imported_Benno imported_Benno skrev:
Har inte orkat läsa igenom den långa tråden men det låter inledningsvis som att en affärspartner alt. hyresgäst ska flytta in. Det låter inte som ett par som hyser några känslor för varandra direkt. Om husägaren/TS inte lever på marginalen borde frågan inte uppstå ens. "Sambon" kommer säkert att bidra med något. Om inte pengar, något som gör livet värt att leva. ;)
Hade man haft ett hus som var avbetalt och man endast hade driftkostnaden på kanske några tusenlappar i månaden hade man ju resonerat så.................men 15 000:-/månad är inte småpengar. Kanske om trådskaparen är välbärgad och ekonomisk oberoende hade det varit ett alternativ men då tror jag inte man hade ställt frågan här......

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Hade man haft ett hus som var avbetalt och man endast hade driftkostnaden på kanske några tusenlappar i månaden hade man ju resonerat så.................men 15 000:-/månad är inte småpengar. Kanske om trådskaparen är välbärgad och ekonomisk oberoende hade det varit ett alternativ men då tror jag inte man hade ställt frågan här......
Alternativet är att fortsätta leva ensam och dra hela lasset själv.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett sidotips för den som "flyttar in" är att ställa sig i en bostadskö som säkerhet
T TobiasK233 skrev:
Har inte orkat läsa igenom den långa tråden men det låter inledningsvis som att en affärspartner alt. hyresgäst ska flytta in. Det låter inte som ett par som hyser några känslor för varandra direkt. Om husägaren/TS inte lever på marginalen borde frågan inte uppstå ens. "Sambon" kommer säkert att bidra med något. Om inte pengar, något som gör livet värt att leva. ;)
Men du kanske ska läsa tråden INNAN du kommenterar 😳

Affärspartner / hyresgäst ???

Helt sjukt va folk hittar på / vinklar / gör offer mm mm

• Gilla
TuVu och 5 till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Men du kanske ska läsa tråden INNAN du kommenterar 😳

Affärspartner / hyresgäst ???

Helt sjukt va folk hittar på / vinklar / gör offer mm mm
Jag läste första inlägget. Det räckte för att ha en åsikt.

Nissens
Jag läste första inlägget. Det räckte för att ha en åsikt.
Ja, du har rätt i att ju mindre man vet, desto lättare är det att ha en åsikt…

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Ja och de alternativet gäller för den andra parten också......

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allt har sitt pris och som sambo vill man nog gärna veta vad "boendet kostar" innan man flyttar in. Jag skulle aldrig vilja betala med den valutan du föreslår. Det låter lite 50- tal ... en tid få kvinnor inte var självförsörjande och fick agera både hushållerska och sängvärmare.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Absolut, sorry. 5k rimligt, givet att hennes ekonomi medger det.
Hennes hyra är ju 10k redan, så nog har hon ekonomi alltid.
B BettyR skrev:
För att sedan vara schysst så kan man göra avräkning på ammortering, ränteavdrag, värdeökning mm
Amortering är ingen kostnad, det är sparande.
Räntan man förmodas dela på är efter ränteavdrag
Värdeökning är fiktiv tills kåken är såld, den går inte att bestämma i förväg.

K Krillehus skrev:
Jag blir mörkrädd när jag läser logiken folk lägger fram i den här tråden. Men min slutsats är: om du äger ett hus som är belånat och du vill bli sambo med någon, endast följande scenario är då acceptabelt. Sälj huset. Skaffa en gemensam hyresrätt som ni betalar 50-50 för. För annars blir det väldigt orättvist med kontantinsats, räntor, amorteringar och framförallt om du är man.
Dessutom, träffa bara någon med ungefär samma lön som dig själv. Se till att de inte har ”för mycket/lite” pengar på banken jämfört med dig.

• Gilla
D.alarna
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och ifall månen faller ner??
Det är i stort sett omöjligt att förlora pengar på att köpa en villa man ska bo i ett par år.

Sambon får betala för en hävstång hon inte har någon nytta av. Då hade det varit bättre om de köper något gemensamt eller hyr tillsammans istället :)
Det är oftast en sanning, och speciellt om man inte tvingas att sälja vid en specifik tidpunkt. Att säga att det är en sanning är däremot både naivt och en lögn.

På gruppnivå över tid stämmer det, men på individnivå behöver det absolut inte stämma.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Om en kommande sambo hade förutsatt att de skulle bo gratis hade jag absolut hellre valt att leva vidare ensam. Fler röda flaggor är så blir det inte.

• Gilla
B6304S1 och 6 till
  • Laddar…
4774
T TuVu skrev:
S

Och om priset på hus går ner, ska sambon dela på förlusten? Märkligt resonemang med "hävstång". Ränta är en utgift, om TS inte hade köpt och belånat huset skulle de inte ha ett hus att bo i öht. Sambon får fördelan av att hon inte har ett lån som belastar hennes ekonomi. Ränta är en boendekostnad.
Ts får minskade omkostnader med tanke på att ts får in en vuxen till att dela månadskostnad med så ts tjänar ju på det hur man än vänder och vrider på det. Men hon kommer enligt ts aldrig få stå med som ägare så hon kan vare sig tillräkna sig någon värdeökning eller värdeminskning.

Själv skulle jag inte vilja flytta in och bli sambo med någon om jag inte fick betala minst hälften av driftskostaden och räntekostnaden.

/Krille

• Gilla
  • Haha
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ts får minskade omkostnader med tanke på att ts får in en vuxen till att dela månadskostnad med så ts tjänar ju på det hur man än vänder och vrider på det. Men hon kommer enligt ts aldrig få stå med som ägare så hon kan vare sig tillräkna sig någon värdeökning eller värdeminskning.
Jag tycker det är en bra deal att gå från att betala 10tkr (enbart hyra vad jag förstod, inte t ex el och försäkring) för en lägenhet - till att bo i ett hus för 7500:-. Större bostadsyta, en go gubbe och trädgård, kanske också garage osv. På vilket sätt skulle hon förlora?

• Gilla
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Större bostadsyta, en go gubbe och trädgård, kanske också garage osv. På vilket sätt skulle hon förlora?
En go gubbe är ovärderlig😇

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.