55 630 läst · 581 svar
56k läst
581 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Jag sitter lite i samma sits. Runt 15 000 i boendekostnad på huset, sambon kommer från en hyreslägenhet för 4000.
Hon betalar 5000 i "hyra" nu vilket vi båda anser är lagom för o få ta del av 200kvm+ hus.
Ska det renoveras större grejer står jag för kalaset, vill hon byta en tapet eller liknande mindre grej betalar hon eller så delar vi på det. Sunt förnuft.
Lösören/inredning är ju självklart att vi delar på men det som sitter fast i fastigheten står jag för
Flyttar vi till ett annat hus får vi ta det tillsammans
Hon betalar 5000 i "hyra" nu vilket vi båda anser är lagom för o få ta del av 200kvm+ hus.
Ska det renoveras större grejer står jag för kalaset, vill hon byta en tapet eller liknande mindre grej betalar hon eller så delar vi på det. Sunt förnuft.
Lösören/inredning är ju självklart att vi delar på men det som sitter fast i fastigheten står jag för
Flyttar vi till ett annat hus får vi ta det tillsammans
7500:- är helt rimligt. Sambon får bo i ett hus och det är inte gratis. Det blir också billigare av hen jämfört med nuläget. Varför skulle hen inte betala hälften?D Daniel4s skrev:Hej !
Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Nedan är lite fakta och fiktiva siffror
Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset
Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?
Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag skulle begära 5000kr plus hennes del i matbudgeten.D Daniel4s skrev:Hon äger inget idag heller då hon bor i en hyresrätt.
Däremot får hon bo i ett stort fint hus, gräsmatta och altaner i ett bra område för betydligt billigare än vad hon bor idag.
Och som jag skrev, allt kring huset hamnar på mig och ej aktuellt för henne att köpa in sig i huset då det blir stora pengar, vi tror till 110% på denna relation annars hade jag ej ställt frågan.
Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon.
Jag skulle säga:
Lägg ihop följande:
* Ränta efter avdrag
* El, vatten, renhållning etc.
* Fjärrvärme
* Avgifter för TV, bredband etc.
* Hemförsäkring
* Andra liknande
Slå ihop allt.
Sen betalar var och en lika stor andel av denna summa, som ni drar in till hushållets samlade inkomster.
Säg att du drar in 40.000:- netto och tjejen 60.000:-
Då ska hon betala 60% av klumpen ovan.
Allt annat som har med huset att göra betalar du, eftersom det är din egendom.
Edit: Maten delar ni på 50/50
Lägg ihop följande:
* Ränta efter avdrag
* El, vatten, renhållning etc.
* Fjärrvärme
* Avgifter för TV, bredband etc.
* Hemförsäkring
* Andra liknande
Slå ihop allt.
Sen betalar var och en lika stor andel av denna summa, som ni drar in till hushållets samlade inkomster.
Säg att du drar in 40.000:- netto och tjejen 60.000:-
Då ska hon betala 60% av klumpen ovan.
Allt annat som har med huset att göra betalar du, eftersom det är din egendom.
Edit: Maten delar ni på 50/50
Om man hyr ut ett omöblerat hus räknar man husets marknadsvärde x (styrräntan + 2 %) delar på 12 månader + driftkostnad per månad, när man hyr ut. Dela detta på 2 så har du en riktlinje att utgå ifrån. Sen lägger man till för möbler om det är möblerat. Exempel värde 2 miljoner x (3,5%+2%) / 12 + driftkostnad 4500/m = 14500 kr/m hälften av detta är en rimlig hyra. Uträkningen följer lagen om uthyrning av egen bostad och hyreslagen.D Daniel4s skrev:Hej !
Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Att dela på kostnaderna verkar ju självklart, men det kan bli skeva situationer också eftersom den inflyttande partnern inte har nån möjlighet att påverka situationen. Ponera att denne till exempel egentligen tycker att det är ett onödigt stort och dyrt hus och skulle vilja spara pengarna istället. Problemet är nu att det är en take it or leave it-situation, antingen flyttar de in i TS hus eller så flyttar dom inte ihop alls. Det känns då inte självklart att kräva att den inflyttande partnern bara öppnar plånboken och betalar när denne inte har nån möjlighet att påverka kostnaderna.
Mycket klarare att komma överens om boende gemensamt, utan bagage. På så sätt undviker man den "maktobalans" i förhållandet som naturligt inträffar när en av parterna äger det gemensamma boendet.
Men det riktiga krånglet börjar när man får barn och den ene partnern tar mer föräldraledighet eftersom den har lägre lön och därmed offrar sin inkomst och framtida löneutveckling för familjen. Vid den punkten kan jag inte se annat än att det enda rimliga är att gå "all in" och bara lägga ihop all gemensam inkomst.
Mycket klarare att komma överens om boende gemensamt, utan bagage. På så sätt undviker man den "maktobalans" i förhållandet som naturligt inträffar när en av parterna äger det gemensamma boendet.
Men det riktiga krånglet börjar när man får barn och den ene partnern tar mer föräldraledighet eftersom den har lägre lön och därmed offrar sin inkomst och framtida löneutveckling för familjen. Vid den punkten kan jag inte se annat än att det enda rimliga är att gå "all in" och bara lägga ihop all gemensam inkomst.
Exakt så gör vi också. Jag tjänar också lite mer så det är självklart att jag ska betala mer.ylven skrev:När min sambo flyttade in hos mig så valde vi att han tar kostnader för mat och dryck och annat man handlar på typ Ica ( tvättmedel mm). Jag betalar räntor, amorteringar, el, sopor, försäkringar och underhåll på huset. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar han lägger på sin del, men vi är båda nöjda och det slår säkert inte så väldigt fel.
I ditt fall, @Daniel4s , tycker jag det är rimligt att ni delar på de rörliga kostnaderna. Alltså blir amortering, underhåll och förbättringar kvar för dig att betala. Eller så väljer ni någon annan delning som ni båda är nöjda med. Lycka till!
Jag hade föreslagit att dela driftkostnaderna.D Daniel4s skrev:Hej !
Matkonto gjorde jag och min dåvarande sambo så att vi skaffade icakort ( fungerar antagligen med Coop/ Willys oxå) och satte in 1000kr var när vi fick lön så betalade vi matvaror med de pengarna.veckohandlade tillsammans varje lördag på icaMaxi. Vid behov satte vi in mer!
Ville någon ha något extra, speciellt godis/ chips/ glass etc som den andra inte åt, fick den betala det separat...
Om man bortser från inkomster och sparkapital/förmögenhet så anser jag att ni bör dela på driftkostnader och ränteutgifter (efter avdrag) 50/50.D Daniel4s skrev:Hon äger inget idag heller då hon bor i en hyresrätt.
Däremot får hon bo i ett stort fint hus, gräsmatta och altaner i ett bra område för betydligt billigare än vad hon bor idag.
Och som jag skrev, allt kring huset hamnar på mig och ej aktuellt för henne att köpa in sig i huset då det blir stora pengar, vi tror till 110% på denna relation annars hade jag ej ställt frågan.
Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon.
Tar man sen i beräkning vad ni har i inkomster och ev förmögenhet (hon kanske tex har gjort några fastighetsklipp tidigare) så tycker jag man bör ta med det i beräkningarna så den ena inte har väldigt mycket mer pengar per månad att leva för.
Jag skulle ivf tycka det vore märkligt om min hypotetiska sambo tjänade 150000 kr/mån och jag 20000 kr och vi båda ska pynta in 19000 kr var för boendet. Som ett exempel.
50/50 på driftkostnadernaD Daniel4s skrev:Hej !
Hon står för mat, du för räntor och renovering etc eftersom huset är ditt
Som tjej och fd sambo så resonerade jag som så att tag vill inte bo "gratis" hos någon och få det kastat i ansiktet vid passande tillfälle.
Efter att ha läst en hel del kommentarer så skulle jag nog känna att någonstans mellan 4-5000 ändå skulle kännas både rimligt för div renoveringar och för det egna samvetet (om det vore mitt samvetet) om det mot förmodan inte blir som det är meningen. Pengarna skulle hon oavsett lagt ut på hyra och som sagt var kan spara en slant av med. Räntan tänker jag är TS egen, så löpande är el, vatten/avlopp, internet, värme, mat och hygien osv.
Efter att ha läst en hel del kommentarer så skulle jag nog känna att någonstans mellan 4-5000 ändå skulle kännas både rimligt för div renoveringar och för det egna samvetet (om det vore mitt samvetet) om det mot förmodan inte blir som det är meningen. Pengarna skulle hon oavsett lagt ut på hyra och som sagt var kan spara en slant av med. Räntan tänker jag är TS egen, så löpande är el, vatten/avlopp, internet, värme, mat och hygien osv.
Rimligt är väl mest att ni delar på alla kostnader förutom amorteringen.D Daniel4s skrev:Ok, då säger vi att vi har en driftkostnad på 5000:- / månad och att hon då skall betala 2500:- tänker du för att gå från en hyreslägenhet med hyra på 10 000:- till ett fint hus i ett bra område?
Är hon med på att betala del av räntan kommer hon få många tusen över varje månad som hon kan välja att spara
Driftkostnaden kommer att nyttja utav båda. Räntan som betalas till banken är ju ”hyran” av pengarna som har köpt huset med. Räntan tycker jag absolut att ni ska dela på. Det kommer gynna er båda i slutändan iaf.
Hur ni än gör, skriv samboavtal.D Daniel4s skrev:Hej !
Dumt.T takskivan skrev:
Räntekostnaden är en ren kostnad för att kunna ha huset. Den borde delas.
Maten kanske blir mycket dyrare eller billigare… alltså borde den också delas (såvida den ena inte äter för mycket mer eller propsar på dyra varor och den andra snålar..).