
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Inte lätt att tolka markeringarna i kontakten, men så som jag tolkar det så sitter symbolerna under respektive terminal. Och då sitter jorden där den ska?
Menar du spisen och inte kontakten, så sitter jordledningen på nollplinten och jordplinten är tom.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Inte lätt att tolka markeringarna på anslutingen i spisen, men så som jag tolkar det så sitter symbolerna under respektive terminal. Och då sitter jorden där den ska?
För h-vete och då milt uttryckt. :) Förvirra inte mer den ligger fel och där den ska vara är det tomt, oanslutet.

• Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.