E
Fairlane Fairlane skrev:
Felet som var i kopplingen var ju rätt grovt så jag tycker nog att en rutinerad elektriker borde hajat till när de demonstrerade den gamla kopplingen, men det kanske bara är klipp och riv utan att kolla.
Färgerna i det gamla uttaget var ju förmodligen inte brun, svart, grå, blå, och gröngul. Är det t.ex. tre svarta, en grön, och en röd till spisuttaget och uppdraget är att tråda om och installera nya apparater, där spisen dessutom fungerar enligt anläggningsinnehavaren, ja då är det nog få som börjar grotta i om det gamla är felkopplat så till den grad att summan av alla fel blir en fungerande spis.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fairlane
Absolut, så kan det vara, men även en röd jord felplacerad kanske man borde reagera på?

E
Jorden kan ju mycket väl ha varit på rätt plats. Den saknades ju helt och hållet i spisen

Pratar ni om perilexuttaget? Det hade nollan på ett fasstift nere till vänster, och en fas låg på nollstiftet. Det borde har synts, om inte i uttaget så i elcentralen. Det är lätt att vara efterklok men jag tycker att alla installatörer bör kontrollera en spismatning i ett gammalt hus extra noga.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Pratar ni om perilexuttaget? Det hade nollan på ett fasstift nere till vänster, och en fas låg på nollstiftet. Det borde har synts, om inte i uttaget så i elcentralen. Det är lätt att vara efterklok men jag tycker att alla installatörer bör kontrollera en spismatning i ett gammalt hus extra noga.
Så var det. Jag mindes fel med jorden. Den var "bara" ansluten på de ställe i spisen.

Det känns ju som att huset kan ha varit helt hammapulat innan detta jobb. Om det var blandade färger på kablarna och hela installationen var udda och uppdraget var att byta ut hela rasket så kan man ju förstå att de inte mätte upp det gamla spisuttaget. Det kanske fanns ett antal andra fel också i den gamla installationen, vad vet vi? Men visst det hade såklart varit bra om de hade mätt upp det...

D Dublin skrev:
Det känns ju som att huset kan ha varit helt hammapulat innan detta jobb. Om det var blandade färger på kablarna och hela installationen var udda och uppdraget var att byta ut hela rasket så kan man ju förstå att de inte mätte upp det gamla spisuttaget. Det kanske fanns ett antal andra fel också i den gamla installationen, vad vet vi? Men visst det hade såklart varit bra om de hade mätt upp det...
Det är nog inte svårare än att gamla matningen var tre faser och jord troligtvis fast via dosa. Sen har det ev hempulandet kommit in med uttag där jorden lagts som nolla och ingen ordning på vilka positioner i uttaget som använts.

Det är väldigt svårt att försvara eller förklara hur någon med minsta insikt och som är "godkänd" att göra jobbet TS fått utfört inte direkt reagerar antingen i uttagsänden eller vid centralen där det i någon eller båda syns att det inte är korrekt. När TS vattenpump dessutom gick baklänges håller jag inte de som var inblandade högt i princip vilken hempulare som helst vilka ofta är ganska försiktiga hade gjort det bättre.

Det hela visar ganska tydligt den stora avvikelsen mellan papperstigrarna på IN, Elsäkerhetsverket m.fl och den simpla verkligheten på fältet med sina aktörer. De vackra orden och långa texterna betyder inte mycket, så läge för en rejäl uppluckring, genomarbetning av den stelnade jordmånen som så många efterlyser här på BH.

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det var nog en hel del hempulande. Det är flera hus på ön som haft en "ökänd" "elektriker" som fixat många installationer och gjort dem väldigt fel. Elfirman hittade flera fel med uttag och felaktig installation av el till varmvattenberedare där kablarna hängde i luften tidigare t ex. Så jag misstänker att de bara ryckte ut allt gammalt och installerade allt på rätt sätt. Då kunde de ju självklart ha kollat spiskopplingen också men utgick väl då från att spisen funkade. Jag hade uppgett tidigare att jag ville ha omtrådning av all el trots att det inte fanns några problem idag.

Intressant i sammanhanget är att samma elfirma och samma killar var här häromdagen och ändrade matningen fram till huset och jag hörde dem då snacka om att kolla fasföljden. De kollade sen alla uttag i huset efter installationen. De kollade också att vattenpumpen roterade rätt (jag sa inget om det) och kollade även att vattentrycket var bra i huset. Så det kanske bara var "otur" första gången med rotationsriktningen :)

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Det var nog en hel del hempulande. Det är flera hus på ön som haft en "ökänd" "elektriker" som fixat många installationer och gjort dem väldigt fel. Elfirman hittade flera fel med uttag och felaktig installation av el till varmvattenberedare där kablarna hängde i luften tidigare t ex. Så jag misstänker att de bara ryckte ut allt gammalt och installerade allt på rätt sätt. Då kunde de ju självklart ha kollat spiskopplingen också men utgick väl då från att spisen funkade. Jag hade uppgett tidigare att jag ville ha omtrådning av all el trots att det inte fanns några problem idag.
Då är det ju ändå värre. Om man hittar en massa konstigheter i installationen så bör ju varningsklockorna ringa ännu starkare när man är inne i systemet och grer... Dvs det är en tydlig signal att göra fler kontroller än man kanske annars brukar komma undan med.

• Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden håller du på och kopplar det här själv?! Elfirman ska skicka ut en (erfaren) jourelektriker och rätta till det de har ställt till med. Gratis.

Om du lämnar in bilen på service med oljebyte, och när du sen kör iväg så går bilen på 3 cylindrar och det rinner nåt under, plockar du fram verktygslådan och liggvagnen då och börjar skruva?

Edit: Tur att det här är behörighetskrävande, så det blir ordentligt gjort.
Om du lämnat in bilen på service och den inte går korrekt, så går en försäkring in och bogserar bilen till en verkstad enligt avtal. Är det inte kopplat till servicen får du betala felsökning och eventuell reparation. Självklart får du en hyrbil som inte garanterat matchar den du har inlämnad. Så om det skulle vara samma i el fallet så kommer en jour ut och drar ur kabeln ur kontakten och ger er ett stormkök.

Det kan ha varit överspänningsskydd som smällde och rök. Om den utgör någon fara är en fråga du aldrig kommer att få någon att svara på. Jag skulle ta en titt under huven. Kondensatorer kan ha tagit skada men då brukar de inte fungera så bra.
Finns det någon elektronik var det säkert den som "rök"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.