RoTe
M maria01 skrev:
inte om det är nybyggt
Tycker speciellt nya bostäder kräver mycket jobb för att få personliga. Mindre i lgh mot hus med tomt men ändå mycket som ska fixas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men då är det väl inte ens sommarstuga som man väljer att flytta till utan man bygger ett nytt permanentboende.
jag hänger inte med här nu du gillar när andra skriver nästan samma sak men kritisk när jag skriver
 
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Tycker speciellt nya bostäder kräver mycket jobb för att få personliga. Mindre i lgh mot hus med tomt men ändå mycket som ska fixas.
Även gamla bostäder kräver mycket för att få dem att utstråla "rätt" personlighet, alltså vår och inte tidigare ägares.
 
H hapazard skrev:
Nja. Om du inte orkar bo i hus är nog i de flesta fall de sista åren inte särskilt bra hursomhelst. Ett äldre bekant par hade gjort rätt och bodde i en bostadsrätt på markplan men mannen som var skröplig kunde inte bo hemma ändå sista året pga omsorgsbohovet som vat för stort. Kvinnan kunde kanske bott kvar men blev för dement och har nu bott på hem att par år. En äldre släkting tappade synen och tillbringade många år mestadels ensam I sin lägenhet.
Nej, men tänk att tappa synen och sedan vara tvungen att flytta efteråt. Det är lättare i ett hem du känner innan och utan än i ett nytt.

Det är så mycket runt om i ett hus som ständig måste underhållas. Sånt som varit lätt löst ett par år tidigare blir stort och svårt. Det kan hålla på många år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi närmar oss pensionsåldern och har köpt sommarhus/renoveringsprojekt. Vi hinner röja och renovera tills det är dags att sälja befintligt boende och flytta till både större hus och större tomt. Känns som win-win. Få moderna pensionärer är väl redo för äldreboende?? Låter ju jättetrist om det är så. Flyttade gamla mamma till boende med vård och omsorg tidigare i år, och det är liksom ingen vits att "bo in sig". Hon minns inte ens lägenheten hon bott i 15 år-isch. När jag blir så gammal och snurrig får familjen sätta mig på lämpligt boende, men fram till dess vill jag njuta av tillvaron.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag bärs ut i träfracken från vår villa.
Kommer aldrig på frågan att flytta till en lägenhet.
Har provat & det var fruktansvärt .
 
J Jodenmarck skrev:
Jag bärs ut i träfracken från vår villa.
Kommer aldrig på frågan att flytta till en lägenhet.
Har provat & det var fruktansvärt .
Har du provat att bli utburen i träfrack?!?
 
  • Haha
MagHam
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Har du provat att bli utburen i träfrack?!?
Nej , då hade jag inte kunnat skriva kommentaren 🤣
 
J Jodenmarck skrev:
Nej , då hade jag inte kunnat skriva kommentaren 🤣
Jag som trodde du blivit pionjär för en ny form av necroposting...
 
  • Haha
Jodenmarck
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Jag bärs ut i träfracken från vår villa.
Kommer aldrig på frågan att flytta till en lägenhet.
Har provat & det var fruktansvärt .
Påse har de idag.

Men jag håller med dig. Innan man blir för gammal kan man ju fixa sånt som behöver fixas. Finns hissar till trappan och alla möjliga hjälpmedel.
Lägenhet, det kommer aldrig någonsin hända i mitt liv igen. Köper hellre en husbil och bor i permanent då än att bo i kollektiv.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Påse har de idag.

Men jag håller med dig. Innan man blir för gammal kan man ju fixa sånt som behöver fixas. Finns hissar till trappan och alla möjliga hjälpmedel.
Lägenhet, det kommer aldrig någonsin hända i mitt liv igen. Köper hellre en husbil och bor i permanent då än att bo i kollektiv.
Ja vi fixar verkligen allt i detta hus för att det just ska hålla resten av livet. Vissa saker kommer såklart paja
Men gör vad som går.
50+ nu
 
J Jodenmarck skrev:
Ja vi fixar verkligen allt i detta hus för att det just ska hålla resten av livet. Vissa saker kommer såklart paja
Men gör vad som går.
50+ nu
Då får du se till att ha ungar som är händiga eller stålar till att köpa in hjälpen =) Inte svårare än så. Farmor gick bort i år, tror hon blev 93. Halvblind och dålig hjärta, tänk och tvingat in henne på slutanstalten. Hon tog bara hjälp en gång i veckan och det var för att åka och handla mat.
Sen hjälpte såklart några ungar till med att fixa trädgården och hon betalade ordentligt.

Om man dessutom har 2 våningar och normal trappa så är väl förhoppningsvis de flesta kommuner behjälpliga med hissen. Morsan fick hiss och elmoppe och allt annat som kan tänka sig.
De kommer aldrig flytta till lägenhet heller. Men vi ungar får inte hjälpa till alls för farsan är envis :D
 
R Rkarlsson skrev:
Påse har de idag.

Men jag håller med dig. Innan man blir för gammal kan man ju fixa sånt som behöver fixas. Finns hissar till trappan och alla möjliga hjälpmedel.
Lägenhet, det kommer aldrig någonsin hända i mitt liv igen. Köper hellre en husbil och bor i permanent då än att bo i kollektiv.
jag har spanat på dom där 65+ kollektiven visa av dom känns väldigt intressant
 
M maria01 skrev:
jag har spanat på dom där 65+ kollektiven visa av dom känns väldigt intressant
Vissa trivs såklart att bo i kollektiv. Och det är ju såklart kul. Jag vill inte ens bo bredvid 65+. I egen villa kan man bestämma mer om man vill träffa på grannarna eller ej.
 
  • Gilla
MrsForest
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då får du se till att ha ungar som är händiga eller stålar till att köpa in hjälpen =) Inte svårare än så. Farmor gick bort i år, tror hon blev 93. Halvblind och dålig hjärta, tänk och tvingat in henne på slutanstalten. Hon tog bara hjälp en gång i veckan och det var för att åka och handla mat.
Sen hjälpte såklart några ungar till med att fixa trädgården och hon betalade ordentligt.

Om man dessutom har 2 våningar och normal trappa så är väl förhoppningsvis de flesta kommuner behjälpliga med hissen. Morsan fick hiss och elmoppe och allt annat som kan tänka sig.
De kommer aldrig flytta till lägenhet heller. Men vi ungar får inte hjälpa till alls för farsan är envis :D
Japp en av grabbarna går rörmokarlinjen 😁

Jodå , 5 barn tillsammans & rik fru så lite hjälp ska vi nog få.

Jag & brorsan håller på med våra föräldrars hus nu & de är kvittot på hur det går om man INTE gör saker i tid och ordnar för ålderns höst.
Byter värmesystem & fixar badrum.
Samma här att farsan är så envis att det händer med en flytt.

Men vi får ju huset snart så 🤷🏼‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.