50 766 läst · 561 svar
51k läst
561 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Antingen, du tar huslånet och räntekostnaden eller ta räntekostnaden för huslånet och dela på netto räntekostnaden, dvs din nettokostnadsränta efter avdrag i deklarationen. Dela på den nettoräntekostnaden. Dela på alla gemensamma övriga kostnader, utom mobiltelefonkostnad, gymkort, kläder, dvs personliga kostnader där kan var och en sköta sina rbetalningar och räkningar. Inköp av kapitalvaror tillhör huset och t.ex. större projekt som badrum, det faller på ditt bord, underhåll som färg och tapeter delar ni på. Sätt av pengar på ett gemensamt konto för oförutsedda kostnader och annat, t.ex. semesterkassa.D Daniel4s skrev:Hej !
Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Nedan är lite fakta och fiktiva siffror
Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset
Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?
Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 011 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 011 inlägg
Om man kommit till läget att man funderar på att flytta ihop så måste det ju finnas lite 'omtanke' mellan varandra.
För 25år sedan när jag och min dåvarande flickvän (nuvarande fru) bestämde att hon skulle flytta in hos mig så sa vi att vi skulle fördela kostnaderna i förhållande till inkomst. Då jag jobbade och hon studerade så blev det att jag tog mycket just då men vi såg studiebidrag och delvis CSN som inkomst men det var rätt lite ändå.
När hon sen började jobba så betalade hon mera och mera under åren framåt. Visst hade det gått åt h-vete så hade det varit trist för mig ekonomiskt men att nagelgranska varje öre är rätt jobbigt.
Men nu 25 år senare så lägger vi allt i en hög på bordet och ser vad vi kan hitta på med det.
Tror du aldrig kommer få en siffra från någon här om det är det du vill ha.
För 25år sedan när jag och min dåvarande flickvän (nuvarande fru) bestämde att hon skulle flytta in hos mig så sa vi att vi skulle fördela kostnaderna i förhållande till inkomst. Då jag jobbade och hon studerade så blev det att jag tog mycket just då men vi såg studiebidrag och delvis CSN som inkomst men det var rätt lite ändå.
När hon sen började jobba så betalade hon mera och mera under åren framåt. Visst hade det gått åt h-vete så hade det varit trist för mig ekonomiskt men att nagelgranska varje öre är rätt jobbigt.
Men nu 25 år senare så lägger vi allt i en hög på bordet och ser vad vi kan hitta på med det.
Tror du aldrig kommer få en siffra från någon här om det är det du vill ha.
Ja kanske det, men jag försöker även belysa hur orimligt det blir om man försöker skapa någon slags millimeterrättvisa, vilket jag tolkar ditt inlägg, som jag citerar, som att man bör.Excel skrev:
Hur många tror du egentligen har ett indexreglerat "samboavtal" eller vad menar du med "6. Indexera en gång om året." För mig känns en sådan hantering fullkomligt verklighetsfrämmande. Men visst, alla är vi olika.
Tänk på att efter ett år (så lång tid man får hyra ut en hyresrätt) så måste hon ge upp sitt hyreskontrakt - då har hon ingen egen bostad längre.D Daniel4s skrev:
Vart skall hon vara skriven är en annan intressant fråga...
//
Du är singel va?Excel skrev:Hon betalar hyra och i hyran ingår:
1.Hälften av alla rörliga kostnader som el/VA
3. Förslitning av fastighetsinvantarier som används, tex 10 år för spis, (10.000kr/10/12) 83kr i månaden. Gör så med allt. Då kan du spara buffert när saker går sönder.
4. schablon för underhåll av ytskikt såsom tapeter/golv/badrum.
5. Om du önskar kan du även lägga på en fiktiv kapitalbildningkostnad, detta eftersom du binder kapital i bostaden.
6. Indexera en gång om året.
7. Skriv avtal så det blir transparant och inget tjafs runt vem som betalar vad.
8. Blanda inte ihop känslor och kärlek med ekonomi. Ingen ska bära någons annan kostnad för att vara snäll/givmild.
Hon får inte del av värdeökningen, enligt samma logik att du inte får del av hennes avkastning på hennes fonder mm.
Du kan och triangulära hyran genom att räkna på vad det hade kostat henne att köpa hälften och betala ränta och amortering.
Föreslår att du beräknar enligt ovan, vilken hyra du i slutäntan sätter kan vara en helt annan. Du får allafall en bra bild på kostnaderna och hur mycket du avstår om ändå väljer en lägre hyra.
Ämnet är inte helt enkelt och många olika aspekter kan föras fram.
Spontant så tycker jag att vid ett 100/0 ägande:
Ditt hus; dina lån och dina räntor. Din vinst/förlust vid eventuell försäljning.
Renoveringsbehov? Ditt hus; din utgift.
Löpande kostnader i form av sophämtning, slamtömning, försäkring etc; Ert boende, varpå ni delar på kostnaderna.
Råder dig oavsett, att komma överens om ett upplägg som känns bra för bägge, samt inte kräver ”administration” varje månad.
Det må vara viktigt, men det finns föga som är såpass osexigt och konfliktgrundande som att diskutera kostnader för huslivet med sin sambo, om det rör sig om kostnader som man vill/känner att man borde ”kräva in”.
Ditt hus; dina lån och dina räntor. Din vinst/förlust vid eventuell försäljning.
Löpande kostnader i form av sophämtning, slamtömning, försäkring etc; Ert boende, varpå ni delar på kostnaderna.
Råder dig oavsett, att komma överens om ett upplägg som känns bra för bägge, samt inte kräver ”administration” varje månad.
Det må vara viktigt, men det finns föga som är såpass osexigt och konfliktgrundande som att diskutera kostnader för huslivet med sin sambo, om det rör sig om kostnader som man vill/känner att man borde ”kräva in”.
Om man ändå ska räkna kan man ändå göra det ordentligt, kan inte ta många timmar i excel.Alfredo skrev:Ja kanske det, men jag försöker även belysa hur orimligt det blir om man försöker skapa någon slags millimeterrättvisa, vilket jag tolkar ditt inlägg, som jag citerar, som att man bör.
Hur många tror du egentligen har ett indexreglerat "samboavtal" eller vad menar du med "6. Indexera en gång om året." För mig känns en sådan hantering fullkomligt verklighetsfrämmande. Men visst, alla är vi olika.
Rörande 6
Ja indexering kan nog utgå då de flesta kostnader som ingår i hyran i mitt exempel indexeras automatiskt eftersom det rör sig om rörliga kostnader.
Hur resonerar du när du hyr en bostad? Då funkar inte den modellen riktigt…V Vardagsrum skrev:Ämnet är inte helt enkelt och många olika aspekter kan föras fram.
På vilket sätt är det intressant? Hon skall vara folkbokförd där hon är bosatt, vilket för de flesta är:J jonte0 skrev:
"En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila."
Alltså på TS fastighet.
Rätt folkbokföringsadress har inget att göra med hur många fastigheter/bostäder man äger eller hyr.
Många här som tycker man ska räkna på räntan man betalar och slitage/etc. Enklare är att bara ta värdet på fastigheten och multiplicera med styrräntan så får man ungefär med slitage och allting på samma belopp. Sedan hur man ska fördela kostnaden är en annan femma, men ett sätt vore att ta antal vuxna (2) + antal barn delat med 2 och göra fördelningstal baserat på detta. Så om TS har 2 barn, stå för 2/3 av drift+kapitalkostnad (givet snarlik inkomst). Med risk för att den inneboende kanske betalar mer än TS (men om man säljer lägenhet eller har aktier som ger avkastning är ju det motsvarande huset).
Det exemplet gör att hon bor i princip gratis.V Vardagsrum skrev:Ämnet är inte helt enkelt och många olika aspekter kan föras fram.
Vi har gjort så att vi delar 50 på allt. Dock så betalar hon inte för renoveringar. Sen räknas det inte på öret gällande mat och dylikt. Utan blir det mer mat för att jag vill ha mer mat så står jag för det själv.
Och hon handlar var hon vill själv.
Men att bara betala för löpande kostnader = 0 kr i hyra.
Personligen har jag haft snyltisar, och jag lever hellre ensam än att ha en snyltis helt enkelt =)
Min fd fru behövde inte betala nått av detta. Min nuvarande särbo har eget hus och står ju givetvis för sina egna kostnader och jag står för kostnaderna för min kåk, slår vi påsarna ihop och bygger nytt gemensamt lär vi dela både investering och drift 50/50 och skulle hon flytta hon in hos mig står jag för alla husrelaterade kostnader då kåken är min.I ironhead79 skrev:
Jag har för övrigt en kåk uthyrd, givetvis betalar hyresgästen hyra som täcker kostnaderna och lämnar ett lämpligt ekonomiskt överskott/ avkastning på det bundna kapitalet ( om jag räknat rätt) inte heller får hyresgästen del av eventuell värdeökning eller behöver dela eventuella förluster (men det handlar ju om uthyrning och inte nått samboskap/ förhållande)
Hur kan värdet på huset x styrräntan vara lika som slitage och ”allting”?S sjoelund skrev:Många här som tycker man ska räkna på räntan man betalar och slitage/etc. Enklare är att bara ta värdet på fastigheten och multiplicera med styrräntan så får man ungefär med slitage och allting på samma belopp. Sedan hur man ska fördela kostnaden är en annan femma, men ett sätt vore att ta antal vuxna (2) + antal barn delat med 2 och göra fördelningstal baserat på detta. Så om TS har 2 barn, stå för 2/3 av drift+kapitalkostnad (givet snarlik inkomst). Med risk för att den inneboende kanske betalar mer än TS (men om man säljer lägenhet eller har aktier som ger avkastning är ju det motsvarande huset).
Vad har inkomsten för betydelse i sammanhanget?