yonna yonna skrev:
Du får lägre boendekostnad och hon lämnar förstahandskontrakt (?) på lägenhet. Det är rimligt att hon får bygga upp ett sparkapital om-utifall-att. Det är inte meningen att du ska få en extra fördel framöver. Köper ni något gemensamt senare kan hon bidra med sparade medel. Att hon kan spara 5-6000/mån är vettigt. Läs i övrigt vad @krambriw skriver.
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
 
  • Gilla
metthe och 2 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon.
Din merkostnad.
D Daniel4s skrev:
Jag behöver ingen ekonomisk buffert, säljer jag huset blir jag miljonär.
Behöver inte hon en ekonomisk buffert om ni ska kunna skaffa nått gemensamt? På de tre åren har hon ju möjlighet att bygga ett litet kapital, kanske tillräckligt till halva kontantinsatsen för ett hus.
 
  • Gilla
Jope09 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Din merkostnad.

Behöver inte hon en ekonomisk buffert om ni ska kunna skaffa nått gemensamt? På de tre åren har hon ju möjlighet att bygga ett litet kapital, kanske tillräckligt till halva kontantinsatsen för ett hus.
Har du någon aning om hon idag har ett sparkapital ?
Vem har pratat om att köpa / bygga något gemensamt ?
Säg att hon betalar 5000:- för att bo ihop hos mig, då har hon helt plötsligt 5000:- över som går att spara.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Du har fått svar från fler av oss: dela rätt över endast driftkostnaderna. Det finns tydligen 3 barn redan i villan. Medför hon då inget barn ligger det en väsentlig fördel för TS om hon står för halva driften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jope09 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Jo, många har svarat
Hälften av driftkostnaden. (ganska samstämmigt)
(från är om fastighetsavgiften ska räknas med här eller inte)

och det som diskuteras är hur vida del av räntan kan vara rimligt med att dela på till viss del.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vi få
Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Om din kostnad ökar 5000kr i månaden är det lämpligt att hon betalar den merkostnaden, om driftskostnaden ökar 500kr kan hon ju betala det och om kostnaden inte ökar kan ju pengarna sparas till framtida gemensamt boende.
 
  • Haha
Skakon
  • Laddar…
Finns det barn kan det ändra ekvationen rätt rejält.
Om hon kan anses gjort betydande investeringar i bostaden under tiden och det är hon som har barn kan det bedömas att de har större rätt till bostaden...
(Generellt är det ju du som ägare som har rätten på din sida, men barns skyddsbehov kan krångla till det om man vill processa)

Samboavtal låter som en bra ide oavsett hur ni reglerar ekonomin.
 
  • Gilla
bengtssong och 3 till
  • Laddar…
Det är "klassiskt alltid" så här när en ekonomiskt stark individ slår ihop sitt med en partner som inte har riktigt samma ekonomiska förutsättningar.
D Daniel4s skrev:
Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Jo, dela på driftskostnader har ju flera redan skrivit. Räkna ut i kronor kan du bara göra själv, vi ser inte dina räkningar. Om hon har med sig fyra barn så blir ju hennes del rimligen större men du kommer i det långa loppet ändå att vara med och betala på nya gummistövlar mm, så funkar en relation
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Samboavtal låter som en bra ide oavsett hur ni reglerar ekonomin.
Iom att det finns barn med i bilden så tycker jag personligen att detta är A&O och nästintill obligatoriskt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Problemet är att A: det saknas information för att göra en rimlig bedömning och B: det finns känslomässiga variabler som är omöjliga att sätta siffror på.

Om vi säger att du har 4 barn hemmaboende på heltid, och har ett jobb där du tjänar sexsiffrigt i månaden, och hon är arbets- och barnlös, kanske det inte är rimligt med en krona.

Om man vänder på steken och tänker att hon har ett välbetalt jobb, 4 barn och du är arbetslös men äger huset, så blir ju en rimlig summa något annat...

Jag personligen skulle aldrig vilja ha en inneboende så därför gifte jag och min "nya" oss så fort hon flyttade in i mitt hus. Hon tjänar lika mycket som jag ungefär, och betalar hälften av våra boendekostnader, trots att jag har två barn...
 
  • Gilla
MrWIB och 12 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
detta är A&O
Kan inte tänka mig att detta, iofs OT, missas av TS om denne nu inte ändå gifter sig vilket nog alltid är enklast för båda parters trygghet
 
I denna diskussion har vi uteslutit den känslomässiga relationen och det tycker jag är bra. Även delat ägareskap, framtida bindningar, hennes ekonomiska status etc. Frågan TS ställt är hur mycket "bör" kostnaden vara - och där har jag svarat vad jag anser - med min erfarenhet som tidigare ensamstående med då två små barn.
 
  • Gilla
D.alarna
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vem har pratat om att köpa / bygga något gemensamt ?
D Daniel4s skrev:
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
Du skrev om att skaffa nått gemensamt i det ovanstående inlägget.
D Daniel4s skrev:
Har du någon aning om hon idag har ett sparkapital ?
Vem har pratat om att köpa / bygga något gemensamt ?
Säg att hon betalar 5000:- för att bo ihop hos mig, då har hon helt plötsligt 5000:- över som går att spara.
Enligt dina tidigare uppgifter skulle vi räkna med 15000kr/ mån i drift på din kåk, inser du nu att det ser ut som om du vill ha ekonomiskt bidrag/ hyra för detta fiktiva belopp trots att du inte kan visa att du får någon ökad driftskostnad att tala om om hon flyttar in?

Om hon bara kan spara 5000kr i månaden när hon ev flyttar in hos dig och du blir "miljonär" om du säljer ditt boende och ni ev köper nått gemensamt verkar det som om ni isåfall kommer att få en skev ekonomisk situation i framtiden. Låt henne stå för ökad förbrukning på din fastighet i dag (om hon vill bidra)och spara aggressivt det som blir över så hon får goda möjligheter att skaffa nått gemensamt med dig sen om 3 år om ni vill det då.
 
  • Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
Gör det enkelt och då är 7500 kr/mån fullt rimligt. Ni delar på de rörliga kostnaderna och du står för reparationer/renoveringar i och med att du är den som får vinsten vid en framtida försäljning.

Fastighetsavgiften kan man nog diskutera och man får nog räkna med att diskutera specialfall framöver.

Förstår inte resonemang som att hon inte skulle dela på räntekostnaderna.

/Krille
 
  • Gilla
Kicki 29 och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Förstår inte resonemang
Fastighetsavgiften och räntekostnaderna är helt knutna till fastigheten och hör inte till driftskostnader som sådana även om de är en kostnad (för fastighetsägaren/ägarna).

Håller man på in absurdum så börjar snart den ena parten klaga på den andre att densamme duschar i timmar, slår på elvärme i badrumsgolven och torkar håret alldeles för länge
 
  • Gilla
newgirl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.