50 778 läst · 561 svar
51k läst
561 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
Det sker automatiskt när man gifter sig om man inte skriver äktenskapsförord.K Krille4 skrev:
Eller rättare sagt, man delar på allt om man sedan skiljer sig.
Absolut, men @Nissens mer eller mindre skrev att man inte hade någon egen äganderätt eller något eget ansvar för sina skulder som gift och det är direkt fel.D Dilato skrev:
Förhoppningsvis är de flesta som gifter sig med betydande olikheter i ekonomiska förutsättningar så pass kloka att de gör det. Även om jag naturligtvis vet att många inte gör det...D Dilato skrev:
Absolut - men enskild egendom (genom arv och gåva) undantas och det finns ju som du skriver även möjlighet att skriva äktenskapsförord.D Dilato skrev:
/Krille
Då tolkade du det fel, det är tvärtom. Som gift delar man på allt rent ekonomiskt.Alfredo skrev:
Värdet av det man äger sammanlagt har man 50% vardera. Sedan finns det specialfall med fast egendom.
Jag hade en fastighet där jag stod som ägare till 100%, jag var gift och skulle sälja fastigheten. Det gick inte att sälja den utan att ha ett skriftligt godkännande från frun trots att hennes namn inte stod någonstans rörande den fastigheten.
Antar att du menar äktenskapsförord? Nä, det struntar många i.Alfredo skrev:
Jag menar att tar din äkta hälft ett lån i hens namn så belastar den skulden även din ekonomi. Skiljer ni er så räknas den skulden som eran, inte den ena partens. Samma med en bil, hälften av värdet på en bil du köper räknas som en tillgång i boet vid en skilsmässa.Alfredo skrev:
Är man sambo och går isär så tar var och en med sig de skulder och tillgångar varje part har (förutom ev. Gemensamt införskaffat boende och bohag). Att dela lika som sambo funkar så länge man är vänner…
Förutsatt att man inte skrivit bort sambolagen.
Nej det behöver man inte alls göra.Nissens skrev:
Nej det stämmer inte. Var och en äger det var och en äger. Det kan vara väldigt ojämlikt.Nissens skrev:
Ja det är väl undantaget som bekräftar regeln. En specialregel avseende fast egendom.Nissens skrev:
Ja det var det jag menade. Trodde det var glasklart genom det sätt jag citerade @Dilato.Nissens skrev:
Så är det säkert. Har ingen statistik och det är i vilket fall mest "nödvändigt" om man har stora skillnader i ekonomiska muskler då äktenskapet ingås.Nissens skrev:
Redigerat:
Har sett många olika förslag här och förvånas över att så många anser att det endast ska betalas ökningen, halva driften m.m. Ingen stans här nämns att den ene skulle ha det sämre ekonomiskt än den andre(bortsett från kapital i bostad då)
Man kan ju göra på en massa sätt men det mest rimliga är väl att helt enkelt dela på räntor och drift. Sen kan man ju fördela olika baserat på om ngn har fler barn än den andre om det känns mer rättvist, men det är valfritt.
Hade halva huset sålts så hade TS kunnat ha dessa pengar på banken eller i fonder så självklart ska ju kapitalkostnad delas.
MEN, är det sen så att den ene tjänar betydligt mer än den andre så kan det ju kännas schysst att kanske fördela lite ojämnt baserat på det.
Jag tror ju ingen av dem vill dra nytta av den andre även om båda kommer tjäna på att flytta ihop.
Så fördela utefter eget huvud men rimligt är ju runt 50% om allt annat är relativt jämnt. Då kommer ingen av er känna att nån försörjer den andre och tjafs kan undvikas. Delar själv lite ojämnt hemma på drift och mat då sambon har en vuxen son boende hemma och jag istället betalar för mina barn som bor hos exet.
Man kan ju göra på en massa sätt men det mest rimliga är väl att helt enkelt dela på räntor och drift. Sen kan man ju fördela olika baserat på om ngn har fler barn än den andre om det känns mer rättvist, men det är valfritt.
Hade halva huset sålts så hade TS kunnat ha dessa pengar på banken eller i fonder så självklart ska ju kapitalkostnad delas.
MEN, är det sen så att den ene tjänar betydligt mer än den andre så kan det ju kännas schysst att kanske fördela lite ojämnt baserat på det.
Jag tror ju ingen av dem vill dra nytta av den andre även om båda kommer tjäna på att flytta ihop.
Så fördela utefter eget huvud men rimligt är ju runt 50% om allt annat är relativt jämnt. Då kommer ingen av er känna att nån försörjer den andre och tjafs kan undvikas. Delar själv lite ojämnt hemma på drift och mat då sambon har en vuxen son boende hemma och jag istället betalar för mina barn som bor hos exet.
Det annser inte jag att det är när det inte är mitt lån och inte något som jag heller äger på något sätt och kommer aldrig att göra. Bor du i hyresrätt så betalar du hyra inte ränta så länge hyresvärden inte har lån för fastigheten.D Dilato skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Kan hon hyra ut lgh i andrahand medan ni provbor?
Det är på många ställen svårt (tätort) att få ett nytt hyreskontrakt, medan hus är närmast riskfria investeringar.
Att hon betalar av din värdeökning samtidigt som tröskeln att komma tillbaka blir hög verkar ju inte så rättvist.
Men utan exakta siffror blir det svårt att säga. Totalkostnaden kanske kan fördelas 50/50 i obyggd, medan närmare 25/75 i tätort är mer rättvist.
Att sätta en marknadshyra till en sambo verkar ju helt ärligt skevt.
Det är på många ställen svårt (tätort) att få ett nytt hyreskontrakt, medan hus är närmast riskfria investeringar.
Att hon betalar av din värdeökning samtidigt som tröskeln att komma tillbaka blir hög verkar ju inte så rättvist.
Men utan exakta siffror blir det svårt att säga. Totalkostnaden kanske kan fördelas 50/50 i obyggd, medan närmare 25/75 i tätort är mer rättvist.
Att sätta en marknadshyra till en sambo verkar ju helt ärligt skevt.
Var för skulle man underlätta för en partner när denne separerar med en?yonna skrev:Amorteringskostnad och räntekostnad står husägaren för. Även fastighetsavgiften.
Driftkostnad delar ni på. Det blir win/win för er bägge.
Detta ger (i detta fall) henne möjlighet bygga upp ett sparkapital för ny bostad om ni framöver separerar. Om ni bor i någon av de större städerna bör hon definitivt även ställa sig i bostadskö för hyresrätt. Låter krasst men man vet inte vad som händer om tio år!
Det ska kosta att ge upp ett förhållande.