55 957 läst · 581 svar
56k läst
581 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Jag tror att det kan variera väldigt mycket hur parterna känner i en situation. När jag flyttade in hos mitt ex, stor 8-rumsvilla på landet som han byggt själv, lämnade jag en fyrarummare i stan med en hyra på 6000 kr/mån. Han räknade ut bostadskostnaden som han hade inkl ränta och vi delade rätt av, vilket blev 4 tkr/månad. Jag fick börja pendla och hyrde en liten övernattningslägenhet på orten där jag jobbade vilket kostade mig ca 4000:- efter skatteavdrag. Jag var kär och galen och lösningen var värd varenda krona! Övriga gemensamma utgifter delade vi och det som blev kvar disponerade vi enskilt. Hans inledande förslag - att vi skulle lägga ihop allt och ta av potten när vi behövde något - sa jag bestämt nej till med vetskapen att hans byggprojekt och intressen förmodligen skulle sluka allt. Det, i mitt tycke, korkade förslaget blev nästan en dealbreaker.S Stefan Fritzon skrev:Hej,
Lång tråd, har bara skummat genom den. Men känner att jag behöver dela med min tanke kring relation ekonomi. Jag och min fru har testat lite olika modeller. Dela rakt av, räkna ut en procent på våra ingångs löner och det vi har nu som är mest jämlik enligt oss.
Vi börjar med en summa som någon av oss behöver ha till privata saker. I tråd skaparens situation kan man lägga vad han betalar på huset eller vill ha för renoveringar.
Så låt oss säga 5000 kr per månad. Då får båda parterna 5000 kr och resten går till en gemensam kassa som man använder till de gemensamma. Då vi äger lika del på huset så lägger det förstås på gemensamma och alla andra inköp. Så om man vill använda gemensamma till något måste båda vara överens. Men sitt privata har man inte något med att göra.
Vid svåra ekonomiska tider kan man sänka den privata delen och vid bra tider kan man öka den.
Tar bort mycket onödiga bråk och är nog den mest jämlika sättet jag kan komma på.
Han frågade också om jag ville köpa in på huset men jag tackade nej. Jag kände inte att det skulle kunna bli mitt hus då han dels hade byggt det själv, dels bott i huset med sin tidigare familj i 20 år. Jag gillade inte heller huset och skulle aldrig ens gått på visning om det legat ute på Hemnet (men det sa jag inte högt!). Tanken var från början att vi så småningom skull köpa något tillsammans. Så blev det inte. Han var mer fäst vid huset än han ville medge och pratet om att köpa något tillsammans tystnade.
Förväntningarna på att jag skulle börja bidra med tid och pengar till underhållet ökade med åren, kanske för att jag tjänade mer. Jag jobbade mycket vilket skapade skav hos honom då jag inte hade tid att hjälpa honom med t ex snickring och målning av en utbyggnad som han tagit beslut om. Vi pratade mervärde - jag skapade mervärde genom att jobba på min fritid, han genom att underhålla och bygga ut huset. Vi förstod inte varandras resonemang. Jag hade ständigt dåligt samvete för att jag bodde så billigt och kompenserade genom att ta andra utgifter, vilket blev rätt dyrt i längden. Samtidigt skavde det att jag inte riktigt trivdes i huset. Vi hade helt olika prioritering och uppfattningar om hus och ekonomi (vem f.. har direktverkande el i en jättekåk i dessa tider?!), och när slutet närmade sig var jag innerligt glad att vi inte köpt ett gemensamt hus. Nu kunde jag kunde flytta ut på direkten utan pappersarbete. Så kan det också gå ...
Det låter bra när allt är solsken men vid en separation kan det bli problem. Ponera att du lägger din del på prylar som dator, MC, bil och sparande. Hon lägger sin del på konsumtion som spel, kläder osv. När sambolagen eller bodelningen kickar in ska ni dela på allt ni köpt under ert förhållande - inkl. prylarna du köpt och pengarna på sparkontot. De pengar hon lagt på konsumtion är borta. Dina saker/pengar finns kvar och kan delas.Det är ibland inte alls tokigt med tydliga avtal om ägande och ett bankkonto på Caymanöarna ...S Sthlm_ skrev:
Min syn är mer att bådas löner är bådas löner och ger lika del till privata saker. Vi ha ca 5-10% till privata vilket lämnar 80-90% gemensamma. Vi vill spendera merparten av hushållets inkomst på gemensamma aktiviteterS Sthlm_ skrev:
Det finns även folk som använder detta system för att kontrollera sin partner, jag känner till en väldigt nära…S Stefan Fritzon skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Så du handplockar ett minimalt intervall som passar din åsikt perfekt och lägger fram det som vad då? Bevis på att bostäder inte är garanterad vinst? Då får du försöka hårdare. T.o.m idag är vi inte ens under pandemins hysteripriser.AndersPS skrev:Men du måste skämta. Vi är ju inne i en sådan period just nu. Jag har bott i mitt hus idag och skulle i bästa fall gå plus/minus noll om jag sålde för några månader sedan. För ett halvår sedan definitivt minus.
Du har rätt i att det över tid och på gruppnivå är en god investering, men att påstå att det inte är ett problem för enskilda, ens när det faktiskt händer just nu, är ju bara ett tecken på strutsmentalitet.
Dvs. t.o.m om man köpte bostad när marknaden var som absolut hetast, så är det fortfarande en bra affär.
Du kan ju inte handplocka ut bostadsmarknadens högsta priser och säga "om jag hade sålt på botten hade jag förlorat pengar"
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Enskilda individer kan alltid göra dåliga affärer, det förändrar ingenting.Nissens skrev:
Att äga bostad är 99% säker vinst.
Att betala hyra till sin sambo (AKA hyresvärd i detta fallet) är garanterad förlust hur man än vrider och vänder på det
B BettyR skrev:Du verkar inte ha läst inlägget som du ursprungligen svarade på korrekt. Jag föreslog att han skulle se det ur en hyresvärds perspektiv. Tror du inte att hyresgäster, under normala förutsättningar, inte också betalar för fastighetsägarens amortering? Senare beskrevs också förutsättningar ifall han är "schysst", och baserat på "hyresgästs" egna insattser till hushållet. Det är väl rimligt att ta allt i beräkning, målet är att båda tänks tjäna på situationen.
Och nej, jag har inte läst den. Hänvisade till den för att jag misstänkte att du eller medläsare inte vet vad det är för något, och kanske för bekväma för att ta reda på det själva. Möjligt att det står annorlunda än i min kurslitteratur, men det är ett så känt begrepp att jag har svårt att tänka mig att Wiki är en opålitlig källa i ämnet. Även möjligt att det inte hör till ämnet, men isf. Se det som Jag reagerade mest på att du efter några inlägg tycker dig ha kompetensen att avgöra en persons sammanlagda kunskaper inom ekonomiämnet. Vilket blir ännu märkligare när du själv verkar vara under utbildning ...
Jag reagerade mest på att du tycker dig ha kompetensen att bedöma en persons sammanlagda kunskaper i ekonomiämnet efter några inlägg I forumet. Det verkar som du själv är under utbildning och du kommer säkert med tiden att upptäcka utbildningens paradox - ju mer man lär sig om ett ämne desto mer inser man hur lite man faktiskt vet och hur mycket man har kvar att lära. Man blir ödmjuk, både för sina egna och andras kunskaper. Det är paradoxalt nog endast de okunniga som tycker sig veta allt. Med kunskaper kommer också förmågan att se till relevans och överförbarhet då allt inte är tillämpart i alla sammanhang. Jag lärde mig dock ett nytt begrepp, tack! Nu återstår tusentals begrepp att upptäcka, och det bara inom ämnet ekonomi.B BettyR skrev:Du verkar inte ha läst inlägget som du ursprungligen svarade på korrekt. Jag föreslog att han skulle se det ur en hyresvärds perspektiv. Tror du inte att hyresgäster, under normala förutsättningar, inte också betalar för fastighetsägarens amortering? Senare beskrevs också förutsättningar ifall han är "schysst", och baserat på "hyresgästs" egna insattser till hushållet. Det är väl rimligt att ta allt i beräkning, målet är att båda tänks tjäna på situationen.
Och nej, jag har inte läst den. Hänvisade till den för att jag misstänkte att du eller medläsare inte vet vad det är för något, och kanske för bekväma för att ta reda på det själva. Möjligt att det står annorlunda än i min kurslitteratur, men det är ett så känt begrepp att jag har svårt att tänka mig att Wiki är en opålitlig källa i ämnet. Även möjligt att det inte hör till ämnet, men isf. Se det som allmänbildning.