50 771 läst · 561 svar
51k läst
561 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Värdet på huset brukar inkludera dess skick. Dess nuvarande skicka hur mycket underhåll som är eftersatt. Så klart inte perfekt, men det får med biten att huset tappar värde om inte ägare investerar i underhåll.Excel skrev:
Ganska mycket. Blivande sambo kanske inte har råd med lägenheten idag och behöver bidrag, etc. Du kan då inte ta ut lika mycket i "hyra" som huset kanske är värt. Solidaritet.Excel skrev:
Klarar man inte av att diskutera kostnader med sin partner utan att det uppstår konflikter har man andra problem…V Vardagsrum skrev:Ämnet är inte helt enkelt och många olika aspekter kan föras fram.
Spontant så tycker jag att vid ett 100/0 ägande:
Ditt hus; dina lån och dina räntor. Din vinst/förlust vid eventuell försäljning.
Renoveringsbehov? Ditt hus; din utgift.
Löpande kostnader i form av sophämtning, slamtömning, försäkring etc; Ert boende, varpå ni delar på kostnaderna.
Råder dig oavsett, att komma överens om ett upplägg som känns bra för bägge, samt inte kräver ”administration” varje månad.
Det må vara viktigt, men det finns föga som är såpass osexigt och konfliktgrundande som att diskutera kostnader för huslivet med sin sambo, om det rör sig om kostnader som man vill/känner att man borde ”kräva in”.
Om nu man väljer att flytta isär efter ett antal år är det för sent att reglera kostnder. Det är då konflikterna flyter upp till ytan på riktigt.
Håller helt med !Dowser4711 skrev:El, vatten, sopor etc. är ju rätt uppenbara kostnader att dela 50/50
Du har ju redan tagit bort amorteringarna, de ska ju du stå för som äger huset/lånet.
När det gäller räntan så känns det i mina ögon rätt rimligt att ni står för 50/50 *efter* att ni har dragit bort ränteavdraget. Det är ju en ren kostnad för boendet och inte i sig något som förändrar värdet på huset.
Gemensamma inköp som inte har med huset att göra kan man ju hantera via delade konton, även möbler och liknande som går att "dela" vid en eventuell separation.
Investeringar och utbyggnad av huset bör du stå för själv så länge du är ensam ägare till huset.
Dels av rättviseskäl, då hon inte kommer att få ta del av värdet av det om du behåller huset.
Dels för din egen säkerhets skull, om det går att visa att hon har ökat värdet på huset kan det i förlängningen ge dig en skuld till henne vid en eventuell separation som innebär att du måste sälja huset för att lösa ut henne.
Du kan hitta ett välskött hus på landet för 2 MSEK och hitta ett ruckel i en storstad för 8 MSEK så det håller inte.S sjoelund skrev:Värdet på huset brukar inkludera dess skick. Dess nuvarande skicka hur mycket underhåll som är eftersatt. Så klart inte perfekt, men det får med biten att huset tappar värde om inte ägare investerar i underhåll.
Ganska mycket. Blivande sambo kanske inte har råd med lägenheten idag och behöver bidrag, etc. Du kan då inte ta ut lika mycket i "hyra" som huset kanske är värt. Solidaritet.
En lägre inkomst betyder inte automatiskt att man inte har råd. Partnern kan tex vara miljonär men väljer att plugga vidare och leva på CSN. Så det håller inte heller.
Vi har alla förstått att du är sugerdaddyn i dina förhållanden, varför skulle man inte dela på kostnaderna? Just för att ingen vet hur det går i framtiden.F fribygg skrev:Vill du ha en 'hyresgäst'? Isåfall kan du ju fråga om hon vill hyra av dig istället för av nuvarande hyresvärd, hon är ju van att pynta 10 tuss varje månad och hon kanske vill fortsätta med det så du kan bygga upp en ekonomisk buffert och har möjlighet att gå in med 360 000kr extra i kontantinsats om ni köper nått gemensamt om tre år..
Ja, och hade han varit miljonär hade han inte behövt lån, om han bodde i en stuga i skogen behövdes det inget lån etc. Realiteten är ju att kostnaden är där.K krambriw skrev:
Om vi enbart tittar på det som är relaterat till bostaden anser jag att driftskostnader och ränta delar på när man bor tillsammans. Då blir det kostnadsneutralt oavsett om man bor i något som man äger själv eller hyr något.D Daniel4s skrev:
Amorteringen är självklart din, som du varit inne på, även renoveringar och reperation av saker.
Sen behöver man inte dela det exakt 50/50, utan det beror väl lite på vad man har för inkomster om man vill fördela det annorlunda.
Den framtida sambon ska inte betala räntan. Det är din ensak och din privatekonomi.AndersPS skrev:Om vi enbart tittar på det som är relaterat till bostaden anser jag att driftskostnader och ränta delar på när man bor tillsammans. Då blir det kostnadsneutralt oavsett om man bor i något som man äger själv eller hyr något.
Amorteringen är självklart din, som du varit inne på, även renoveringar och reperation av saker.
Sen behöver man inte dela det exakt 50/50, utan det beror väl lite på vad man har för inkomster om man vill fördela det annorlunda.
Huset kan vara maxbelånat på bluestep eller ha inga räntekostnader alls. Sambon borde betala fiktiv kapitalbindningskostnad på halva husets värde.
Nu när jag läst klart alla inlägg har jag hittat den ultimata lösningen!
@Daniel4s säljer fastigheten till ett bolag, sedan hyr han ut nämnda fastighet till de som bor där!
Om någon invänder mot detta upplägget (bortsett från den förargande punktskatten i samband med försäljningen) får de gärna förklara varför det en hyresgäst ska låta andra bo gratis, må så vara att det är kärlek involverat.
@Daniel4s säljer fastigheten till ett bolag, sedan hyr han ut nämnda fastighet till de som bor där!
Om någon invänder mot detta upplägget (bortsett från den förargande punktskatten i samband med försäljningen) får de gärna förklara varför det en hyresgäst ska låta andra bo gratis, må så vara att det är kärlek involverat.
Ja, det är ju en potentiell rejäl inkomst för TS, snacka om bra upplägg för att sabba förhållandet. Såg att huset är värt 5 miljoner, i ditt exempel skulle "hyresgästen" betala 175.000 per år i kapitalbindningskostnad. Oavsett hur stora lån TS har.Excel skrev:
Tror du det är ett bra upplägg?
Verkar ohemult att debitera sambon 7% i kapitalbindningskostnad, så ditt exempel låter som ett riktigt taskigt upplägg.AndersPS skrev:
Jag tycker det har kommit många bra uppslag, men tänkte ändå försöka bidra.
För ovanlighetens skull tycker jag att det blev lite skevt pga genus.
Nu är det en man som äger ett hus och en kvinna som ska flytta in. Jag undrar stilla om råden varit desamma om TS varit kvinna och ägt huset?
Så jag försökte känna in mig i om jag flyttat ihop med någon, hade inte jag velat vara med och betala då?
Så som jag är uppfostrad hade det varit fullständigt otänkbart att inte försöka göra rätt för mig.
Sen kan jag tycka att ränta och fastighetsskatt ska lämnas utanför de löpande kostnaderna (tror TS nämnde att han ej amorterar) men att resten ska ni dela på.
För ovanlighetens skull tycker jag att det blev lite skevt pga genus.
Nu är det en man som äger ett hus och en kvinna som ska flytta in. Jag undrar stilla om råden varit desamma om TS varit kvinna och ägt huset?
Så jag försökte känna in mig i om jag flyttat ihop med någon, hade inte jag velat vara med och betala då?
Så som jag är uppfostrad hade det varit fullständigt otänkbart att inte försöka göra rätt för mig.
Sen kan jag tycka att ränta och fastighetsskatt ska lämnas utanför de löpande kostnaderna (tror TS nämnde att han ej amorterar) men att resten ska ni dela på.