D D.alarna skrev:
Intressant tanke från din sida, så om vi väljer att göra så och bor ihop i säg 3 år innan man ev skaffar något gemensamt så ska hon ej ha några boendekostnader?
Äger du huset så ska du stå för dom kostnaderna precis som du gör i dagsläget.
Vänd på resonemanget istället. Du flyttar in i tjejens villa. Vill du pröjsa hennes lån och ränta då?
 
F Frångolvtilltak skrev:
Vill du pröjsa hennes lån och ränta då
Jag tycker de bara struntar i att betala lånen, helt och hållet. Då löser sig situationen efter ett tag.
 
  • Haha
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
N NiBaBaD skrev:
Det är snårig terräng detta. I vårt fall har vi likvärdiga hus (värde) och låt för enkelhetens skull säga att vi har ungefär samma lånebild (under 50%), och vi skall välja ett av dem när vi går in som sambosar, och att vi idag betalar ca 10.000 SEK/ person i utgifter per hus (ränta och löpande).

Så i detta fall är det ju enkelt och bra att den som flyttar in betalar 50% av 10.000 SEK/månad plus kanske lite extra 1-2.000 för slitage, renoveringar som behövs.

Skulle vi däremot värdera något av husen enligt kapitalbindningsmetoden (skälig marknadshyra) för att få fram vad den andre skall betala i hyra, så blir konsekvensen att husen får en marknadshyra på närmare 20.000 SEK, och då innebär det att den som flyttar in får en dyrare hyra (50% av hyra + 50% av löpande kostnader) än vad det idag kostar att driva sitt gamla hus själv.

Kapitalbindningsmetoden tycker jag är tänkt till om man skall hyra ut till tredje person, men om man skall bli sambos tycker jag att man skall tänka på att dela "som om man" ägt huset och befintlig lånebild tillsammans.
Lägg båda husen i ett gemensamt bolag och betala samma hyra ;) går dock bet på momsen
 
4774 4774 skrev:
Men om hon betalar del av räntan bör hon i sådana fall skrivas in som delägare. Men du vill fortsatt stå som enda och då får du helt enkelt betala för det oxå. Ditt hus - Ditt lån - Din ränta - Din fastighetsavgift.
I hyresrätten betalar hon sin lägenhets del av alla dessa kostnader via hyresavin utan att bli delägare i hyresvärdens fastighet.
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
4774
D Dilato skrev:
I hyresrätten betalar hon sin lägenhets del av alla dessa kostnader via hyresavin utan att bli delägare i hyresvärdens fastighet.
Ja precis men om hon då flyttar till någon annans egendom som han då vill fortsätta äga helt själv - det är det som är skillnaden och precis som jag skrev, om hon då ska betala halva räntan och halva fastighetsavgiften då ska hon i sådana fall äga halva huset. Alt betala hyra till ägaren av fastigheten. Men då är hon inneboende och inte flickvän.
 
Nissens
K Krille4 skrev:
Det finns inga hinder för att gemensamt bestämma att man har gemensam ekonomi även som sambos.

/Krille
Nä, man är ju fri att ge bort vad som helst, självklart. Men rent juridiskt har man inte gemensam ekonomi annat än kring boendet. Köper den ena en bil tex så är det den personen bilen är registrerad på som är ensam ägare. Samma om man tar ett lån, endast låntagaren är ansvarig. Är man gift är det en helt annan femma.
 
4774 4774 skrev:
Ja precis men om hon då flyttar till någon annans egendom som han då vill fortsätta äga helt själv - det är det som är skillnaden och precis som jag skrev, om hon då ska betala halva räntan och halva fastighetsavgiften då ska hon i sådana fall äga halva huset.
Tänk om man kunde köpa hus med den metoden, betala hela fastighetsavgiften och hela räntan, simsallabim är kåken din!
 
  • Haha
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
4774
D Dilato skrev:
Tänk om man kunde köpa hus med den metoden, betala hela fastighetsavgiften och hela räntan, simsallabim är kåken din!
Nu är du bara löjlig. Jag tar för givet att du förstår precis vad jag menar. Visst vore det toppen att flytta ihop med någon som vill att du ska betala halva av detta men som vid en separation står helt utan bostad.
 
4774 4774 skrev:
Nu är du bara löjlig. Jag tar för givet att du förstår precis vad jag menar. Visst vore det toppen att flytta ihop med någon som vill att du ska betala halva av detta men som vid en separation står helt utan bostad.
Det var du som kom med det helt orimliga påståendet att om man betalar hälften av ränta & avgift så ska man äga halva huset.

Ränta och avgift är rena driftskostnader.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ja precis men om hon då flyttar till någon annans egendom som han då vill fortsätta äga helt själv - det är det som är skillnaden och precis som jag skrev, om hon då ska betala halva räntan och halva fastighetsavgiften då ska hon i sådana fall äga halva huset. Alt betala hyra till ägaren av fastigheten. Men då är hon inneboende och inte flickvän.
Konstigt resonemang. Om jag tex. köper en bil med lån, tillsammans med min kompis. På pappret kan bara en äga bilen. Ska bara ägaren stå för räntan trots att båda använder bilen lika mycket? Och säg att man inte har några lån på huset alls, då tror jag de flesta skippar att ta någon kapitalkostnad av sin sambo. Iaf om man är rädd om sina nära och inte vill dö ensam.
 
S Snikhol skrev:
På pappret kan bara en äga bilen.
Ni kan dock ha ett eget avtal om ägarskapet.
 
Nissens Nissens skrev:
Köper den ena en bil tex så är det den personen bilen är registrerad på som är ensam ägare. Samma om man tar ett lån, endast låntagaren är ansvarig. Är man gift är det en helt annan femma.
Vad menar du? Även om man är gift äger man den bil man köper och svarar för de lån man tar. Du får gärna förklara hur du menar.

Kanske det behövs ett citat från äktenskapsbalken?

Citat från äktenskapsbalken: "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Även om man är gift äger man den bil man köper och svarar för de lån man tar. Du får gärna förklara hur du menar.

Kanske det behövs ett citat från äktenskapsbalken?

[bild]
Sedan fortsätter vi med det som också är relevant i detta fallet.

4§ Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig.
De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden skall kunna bedömas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ni kan dock ha ett eget avtal om ägarskapet.
Sant, poängen kvarstår dock.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, man är ju fri att ge bort vad som helst, självklart. Men rent juridiskt har man inte gemensam ekonomi annat än kring boendet. Köper den ena en bil tex så är det den personen bilen är registrerad på som är ensam ägare. Samma om man tar ett lån, endast låntagaren är ansvarig. Är man gift är det en helt annan femma.
Det var därför jag la till att man borde vara ekonomiskt jämställda när det gäller just den löpande ekonomin.

Att direkt skänka sin nya sambo hälften av sitt hus/fritidshus/aktiekapital/bil tror jag man ska vänta med och kanske göra först om man gifter sig.

Min poäng är att det kan bli ett tufft förhållande om man har helt olika ekonomiska förutsättningar i vardagen. I TS fall kan i stort set vilket belopp som helst vara rimligt om man tar hänsyn till deras totala ekonomi.

/Krille
 
  • Gilla
aqvakul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.