Nissens Nissens skrev:
Om du tänker tvärtom, skulle du kunna tänka dig att flytta in till en sambo och inte bidra med pengar till hushållet du nyttjar?
Alltså att låta din sambo försörja dig.
Ja, om jag inte hade medel att bidra med (just nu).
Allt är inte pengar.
Jag skulle vara tacksam att någon ställer upp på mig trots mina ekonomiska tillkortakommanden.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och du skulle kräva att din inflyttade sambo betalade för din hävstång på dina spekulationer, cirkeln är sluten!
Vinkelvolt!
Hur skulle du ställa dig till avgiften i en BRF då, om man blir sambo med någon som äger en sådan. Föreningen har lån! 😱 den hävstången vill du inte sponsra antar jag?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Du kan inte vara lätt att leva med. Tänk den dagen när du inser att en bostad kan bli en förlustaffär…
När (om) det någonsin händer är jag den första att pudla, det lovar jag :)
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Hej,

Lång tråd, har bara skummat genom den. Men känner att jag behöver dela med min tanke kring relation ekonomi. Jag och min fru har testat lite olika modeller. Dela rakt av, räkna ut en procent på våra ingångs löner och det vi har nu som är mest jämlik enligt oss.

Vi börjar med en summa som någon av oss behöver ha till privata saker. I tråd skaparens situation kan man lägga vad han betalar på huset eller vill ha för renoveringar.

Så låt oss säga 5000 kr per månad. Då får båda parterna 5000 kr och resten går till en gemensam kassa som man använder till de gemensamma. Då vi äger lika del på huset så lägger det förstås på gemensamma och alla andra inköp. Så om man vill använda gemensamma till något måste båda vara överens. Men sitt privata har man inte något med att göra.

Vid svåra ekonomiska tider kan man sänka den privata delen och vid bra tider kan man öka den.

Tar bort mycket onödiga bråk och är nog den mest jämlika sättet jag kan komma på.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Orimligt att räkna i fasta kostnader, böttre räkna i procent...
D Dilato skrev:
Hennes hyra är ju 10k redan, så nog har hon ekonomi alltid.

Amortering är ingen kostnad, det är sparande.
Räntan man förmodas dela på är efter ränteavdrag
Värdeökning är fiktiv tills kåken är såld, den går inte att bestämma i förväg.
Tyvärr så saknar du kundskap i ekonomi. Ammortering är en alternativkostnad,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad
 
  • Haha
TuVu och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Fritzon skrev:
Hej,

Lång tråd, har bara skummat genom den. Men känner att jag behöver dela med min tanke kring relation ekonomi. Jag och min fru har testat lite olika modeller. Dela rakt av, räkna ut en procent på våra ingångs löner och det vi har nu som är mest jämlik enligt oss.

Vi börjar med en summa som någon av oss behöver ha till privata saker. I tråd skaparens situation kan man lägga vad han betalar på huset eller vill ha för renoveringar.

Så låt oss säga 5000 kr per månad. Då får båda parterna 5000 kr och resten går till en gemensam kassa som man använder till de gemensamma. Då vi äger lika del på huset så lägger det förstås på gemensamma och alla andra inköp. Så om man vill använda gemensamma till något måste båda vara överens. Men sitt privata har man inte något med att göra.

Vid svåra ekonomiska tider kan man sänka den privata delen och vid bra tider kan man öka den.

Tar bort mycket onödiga bråk och är nog den mest jämlika sättet jag kan komma på.
Tjänar ni ungefär lika mycket ?
 
S SueCia skrev:
När (om) det någonsin händer är jag den första att pudla, det lovar jag :)
Men du måste skämta. Vi är ju inne i en sådan period just nu. Jag har bott i mitt hus idag och skulle i bästa fall gå plus/minus noll om jag sålde för några månader sedan. För ett halvår sedan definitivt minus.

Du har rätt i att det över tid och på gruppnivå är en god investering, men att påstå att det inte är ett problem för enskilda, ens när det faktiskt händer just nu, är ju bara ett tecken på strutsmentalitet.
 
  • Gilla
B6304S1 och 6 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Om en kommande sambo hade förutsatt att de skulle bo gratis hade jag absolut hellre valt att leva vidare ensam. Fler röda flaggor är så blir det inte.
Tillägg är ju att vi båda hade haft möjligheter att bidra, vilket ju är fallet som diskuteras här.

När jag blev sambo flyttade min partner till Sverige och lämnade arbete och ett helt liv bakom sig - det faller sig ganska givet att jag stod för många av kostnaderna under de första åren, för att sen i takt med att vi båda hade inkomster jämnade det ut sig.

Var och en efter sin förmåga.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
B BettyR skrev:
Orimligt att räkna i fasta kostnader, böttre räkna i procent...

Tyvärr så saknar du kundskap i ekonomi. Ammortering är en alternativkostnad,
[länk]
Läste du Wikipedias text innan du publicerade den? Förklara gärna dess relevans i det här sammanhanget. Det vidare är lite hårt att bedöma en människas hela kunskapsbas i ekonomiämnet genom ett enda inlägg i ett forum. Speciellt om man själv inte ens kan stava till amortering ;-). Till vardag tror jag att många husägare med lån tänker i termer av amortering som ett "sparade" eftersom man hoppas att man får igen de pengarna i framtiden vid en försäljning. Jag tror alla är med på den, och ingen har ännu föreslagit att sambon ska vara med och amortera av på lånet. Vad är din poäng?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Tillägg är ju att vi båda hade haft möjligheter att bidra, vilket ju är fallet som diskuteras här.

När jag blev sambo flyttade min partner till Sverige och lämnade arbete och ett helt liv bakom sig - det faller sig ganska givet att jag stod för många av kostnaderna under de första åren, för att sen i takt med att vi båda hade inkomster jämnade det ut sig.

Var och en efter sin förmåga.
Men exakt. Oavsett hur mycket man i slutändan bidrar med, så bör man vara överens om vad som är gemensamma kostnader.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tjänar ni ungefär lika mycket ?
Nä, men det spelar ingen roll. Det är ju det som gör det vår uppdelning jämlikt. Om en av oss skulle tjäna 90% av inkomsten så får vi lika stor frihet kring ekonomin. Dvs inget bråk.

Det har resulterat i mindre mental ansträngning i att räkna ut ekonomin. Och nu är frun sjuk, jag föräldrar ledig och vi har bra koll på ekonomin och vi har även en liten summa som våra privata fickpengar. Funkar förvånansvärt bra :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Stefan Fritzon skrev:
Nä, men det spelar ingen roll. Det är ju det som gör det vår uppdelning jämlikt. Om en av oss skulle tjäna 90% av inkomsten så får vi lika stor frihet kring ekonomin. Dvs inget bråk.

Det har resulterat i mindre mental ansträngning i att räkna ut ekonomin. Och nu är frun sjuk, jag föräldrar ledig och vi har bra koll på ekonomin och vi har även en liten summa som våra privata fickpengar. Funkar förvånansvärt bra :)
Bra för er. Men ganska meningslöst om vi pratar om två höginkomsttagare.
 
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
När (om) det någonsin händer är jag den första att pudla, det lovar jag :)
Flera i tråden vittnar ju om att de råkat ut för det. Så pudla på du.
 
  • Gilla
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
5 6 tusen kan ju vara bra
Blir bra för er båda
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra för er. Men ganska meningslöst om vi pratar om två höginkomsttagare.
Vi ligger en bit under medel inkomsten. Tror det skulle funka i vilken inkomst nivå som helst, men är ju inte i den undre delen iallfall så vad vet jag :-D
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.