BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hjärtat säger när det är dags. Vill man inte pilla med husfix och allt. Tycker park och trädgård är samma sak. Vill ha närmare till något.. Flytta om det är mer av vad man vill ha. Inte vänta på rätt läge.
Nja, hjärtat kan ju en del ha kvar i sitt hus mycket längre än de klarar av att bo i det. Hade en släkting som alltid sa att "här kommer jag att bo tills de bär ut mig" men så småningom stod valet mellan att flytta eller dö eftersom det inte längre gick att ta sig uppför trappan till toaletten och på övre plan fanns det ingen mat (litet hus byggt långt innan tillgänglighetsregler och ingen ekonomi för att bygga ut) så då blev det flytt utan att hjärtat sa det.

• Gilla
Mista och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Många är det ju också som vill flytta från 150-200m² och stor trädgård till 80-100m² och lite mindre trädgård.
Sådana hus är betydligt bekvämare när orken är mindre.
Men de växer inte på trän om man bor nära de större städerna.
Alla är rivna eller utbyggda ordentligt.
många flyttar ju till sommarstugan

T
Jag läste en ganska fin liten artikel i en av de stora morgontidningarna där en äldre dam beskrev hur "alla" tyckte att hon skulle flytta till en lägenhet i "stan".
Hon pratade om hur hon hade bott i huset länge och skapat sin trädgård, hur viktigt det var för henne att kunna sitta och se morgonljuset och solnedgången, hur hon hade ett antal uteplatser där hon satt och tittade på sina blommor och fåglarna. Det skulle vara en fasa för henne att flytta till en liten lägenhet där hon bara såg andra husfasader och inte ha en trädgård att vara i och njuta av.

Jag kan mycket väl förstå känslan av att ha ett hus, trädgård och landskap där man byggt upp något och trivs och inte alls ha någon lust att flytta till något som man inte har den känslan för och är rädd för att inte få tillgång till allt det som gör att man mår bra.

Vi har talat lite om det eftersom vi har ett stort hus och en trädgård som vi tycker om att vara i och har kommit fram till att vi kommer att bo kvar så länge vi känner att vi orkar och vill bo så här, med plats för vänner och besökande barn osv, men att vi ska se till att när det är dags att flytta se till att hitta en plats som vi trivs på innan. Det är också viktigt för oss att hantera alla våra saker själva så att vi inte lämnar det efter oss - för andra att ta hand om...

Förhoppningsvis kommer vi att kunna flytta till något och inte bort från något och att vi gör det innan vi blir dementa. Det var en otroligt jobbig situation för mina farföräldrar när farmor blev dement/fick Alzheimers och de var tvungna att flytta till serviceboende. Hennes sjukdom blev snabbt värre när hon kom till det nya stället och inte kände igen sig eller sitt hem.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
många flyttar ju till sommarstugan
Ja en del väljer att emigrera från vänner, släkt, barn etc.
Kanske ingenting jag skulle välja om alternativ fanns.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, hjärtat kan ju en del ha kvar i sitt hus mycket längre än de klarar av att bo i det. Hade en släkting som alltid sa att "här kommer jag att bo tills de bär ut mig" men så småningom stod valet mellan att flytta eller dö eftersom det inte längre gick att ta sig uppför trappan till toaletten och på övre plan fanns det ingen mat (litet hus byggt långt innan tillgänglighetsregler och ingen ekonomi för att bygga ut) så då blev det flytt utan att hjärtat sa det.
Och då har man flyttat från något, inte till. Varje samtal inleds sedan med att beklaga flytten.

Att bo i sitt hus tills man bärs ut förusätter nästan att något av barnen bor där, som de gjorde förr i tiden på alla gårdar

• Gilla
Husköpare2024 och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja en del väljer att emigrera från bränner, släkt, barn etc.
Kanske ingenting jag skulle välja om alternativ fanns.
så långt är det väll inte från stockolm till roslagen eller skägården där många stockholmare har sinna sommarhus

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Och då har man flyttat från något, inte till. Varje samtal inleds sedan med att beklaga flytten.
Ja, så är det ju. Många i generationen som var född på 20-talet hade nog svårt att föreställa sig hur det skulle vara att bli gammal eftersom deras föräldrar ofta dog i 60-årsåldern.

Vi drog lärdom av det och flyttade långt långt tidigare medan det fortfarande är kul att upptäcka ett nytt ställe och har ork att renovera.

BirgitS
M maria01 skrev:
så långt är det väll inte från stockolm till roslagen eller skägården där många stockholmare har sinna sommarhus
Det är ju ofta ställen som inte är särskilt praktiska när man får problem med syn och rörlighet. Det är ju fortfarande ett ställe som ska skötas om.

Det går inte att sätta en siffra på åldern som är lämplig.
Finns 40 åringar som inte ens borde skaffat hus - och 90 åringar som orkar sköta det ganska bra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 10 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det går inte att sätta en siffra på åldern som är lämplig.
Finns 40 åringar som inte ens borde skaffat hus - och 90 åringar som orkar sköta det ganska bra.
Flyttar man för tidigt har man "slösat" friska år. För sent och man har förstört de sista åren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Flyttar man för tidigt har man "slösat" friska år. För sent och man har förstört de sista åren.
Nja. Om du inte orkar bo i hus är nog i de flesta fall de sista åren inte särskilt bra hursomhelst. Ett äldre bekant par hade gjort rätt och bodde i en bostadsrätt på markplan men mannen som var skröplig kunde inte bo hemma ändå sista året pga omsorgsbohovet som vat för stort. Kvinnan kunde kanske bott kvar men blev för dement och har nu bott på hem att par år. En äldre släkting tappade synen och tillbringade många år mestadels ensam I sin lägenhet.

• Ledsen
SusoDus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ofta ställen som inte är särskilt praktiska när man får problem med syn och rörlighet. Det är ju fortfarande ett ställe som ska skötas om.
Vi ska bygga ut vårt fritidshus och flytta dit permanent. Passar på att anpassa det för ålderdomen då. Fyller 50 om några år men det är bäst att planera framåt. Efter att ha tillbringat varenda ledighet här sedan jag föddes är jag säker på att det är här vi vill åldras och dö (frugan delar min bild).

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Beror ju på var i Roslagen och var i Stockholm man bor.
Men många har ju fritidshus där någon har rötterna, inte sällan i en annan del av landet. Som i mitt fall.
Men är det typ 5mil bort bara så är det ju perfekt!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
inte om det är nybyggt eller ombyggt så det passar äldre vet flera päron som har gjort så

BirgitS
M maria01 skrev:
inte om det är nybyggt
Men då är det väl inte ens sommarstuga som man väljer att flytta till utan man bygger ett nytt permanentboende.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.