Nej, det ger inte mer ”fräs” på spisen.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vatten pumpen håller jag med om att det var dåligt. Men i övrigt är det ju inget fel i elanläggningen. Liknelsen med tändtråden är långsökt. Det är en del i anläggningen och ska naturligtvis kontrolleras vad den är om den ansluts.
Du får se perilexuttaget som en del i anläggningen på precis samma sätt och inget skiljer i princip från handukstorken. Centralbytet utan att något gjorts med spisuttaget hade troligtvis lämnat spisen utan jord och det är lätt att tänka sig omläggningar i lite oklara fall där spisen lämnas spänningsförande pga gamla synder som inte kollas upp.

Det är samma underlåtenheter som ligger bakom både pumpens rotation som att felkopplingen i uttaget inte uppmärksammas. Ett oprofessionellt beteende ev parat med ovana, okunskap inget att öht försvara och försöka glida förbi.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Visst, och de har kopplat spisuttaget helt korrekt.

Ska man vara sån får vi säga "det vet vi inte" och då oavsett det felaktiga i utgångsläget. Vi har ingen aning om hur det ligger till på vägen var man utgått från vilka kontroller som gjorts osv. Men med tanke på att man missade felen vid demontaget är det kanske ingen högoddsare att resten gått slentrianmässigt också.

Jag förstår vad du menar och ska inte tjafsa om det mer. I realiteten är det säkert så de flesta jobb av denna typen görs och ev fel upptäcks ofta tidigt när det driftsätts. Ingen tänker mer på det och de mer udda fallen som här förhoppningsvis sällan personfarliga.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Gamla anläggningar har inte sällan udda färger och andra dumheter. Om man ska dra om alla ledningar så drar man ur befintligt, oavsett hur det är kopplat och kopplar in det nya rätt med korrekta färger.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fairlane
Felet som var i kopplingen var ju rätt grovt så jag tycker nog att en rutinerad elektriker borde hajat till när de demonstrerade den gamla kopplingen, men det kanske bara är klipp och riv utan att kolla.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Det torde vara välkänt på detta forum att man alltid alltid kontrollerar inkopplingen av en spis. Det räcker inte att man gör rätt fram till uttaget i detta fall. Det har vi många exempel på.

• Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
Elektrikern kanske inte hänger på det här forumet?

• Haha
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det torde vara välkänt på detta forum att man alltid alltid kontrollerar inkopplingen av en spis. Det räcker inte att man gör rätt fram till uttaget i detta fall. Det har vi många exempel på.
Exemplen brukar handla om att nollan saknas i uttaget. Eller vilka exempel tänker du på?

useless useless skrev:
Elektrikern kanske inte hänger på det här forumet?
Varför tror du att jag syftar på denna elfirma? Vad försökte du egentligen tillföra med denna kommentar?

F Farendag skrev:
Monstret lever :) Alla plattor funkade .......

Fick lite inspiration av att TS spis verkar att fungera så jag gick ut i vedboden och kopplade in en helt ny som "råkat ut" för samma sak

.Dvs matad med 400 istf 230. Dottern som var närvarande vid första provkörningen sa att det smällde och rök innan hon stängde av så jag antog helt sonika att den var förbrukad.
Men kör just nu den inkopplad med förlängningssladd utomhus och alla plattor och ugn verkar att funka.

MEN vågar man lite på det och sätta in den i ett hus igen? Vad är det värsta som kan hända? Börja brinna om ngn kontakt/koppling tagit stryk?

Fick lite inspiration av att TS spis verkar att fungera så jag gick ut i vedboden och kopplade in en helt ny som "råkat ut" för samma sak

.Dvs matad med 400 istf 230. Dottern som var närvarande vid första provkörningen sa att det smällde och rök innan hon stängde av så jag antog helt sonika att den var förbrukad.
Men kör just nu den inkopplad med förlängningssladd utomhus och alla plattor och ugn verkar att funka.

MEN vågar man lite på det och sätta in den i ett hus igen? Vad är det värsta som kan hända? Börja brinna om ngn kontakt/koppling tagit stryk?

D
john68 john68 skrev:

Jag skulle använda den rätt hårt en kväll, under noggrann vuxenkontroll. Går det bra har den passerat nålsögat.

Det kan ha varit överspänningsskydd som smällde och rök. Om den utgör någon fara är en fråga du aldrig kommer att få någon att svara på. Jag skulle ta en titt under huven. Kondensatorer kan ha tagit skada men då brukar de inte fungera så bra.

Tack för svar. En polare som är van med andra elinstallationer i mer avancerade maskiner har lovat att komma över en kväll och kollar över, å så kör vi alla plattor med grytor på max plus ugn, men utomhus, så ser vi om den håller för en timmes hård körning och kikar under hällen mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.