50 778 läst · 561 svar
51k läst
561 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Ingen har väl pratat om att bo gratis eller?AndersPS skrev:
Had jag haft en sambo som ville tjäna pengar på mig (på min bekostnad) så hade jag också fortsatt bo själv 👌
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Om något är glasklart ända sen första inlägget så är det ju din ambition att göra henne till din hyresgäst. Hur du än vrider och vänder på det så kommer hon att vara din hyresgäst om du tänker tjäna pengar på att hon ”hyr” hos dig.D D.alarna skrev:
Det finns absolut de förslag i tråden om att hon borde bo både helt gratis eller bo utan att betala för boendet och bara betala ren drift, vilket alltså gör att själva boendet är gratis.S SueCia skrev:
Jag tror att de röda flaggorna finns i båda ändarna av detta spektrumet, och att de är lika röda där. Att förutsätta att man ska få bo helt eller delvis "gratis" är en röd flagga, någon som aktivt planerar att "tjäna pengar på min bekostnad" är likaså en röd flagga.
Vid en eventuell separation och resten av livet iom att ts promt vill vara ensam ägare. Hur menar du att hon skulle tjäna på en värdeökning eller förlora på en värdeminskning?T TuVu skrev:
Hon sparar minst 2500:- /månad på att bli sambo eftersom hon i nuläget betalar 10 tkr i hyra ensam för sin lägenhet, el och annat ej inräknat. Om hon vill ha del i värdeökning eller minskning, ja då får hon väl först övertyg ts om att hon ska få köpa hälften och sen får hon väl hosta upp halva marknadsvärdet. Hon går varken plus eller minus i framtiden - lika lite dom hon skulle ha gjort om hon bodde kvar i sin lägenhet.4774 skrev:
Du har en märklig inställning. De enda som jag skulle erbjuda att bo gratis hos mig är min mor och mina barn.S SueCia skrev:
Sambos skall naturligtvis bidra till hushållet, den shablon som jag föreslog och ts utsåg till bästa svar funkar bra tycker jag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
120 000 annars… 😂S SueCia skrev:Fast bara för den ena? 😎
Det finns nog många kvinnor som upplever det som du verkar sträva efter. Nämnligen att de är tvingade att stanna i en destruktiv relation eftersom de inte har något ekonomiskt alternativ.
Varje tusenlapp som TS hyresgäst betalar i hyra hos honom/henne kommer öka den ekonomiska obalansen i deras förhållande med 2000kr. Om vi säger att TS hyresgäst ska betala 5000 i månaden för räntekostnader så innebär det en skillnad i deras ekonomi på 10000 i månaden, eller 60 000 på ett enda år. Det är kärlek det!
Du tänker att man skall ha många sambos?S SueCia skrev:Fast bara för den ena? 😎
Det finns nog många kvinnor som upplever det som du verkar sträva efter. Nämnligen att de är tvingade att stanna i en destruktiv relation eftersom de inte har något ekonomiskt alternativ.
Varje tusenlapp som TS hyresgäst betalar i hyra hos honom/henne kommer öka den ekonomiska obalansen i deras förhållande med 2000kr. Om vi säger att TS hyresgäst ska betala 5000 i månaden för räntekostnader så innebär det en skillnad i deras ekonomi på 10000 i månaden, eller 60 000 på ett enda år. Det är kärlek det!
Är du muslim?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Jag är betydligt generösare.🤓Nissens skrev:
Min fru sedan 13 år, hennes barn, och hennes barns barn bor gratis här.
Jag betalar allt, ingen utom jag har inkomst.
Men jag älskar min fru och hon sköter om mig och gör allt hushållsarbete och nästan allt underhåll av hus och trädgård, jag kan häcka på BH hur mycket som helst, inget gnäll eller tjat.😆
Jag har råd ( det är intressant hur långt en vanlig pension räcker när man är helt skuldfri med betald kåk) och mår jättebra, skit samma med dela på, det finns en inbyggd glädje i att hjälpa andra också.
Jag hade kunnat sitta med typ 15 miljoner på banken, ensamstående och inget egentligt liv, nu har jag bara 1.5 miljoner på banken men ett bra liv med människor omkring mig som bryr sig om mig.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
För de flesta brukar det lösa sig. Var och en drar efter förmåga sitt strå till stacken.Nissens skrev:
Vem söker ett förhållande med någon som först vill ha ett kontrakt på plats? I mina öron låter det rätt så avtändande. Men det handlar kanske egentligen om att skaffa en hyresgäst?
Om du tänker tvärtom, skulle du kunna tänka dig att flytta in till en sambo och inte bidra med pengar till hushållet du nyttjar?imported_Benno skrev:
Alltså att låta din sambo försörja dig.