S SueCia skrev:
Så du handplockar ett minimalt intervall som passar din åsikt perfekt och lägger fram det som vad då? Bevis på att bostäder inte är garanterad vinst? Då får du försöka hårdare. T.o.m idag är vi inte ens under pandemins hysteripriser.

Dvs. t.o.m om man köpte bostad när marknaden var som absolut hetast, så är det fortfarande en bra affär.


Du kan ju inte handplocka ut bostadsmarknadens högsta priser och säga "om jag hade sålt på botten hade jag förlorat pengar" :D
Har du helt glömt bort 90-talet ...? En krasch som skapade fullständigt och allmänt kaos när bostadsbubblan brast och som det tog åratal för de flesta att återhämta sig från, om de ens gjort det ...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
En krasch som skapade fullständigt och allmänt kaos när bostadsbubblan brast
Usch då. Nej sånt vill vi inte tänka på i vår lilla bubbla med idiotsäkra bostadsinvesteringar. 😅
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 3 till
  • Laddar…
S
T TuVu skrev:
Har du helt glömt bort 90-talet ...? En krasch som skapade fullständigt och allmänt kaos när bostadsbubblan brast och som det tog åratal för de flesta att återhämta sig från, om de ens gjort det ...
Så de som köpte bostad på 90 talet har gjort en dålig affär idag? Eller ens på 00 talet? 🤔

Det var återigen en kort period av kaos på en annars ständigt uppåtgående marknad. Måste man sälja när det är som mörkast?
 
Unikt namn
S Stefan Fritzon skrev:
Jag har bara nämnt mobilspel köp som power ups som exempel på ett onödigt köp. Mina onödiga köp är streaming tjänster som jag bara använder.
Mina onödiga i köp är nog streaming, verktyg, fiskeprylar, dyra wiskeyflaskor, öl, datorspel m.m.

Sånt som gör livet kul 😝
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Måste man sälja när det är som mörkast?
Det gör en del uppenbarligen. Jag antar att de anser sig behöva det. Vad tror du?

Har du minsta aning om hur bostadsmarknaden ser ut bortom storstäderna? I Norrlands inland exempelvis? Du framstår för mig som ganska inskränkt och naiv.
 
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mina onödiga i köp är nog streaming, verktyg, fiskeprylar, dyra wiskeyflaskor, öl, datorspel m.m.

Sånt som gör livet kul 😝
Glöm inte att fråga frugan först om du får köpa så ”onödiga” saker för din egen lön….
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte att fråga frugan först om du får köpa så ”onödiga” saker för din egen lön….
Det är helt okej att ha synen att ens egna lön och fruns lön är separata. Vi har som sagt synen att det är hushållets inkomst och vi kommer överens om vad vi gör med dem.

Och har upptäckt att det är bra för oss att kunna lägga lika del av inkomsten (dvs 5-10% för vår del) på precis vad vi vill. Man kan ju bestämma själv.

Känns ju lite tråkigt när 40% är gemensamma kostnader och 50% till ena och 10% till den annan. Bara för att ena personen har ett mer välbetalt jobb.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och du skulle kräva att din inflyttade sambo betalade för din hävstång på dina spekulationer, cirkeln är sluten!
Dina argument bygger på att du tycker det uppstår en orättvisa eftersom bakomliggande tillgång har en potentiell värdeökning.
Varför är det ett problem tycker du?
 
Nissens
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mina onödiga i köp är nog streaming, verktyg, fiskeprylar, dyra wiskeyflaskor, öl, datorspel m.m.

Sånt som gör livet kul 😝
På vilket sätt är de onödiga? Och vem har bestämt det? 😉
 
S Stefan Fritzon skrev:
Det är helt okej att ha synen att ens egna lön och fruns lön är separata. Vi har som sagt synen att det är hushållets inkomst och vi kommer överens om vad vi gör med dem.

Och har upptäckt att det är bra för oss att kunna lägga lika del av inkomsten (dvs 5-10% för vår del) på precis vad vi vill. Man kan ju bestämma själv.

Känns ju lite tråkigt när 40% är gemensamma kostnader och 50% till ena och 10% till den annan. Bara för att ena personen har ett mer välbetalt jobb.
Om du vill lägga mer än 10% måste du fråga då?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör en del uppenbarligen. Jag antar att de anser sig behöva det. Vad tror du?

Har du minsta aning om hur bostadsmarknaden ser ut bortom storstäderna? I Norrlands inland exempelvis? Du framstår för mig som ganska inskränkt och naiv.
Tycker du vi har många storstäder i Dalarna? Isåfall vad definerar du som storstad?
 
S
S Snikhol skrev:
Dina argument bygger på att du tycker det uppstår en orättvisa eftersom bakomliggande tillgång har en potentiell värdeökning.
Varför är det ett problem tycker du?
Därför att det är en investering med hävstång, hävstången är förknippad med en kostnad. Jag ser inte varför sambon ska betala avgiften för hävstången. Jag köper att man betalar för el, vatten osv. Osv. Samt om man bor där tillräckligt länge även betalar för vitvaror/ommålning osv osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du vill lägga mer än 10% måste du fråga då?
Vi har diskuterat hur mycket gemensamma pott vi vill ha. När vi införde denna modellen så tränade jag med personlig tränare och hade en del avbetalningar till mobil och dator jag ville ha gräns på 5.000 kr

Om jag hade behov av 10.000 eller 20.000 så kommer man överens att det är det privata delen. Så då får båda parter den summan att leka med utan insyn.

Men denna modellen kräver ju båda vill ha ett mer jämlikt förhållande. Annars funkar det inte om ena partnern vill det.

Sen får man ju förhålla det kring de gemensamma kostnadernas nivå. Max taket blir ju det som blir över efter de gemensamma kostnaderna.

Det har ju varit gånger jag nämnt till frun att jag skulle vilja ha ett visst verktyg och hon har sagt. Det är en bra ide och att vi kan lägga det på gemensamma potten istället för privata.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Därför att det är en investering med hävstång, hävstången är förknippad med en kostnad. Jag ser inte varför sambon ska betala avgiften för hävstången. Jag köper att man betalar för el, vatten osv. Osv. Samt om man bor där tillräckligt länge även betalar för vitvaror/ommålning osv osv.
Köper det resonemanget. Men då ska i så fall en stor del av alla kostnader som härrör till att bevara värdet på bostaden delas. Annars blir det orättvist. Dit hör målning, dränering, renovering, vitvaror och byta värmesystem etc…
Blir en räkneövning av guds nåde.

Jag skulle betala halva räntan utan gnäll alla dagar i veckan.

Sen skulle jag personligen kräva att få köpa in mig på sikt, skulle inte vilja ha det upplägget forever.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Därför att det är en investering med hävstång, hävstången är förknippad med en kostnad. Jag ser inte varför sambon ska betala avgiften för hävstången. Jag köper att man betalar för el, vatten osv. Osv. Samt om man bor där tillräckligt länge även betalar för vitvaror/ommålning osv osv.
Du svarade aldrig på vad du då anser om hyresbostäder. I dina ögon borde det vara fruktansvärt. Liksom alla företag som tjänar pengar.

Och hur funkar din hävstång vid en förlustaffär??

Det innebär en risk och extra kostnader att äga en fastighet, när skall du inse det?
 
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.