Kul att ämnet engagerar!
Nissens Nissens skrev:
Hur resonerar du när du hyr en bostad? Då funkar inte den modellen riktigt…
Nej, då haltar mitt resonemang betänkligt.

Som väl är så reglerar 12 kap. i jordabalken (även kallad hyreslagen) vad som då gäller.

Men nu är ämnet ett hus, där TS leker med tanken att flytta ihop med en partner.

R Rkarlsson skrev:
Det exemplet gör att hon bor i princip gratis.

Vi har gjort så att vi delar 50 på allt. Dock så betalar hon inte för renoveringar. Sen räknas det inte på öret gällande mat och dylikt. Utan blir det mer mat för att jag vill ha mer mat så står jag för det själv.
Och hon handlar var hon vill själv.

Men att bara betala för löpande kostnader = 0 kr i hyra.

Personligen har jag haft snyltisar, och jag lever hellre ensam än att ha en snyltis helt enkelt =)
Gratis och gratis, hur menar du?

Tror att jag förstår dig dock, men du får gärna förtydliga.
Excel Excel skrev:
Klarar man inte av att diskutera kostnader med sin partner utan att det uppstår konflikter har man andra problem…

Om nu man väljer att flytta isär efter ett antal år är det för sent att reglera kostnder. Det är då konflikterna flyter upp till ytan på riktigt.
Jag instämmer till fullo!

Min poäng, som jag kanske kunde uttryckt tydligare, var väl snarare att om man på månadsbasis eller ”vid behov” ska behöva göra upp kring räkenskaperna för boendet, då blir det lätt ett besvär, för samtliga parter.

Bättre då att ta diskussionen från början, hitta ett upplägg som fungerar för bägge, och sedan köra på det.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Här kommer ett rakt svar på frågan:

Alla driftskostnader delar ni solidariskt på, räntan kanske det inte är lämpligt att dela helt 50/50 på eftersom det är ränta på TS egendom, och ingen egendom hon får ta del av. Så av de 15 000sek hade jag sagt att TS betalar 8000 och hon 7000, förutsatt att ni har ungefär lika stor inkomst. Då har ni båda kvar ungefär lika mycket kapital att investera varje månad, TS investerar genom att betala av på sitt lån, och sambon får investera sitt kapital på det sätt som hon själv önskar. Ni har således båda två lika goda möjligheter att bygga upp ett sparkapital.

Lycka till med samboskapet☺️
 
  • Gilla
Kicki 29 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vilken % tycker du är bra då? 7 är vad jag hittade vid en snabb googling. Men oavsett så är det en helt påhittad siffra, utan någon egentlig förankring.
7% rimligt om du hyr ut som vinstdrivande företag. Styrräntan eller bolåneränta med rabatt är mer rimligt här. Blir ändå ett stort belopp, men det är vad det faktiskt kostar att ha hus. Har flera grannar som inte vill flytta till bostadsrätt för månadsavgiften är så hög. Men om de sålde huset och stoppade pengarna i räntekonto skulle det med råge betala avgiften i bostadsrätt eller hyran i en hyresrätt.
 
S sjoelund skrev:
7% rimligt om du hyr ut som vinstdrivande företag. Styrräntan eller bolåneränta med rabatt är mer rimligt här. Blir ändå ett stort belopp, men det är vad det faktiskt kostar att ha hus. Har flera grannar som inte vill flytta till bostadsrätt för månadsavgiften är så hög. Men om de sålde huset och stoppade pengarna i räntekonto skulle det med råge betala avgiften i bostadsrätt eller hyran i en hyresrätt.
Men då är vi igen tillbaks till den ursprungliga godtyckligheten. Ett påhittat värde baserat på räntans storlek.
 
Excel
AndersPS AndersPS skrev:
Vilken % tycker du är bra då? 7 är vad jag hittade vid en snabb googling. Men oavsett så är det en helt påhittad siffra, utan någon egentlig förankring.
Jag har inte något bra svar men referensräntan - 30% torde ligga nära sanningen.

Sen är det som jag skrev i tidigare inlägg, man får räkna på det. Väljer man att ta lägre hyra än kalkylen visar så vet man hur mycket man avstår.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Men då är vi igen tillbaks till den ursprungliga godtyckligheten. Ett påhittat värde baserat på räntans storlek.
Ta räntan du får på ett sparkonto hos banken med insättningsgaranti då. Det kan ju aldrig bli lägre än det. Du får 4.20% idag. Häften av 5 miljoner kostar då 8750 kr/månad.
 
S sjoelund skrev:
Ta räntan du får på ett sparkonto hos banken med insättningsgaranti då. Det kan ju aldrig bli lägre än det. Du får 4.20% idag. Häften av 5 miljoner kostar då 8750 kr/månad.
Vilket fortfarande kan bli rejält mycket mer än den faktiska kostnaden. Men nu är vi i en rent hypotetiskt diskussion.
 
S sjoelund skrev:
Du får 4.20% idag. Häften av 5 miljoner kostar då 8750 kr/månad.
-30% kapitalskatt så du får ut 6125/mån.
Fast man får lätt 4.3% här
 
Excel
TS har tyvärr inte redovisat driftskostnaderna följande:

Men om driftskostnader ligger på 30.000 om året så bör sambon betala.

1. Kapitalbindning 2.500.000 (halva husets värde) refererensränta-30%
5.100kr/mån

2. Halva driften 30.000kr per år/ 2 personer
1250kr/mån

3. Slitage på maskiner (diskmaskin, kyl/frys/tvättmaskin) antar värde på 40.000kr och livslängd 15 år /2 personer
110kr/ mån

4. Övrigt slitage som badrum, kök, tapet mm. Här framgår inte vilken standard TS har. Räknar på 500.000kr / 30 år / 2 personer
700kr/ mån

I exemplet ska sambon betala TS 7160kr per månad.😉
 
  • Gilla
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
nära sanningen.
Nu förstår jag dig bättre. Du verkar tro att det finns en sanning. Ett korrekt sätt att göra. Det finns det inte. 😉
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag dig bättre. Du verkar tro att det finns en sanning. Ett korrekt sätt att göra. Det finns det inte. 😉
Det blir högre kvalitet i tråden om du håller dig till ämnet och bemöter sakfrågorna istället för att märka på ord och uttryck.
 
Excel Excel skrev:
Det blir högre kvalitet i tråden om du håller dig till ämnet och bemöter sakfrågorna istället för att märka på ord och uttryck.
Sakfrågan är att det finns inget rätt sätt. Det måste du väl ändå förstå utifrån de diametralt olika åsikter som framförts i tråden.

Alla individer och relationer är unika och det som är rätt är det bägge parter tycker känns rätt, inte vad man kan räkna ut
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Hur stor andel av bolaget ska TS ge till sambon? Och vem ska vara VD? 😂🙃😇
Ts får vara VD, sambon blir styrelseordföranden. 😂
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ts får vara VD, sambon blir styrelseordföranden. 😂
De kan ju alltid byta vid varje årsskifte. Vi vill ju att det ska vara rättvist! 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De kan ju alltid byta vid varje årsskifte. Vi vill ju att det ska vara rättvist! 😀
Vem ska vara suppleant?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.