Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Det är precis som folk som tror att det är garanterad avkastning på börsen.
Ja, på börsen skall man aldrig lägga kapital som man behöver inom minst 5 års sikt. Håller man sig till det så rider man i regel ut dipparna.

Det är vanskligare med bostäder, de kan man bli tvingad att sälja vid en dålig tidpunkt.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller man sig till det så rider man ut dipparna.
De som exempelvis gick in 1999 håller nog inte med även om det du skriver oftast har stämt, hittills…
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tråden har tagit många steg åt olika håll och där kan vi stanna känns det för mig.

Jag var ute efter rimliga siffror -- om vi nu skulle flytta ihop någon gång i framtiden -- och det fick jag nedan med trådens bästa inlägg


" Men jag hade nöjt mig med 5 papp i månaden utan att räkna alls. Då ingår all drift, försäkringar slitage, nyttjande av befintlig bil etc och liknande. Blir det över några kr över till räntor så gör det inget.

Jag hade själv inte accepterat att inte bidra om jag flyttade in som sambo i sambons hus."

"en fast summa på 4-5-6 tusen nånstans beroende på bådas löner och vad det finns för kostnader för huset."
 
  • Gilla
MrWIB och 9 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Tråden har tagit många steg åt olika håll och där kan vi stanna känns det för mig.

Jag var ute efter rimliga siffror -- om vi nu skulle flytta ihop någon gång i framtiden -- och det fick jag nedan med trådens bästa inlägg


" Men jag hade nöjt mig med 5 papp i månaden utan att räkna alls. Då ingår all drift, försäkringar slitage, nyttjande av befintlig bil etc och liknande. Blir det över några kr över till räntor så gör det inget.

Jag hade själv inte accepterat att inte bidra om jag flyttade in som sambo i sambons hus."

"en fast summa på 4-5-6 tusen nånstans beroende på bådas löner och vad det finns för kostnader för huset."
Det hade kanske varit rimliga nivåer för 20 år sedan, en marknadshyra för boendet du beskriver ligger troligtvis närmare 20' Jag länkade en räknare tidigare:

https://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Fyll i uppgifterna där och dela 50/50 på resultatet
 
  • Gilla
Nautikern
  • Laddar…
Jag skulle delat lika på driftkostnader och hållt amortering och ränta utanför det hela.

Ju längre förhållandet håller ihop desto mer sammanflätade blir era ekonomier, och där det blir rimligt att hon får köpa in sig i ägandet av huset.
 
M Mach77777 skrev:
Jag skulle delat lika på driftkostnader och hållt amortering och ränta utanför det hela.

Ju längre förhållandet håller ihop desto mer sammanflätade blir era ekonomier, och där det blir rimligt att hon får köpa in sig i ägandet av huset.
Det blir dock en väldigt snedvriden kostnadsbelastning till fastighetsägarens nackdel. Hos mig är räntan nästan 10x driftskostnaden per år
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det hade kanske varit rimliga nivåer för 20 år sedan, en marknadshyra för boendet du beskriver ligger troligtvis närmare 20' Jag länkade en räknare tidigare:

[länk]

Fyll i uppgifterna där och dela 50/50 på resultatet
men nu är TS nöjd med svaret

det är trots allt hans eventuellt blivande sambo han pratar om, så då behöver det inte vara milimeterrättvisa
 
  • Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
I ironhead79 skrev:
men nu är TS nöjd med svaret

det är trots allt hans eventuellt blivande sambo han pratar om, så då behöver det inte vara milimeterrättvisa
Precis, för att undvika tjafs är det bra med ett system man kommit överens om. Jag förespråkar inte milimeterrättvisa men det är bra att ha koll på de verkliga kostnaderna med att bo i hus, många blundar gärna för det faktum att det är mycket kostsamt
 
En sak som man kanske ska fundera på är "värdet" av en hyresrätt. I många städer är det oerhört svårt att få ett förstahandskontrakt. Ofta får man hyra ut i andrahand ett år för att provbo. Vad händer om det blir en separation efter 1.5 år? Då står den ena utan bostad eller kanske ens möjlighet att få ett ordnat boende på samma nivå som innan separationen.
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
En sak som man kanske ska fundera på är "värdet" av en hyresrätt. I många städer är det oerhört svårt att få ett förstahandskontrakt. Ofta får man hyra ut i andrahand ett år för att provbo. Vad händer om det blir en separation efter 1.5 år? Då står den ena utan bostad eller kanske ens möjlighet att få ett ordnat boende på samma nivå som innan separationen.
Eller så kan vi strunta i det helt !
 
H
D Daniel4s skrev:
Ja precis ! Grunden i detta är absolut inte för någon ekonomisk vinning för någon av parterna. Att vi får det ekonomiskt bättre är en bonus för alla som lever tillsammans under samma tak, oavsett vem som står som ägare och nu råkar det vara jag. Om vi skulle flytta ihop så gör vi det för kärleken.





Intressant hur en tråd kan spåra iväg.
Vem har sagt att hon inte får köpa in sig? Det enda jag skrev var att det inte var aktuellt.
Fastän om man skriver att det inte är aktuellt så tar man det som att det inte är möjligt, alt. så får man skriva att det inte är aktuellt i nuläget.
 
H HEM2121 skrev:
Fastän om man skriver att det inte är aktuellt så tar man det som nej, alt. skriver man att det inte är aktuellt i nuläget.
Om du läser lite längre upp i tråden är jag nöjd med de svar jag fått.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag tänker att ni har båda acceptans för era egna kostnader inte någon annans.

Flyttar hon in hos dig så kan hon betala halva sin hyreskostnad till dig.

Hur ni tar det framåt diskuterar ni bäst sinsemellan. Men i min bok kan du aldrig tvinga någon att acceptera kostnader du initialt valt ensam.
 
D Daniel4s skrev:
Om du läser lite längre upp i tråden är jag nöjd med de svar jag fått.
Vad bra! Men vi fortsätter nog diskutera ändå. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
MrWIB och 5 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag hade i ert fall glatt betalt för en jurist och skrivit ett samboavtal. Om det går åt skogen så har ni båda en överenskommelse som väger tungt.
Skulle er relation gå åt skogen så är det lätt värt några tusen för att det ska bli minsta möjliga krångel. De kan även hjälpa till i hur ni behöver tänka rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.