AndersPS AndersPS skrev:
Vi har alla förstått att du är sugerdaddyn i dina förhållanden, varför skulle man inte dela på kostnaderna? Just för att ingen vet hur det går i framtiden.
I TS fall är det väl lämpligt att den som ev flyttar in får möjlighet att bygga upp ett eget kapital inför det eventuella gemensamma boendet om tre år då hon tydligen inte får köpa in sej i TS nuvarande boende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tjänar ni lika mycket?
 
V Vardagsrum skrev:
Gratis och gratis, hur menar du?

Tror att jag förstår dig dock, men du får gärna förtydliga.
Vår billigaste månad i drift var 1000 kr hittills i år, lägg till 1100 kr för tv och internet.

Om hon bara betalt 1000 kr för att bo här så är det gratis ja. Sen kommer givetvis de månaderna med sopor, vatten, försäkring.

Vi har kommit överens om driften och halverat kostnaden på lånet. Och det är ungefär så enkelt det är. Så hon bor skitbilligt. Och hon självmant ger lite extra till vissa saker för att hon vill.
Nu bor vi förvisso tydligen extremt billigt jämfört med många då vi inte är i närheten av 10 000 i huslånet inkl räntan.

Om hon har fast jobb och jag vill ha nytt hus så kommer hon få valet att köpa in sig i det huset. Detta huset blir det inte dock.
 
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Sakfrågan är att det finns inget rätt sätt. Det måste du väl ändå förstå utifrån de diametralt olika åsikter som framförts i tråden.

Alla individer och relationer är unika och det som är rätt är det bägge parter tycker känns rätt, inte vad man kan räkna ut
Uttryck som ”torde ligga nära sanningen” för ett förslag om ”rimlig referenränta” ger inte uttryck för att det finns ”rätt sätt”
 
F fribygg skrev:
I ett boende man hyr ut installerar man lämpligen separat mätning och fakturering på vatten, värme och el så att hyresgästen har ekonomiska incitament att anpassa förbrukningen, men flyttar man ihop av kärlek tycker jag man kan stå över sådan millimeterrättvisa och bjuda på den lilla merkostnad en person till i huset innebär.
Ja precis ! Grunden i detta är absolut inte för någon ekonomisk vinning för någon av parterna. Att vi får det ekonomiskt bättre är en bonus för alla som lever tillsammans under samma tak, oavsett vem som står som ägare och nu råkar det vara jag. Om vi skulle flytta ihop så gör vi det för kärleken.
ylven ylven skrev:
När min sambo flyttade in hos mig så valde vi att han tar kostnader för mat och dryck och annat man handlar på typ Ica ( tvättmedel mm). Jag betalar räntor, amorteringar, el, sopor, försäkringar och underhåll på huset. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar han lägger på sin del, men vi är båda nöjda och det slår säkert inte så väldigt fel.

I ditt fall, @Daniel4s , tycker jag det är rimligt att ni delar på de rörliga kostnaderna. Alltså blir amortering, underhåll och förbättringar kvar för dig att betala. Eller så väljer ni någon annan delning som ni båda är nöjda med. Lycka til
Nissens Nissens skrev:
Eller också räknar man inte så mycket och tänker att hon ”hyr” sitt boende inklusive el/värme/vatten och kanske att används bil etc.

Säg att hon betalar runt 5 papp i månaden som ett bidrag till hushåll
F fribygg skrev:
I TS fall är det väl lämpligt att den som ev flyttar in får möjlighet att bygga upp ett eget kapital inför det eventuella gemensamma boendet om tre år då hon tydligen inte får köpa in sej i TS nuvarande boende.
Intressant hur en tråd kan spåra iväg.
Vem har sagt att hon inte får köpa in sig? Det enda jag skrev var att det inte var aktuellt.
 
D Daniel4s skrev:
Ja precis ! Grunden i detta är absolut inte för någon ekonomisk vinning för någon av parterna. Att vi får det ekonomiskt bättre är en bonus för alla som lever tillsammans under samma tak, oavsett vem som står som ägare och nu råkar det vara jag. Om vi skulle flytta ihop så gör vi det för kärleken.





Intressant hur en tråd kan spåra iväg.
Vem har sagt att hon inte får köpa in sig? Det enda jag skrev var att det inte var aktuellt.
Att ni flyttar ihop för att ni är kära är jättebra och jätte gulligt nu.

Men vad händer efter det där stora grälet ni kommer ha om några månader? Kommer hon då känna sig låst hos dig av ekonomiska skäl eller kommer hon kunna känna att ok om vi inte löser detta grälet eller nästa eller nästa så har jag ändå pengar att ta av för att börja om själv.
Det är en hemsk tanke att tänka när man är lyckliga men samtidigt också nyttigt för den ekonomiska inlåsningen kan sabotera ett annars bra förhållande. Men så kan ochså ekonomiska tacksamheten göra som att få bo gratis.

För bådas stolthet och trygghet föreslår jag att ni ser till så hon har en backup ifall ifall ni nu inte passar som sambos eller något annat händer. Och att ni sedan delar på el vatten sophämtning ev något mer enligt era inkomster i procent. Så 50-50 om ni tjänar lika 60-40 om inte eller vilken skillnad ni nu har.

Visst det kanske inte blir några exakta siffror i korrekthet och allt vad det heter men det blir ändå ni två som blir ett hushåll
 
  • Gilla
Jope09 och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel4s skrev:
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
Dela på allt utom lånekostnaderna. Hon borde investera motsvarande belopp (amortering+ränta) på börsen eller annan investering.

Flyttar hon in hos dig hamnar hon i en situation där hon inte kan investera med hävstång på samma vis som dig eftersom du står på huset.
 
  • Gilla
koffeb och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel4s skrev:
Ok, då säger vi att vi har en driftkostnad på 5000:- / månad och att hon då skall betala 2500:- tänker du för att gå från en hyreslägenhet med hyra på 10 000:- till ett fint hus i ett bra område?

Är hon med på att betala del av räntan kommer hon få många tusen över varje månad som hon kan välja att spara
Varför ska hon betala halva kostnaden för din investering? 🤔

Tycker definitivt att ni borde flytta ihop i något gemensamt från början istället, här låter det som om du försöker tjäna pengar på henne redan nu 😰
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Varför ska hon betala halva kostnaden för din investering? 🤔

Tycker definitivt att ni borde flytta ihop i något gemensamt från början istället, här låter det som om du försöker tjäna pengar på henne redan nu 😰
Hur mycket tycker du hon ska betala och vad?
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket tycker du hon ska betala och vad?
Hälften av löpande kostnader exkl. lånekostnader
 
  • Gilla
Jope09 och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hälften av löpande kostnader exkl. lånekostnader
Tycker samma. 100% rättvist och inget tjafs. Alla vinner!
 
  • Gilla
Molly1 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Varför ska hon betala halva kostnaden för din investering? 🤔
Kanske för att det är en del av kostnaden för att ha huset? Tänker på räntekostnaden i första hand, amortering är ju ett sparande.

Visst är det en investering, men det är i första hand en bostad, och investeringen kan mycket väl bli en förlust.

Likaväl som att man betalar lånekostnad för hyresvärden när man hyr en bostad.

S SueCia skrev:
Tycker definitivt att ni borde flytta ihop i något gemensamt från början istället, här låter det som om du försöker tjäna pengar på henne redan nu 😰
Det är inte alltid så enkelt. Det handlar inte om att tjäna pengar på någon, det handlar om att bidra till hushållet man lever i.
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, dela på driftskostnaden. Sedan om man vill ha millimeterrättvisa så kan man även välja att dela på "korta underhållskostnader". Alltså underhåll i form av målning, mindre reparationer. Medan ex. byte av värmepump klassar jag som "längre".

Sedan är min rent personliga åsikt att det blir bäst om man så snabbt som möjligt skaffar sig en helt gemensam ekonomi. Alltså man man skyddar ingående kapital (hus, fondsparande osv), så värdet av det kommer till rätt person vid en ev. separation. Men att man gör boendet gemensamt, låt sambon köpa in sig mha. en revers, så behöver inga pengar byta ägare. Men ni blir båda lika ägare till bostaden, lika ansvar, lika del i framtida värdeöklning osv.

Detta fungerar givetvis olika för olika personer, men vi har alltid sett alla inkomster (alltså både löneinkomster och avkastning på sparande) som "våra" inkomster, och alla utgifter som "våra" kostnader. Har aldrig bråkat om något relaterat till pengar.

Men som sagt, vi är alla olika, mitt "recept" passar inte i alla förhållanden.
 
  • Gilla
Jope09 och 4 till
  • Laddar…
Nu hoppade jag över några svar på slutet så någon kanske redan skrivit det men anser det rimligt att TS står för sina räntekostnader så att sambon får utrymme att skapa sig ett sparkapital, om allt går fint och de fortsätter sin relation är detta ju något hon då kan använda för att köpa in sig i boendet alt dela på insatsen att köpa något nytt gemensamt. Den största anledningen för att jag tycker hon ska få utrymmet för ett större sparande är för att hon tar den större risken. Om ni bor i en stad där bra bostäder inte växer på träd och hon säger upp ett förstahandskontrakt på sin hyresrätt kan det motsvara en förlust på många hundratusen om ni sedan separerar och hon i hast måste skaffa något nytt.
 
  • Gilla
Jope09 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker samma. 100% rättvist och inget tjafs. Alla vinner!
Och exakt vad är löpande kostnader? Avskrivningar, det vill säga förbrukningen av huset och dess inventarier?

Sen kan man diskutera om att "alla vinner" är "rättvisa". Rättvisa betyder väl snarare att ingen vinner? 😉
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.