27 187 läst · 98 svar
27k läst
98 svar
Flytspackling dålig vad gör jag?
Va länge sen man såg det namnet på en säck är nog ett tecken på att man inte är 25 längre 🤣
Z zlay3r skrev:
Det jag har lärt mig är att erfarenhet spelar ingen roll om man gjort fel i alla år, det är resultatet av erfarenheten som spelar roll, inte hur många år man kan flexa med, just saying.J jawen skrev:
Har gubbar som jobbat 40år och som ändå inte gjort rätt i 40 års tid. Men fortsätta göra fel, de kan dom. Och erfarenhet av det, det har dom.
Så fortfarande inte imponerad.
Det är oftast av dom anledningarna vi får nya riktlinjer, för de gamla kunskaperna var för illa och skapade problem i konstruktionerna.
Kollade weber och står inget om kantlist i badrum på deras system beskrivning
Tittar man på den blå listen
Så står det för deras system och framförallt för deras ljudgolv
Så vi kan nog sammanfatta det så här att vi på forumet visste vad vi pratade om och din flytapacklate gjorde det inte

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vi kan nog sammanfatta det så här att vi på forumet visste vad vi pratade om och din flytapacklate gjorde det inte
Jag uppfattar det som att vi i ena ringhörnan har 2-4 användare som är fackmän med tillsammans bortåt 100år i branschen, och i den andra en användare som anlitat och kanske känner en fackman, men som själv inte kan eller vet någonting.Z zlay3r skrev:
Det vore otroligt kul om vi kunde komma till en faktisk slutsats i frågan. 😅
Jag har i vanlig ordning haft lite svårt att sova, och har därvid ägnat orimligt mycket tid tillsammans med Google. Jag vill vara tydlig med att jag har absolut noll förkunskap.
Jag har kunnat konstatera att flera tillverkare anger att kantband/dämpfolie ska användas vid flytande konstruktioner. Därutöver anges att kantband hindrar att ljud överförs till omgivande konstruktioner.
OM det var viktigt med kantband för att inte rörelser skulle medföra att tätskikts integritet ska påverkas negativt, borde inte någon branschriktlinje nämna det? Har letat i BKR och på alla möjliga ställen. Hittar inget.
Gjort samma resa, men var långsam att publicera (lyckades somna). Inte hittat något som talar mot din slutsats.nino skrev:
Kollade weber och står inget om kantlist i badrum på deras system beskrivning
[bild]
[bild]
Tack för otrolig respons och också kul att se att tråden växer i form av andra frågeställningar 
Tog hit en annan firma för att inspektera golvet och han hittade bakfall på flera ställen och nivåskillnader på 5-7mm. Han tippade på att det kanske går att lösa genom att slipa och handspackla med hjälp av laser på 3 arbetsdagar.
Firman som var gjort det kommer på måndag så fortsättning följer…
Tog hit en annan firma för att inspektera golvet och han hittade bakfall på flera ställen och nivåskillnader på 5-7mm. Han tippade på att det kanske går att lösa genom att slipa och handspackla med hjälp av laser på 3 arbetsdagar.
Kan det inte vara så att man använder kantlisten får att slippa täta alla springor som ligger bakom? Sen har det använts som akustik som anledning pga lathet?
Jag vill minnas att bostik som jag använde krävde en dilationsfog över 20kvm eller nåt. Men inget mot ytterväggar.
Jag vill minnas att bostik som jag använde krävde en dilationsfog över 20kvm eller nåt. Men inget mot ytterväggar.
Hoppas allt löser sig , hur ser det ut vid tröskeln. ? Skulle du klara en höjning på 12mm ?Byggogge skrev:
Tack för otrolig respons och också kul att se att tråden växer i form av andra frågeställningar
En erfaren golvspacklare ordnar upp ditt golv på 6-8 timmar inkl torktid för ev primer & bruk.Byggogge skrev:
Gå över hela ytan med kortpass & långpass (vattenpass), & göra markeringar där det behövs justeras.
Jag använde vanlig byggpenna & gjorde ett "kryss" i låga svackor & en "ring" där toppar fanns.
Man får ta ned topparna på golvet med en Flex maskin med "diamant-klinga"
Sedan dammsuga noga & prajma smågropar/skarver/hack & sedan spackla upp dom.
En Flex maskin med "diamant-klinga" i erfarna händer, kan göra "underverk"
”Justering” men fortfarande undermåligt. Som de andra säger. Vill du ha ett bra slutresultat så måste underlaget vara perfekt. Helt slätt. Särskilt vid stora plattor. Man kan _inte_ justera med extra fix.Byggogge skrev:
Kravet att det skall bli helt slätt är inte överdrivet på en hantverkare som tagit uppdraget. Ditt rum är standard. Det ska vara helt slätt med rätt fall överallt. Betala inget. Tvärtom är du i sämre läge nu än innan de började klanta sig. Dvs du har hittills inte fått något värde alls.
Flexmaskinslipande kan vara dyrt i form av slitage av diamantskivor, beroende på val av spackel. Man kan klanta till det ännu mer också.
Sjukt...Byggogge skrev:
Lider med dig!
Skall man spackla golvet i ett badrum med två golvbrunnar samt ha 600x600 mm plattor så skall man ha svart bälte i spackling. Den som spacklade har aldrig förut spacklat ett badrum. Att de skulle lyckas få till golvet bra är inte troligt. Anlita företaget som var där och kollade 3 dagar är väl investerade pengar om du skall få ett hyfsat resultat med plattorna.
Så sant som det är sagt. Börjar det så där kan det aldrig sluta bra.S salkin85 skrev:
Skulle säga att spacklingen är väldigt avslöjande på det sättet, det är inte ett förlåtande material så resultatet säger mycket om utförarens skicklighet och erfarenhet.
Personligen föredrar jag två brunnar vid flyt.Marcus0321 skrev:
Skall man spackla golvet i ett badrum med två golvbrunnar samt ha 600x600 mm plattor så skall man ha svart bälte i spackling. Den som spacklade har aldrig förut spacklat ett badrum. Att de skulle lyckas få till golvet bra är inte troligt. Anlita företaget som var där och kollade 3 dagar är väl investerade pengar om du skall få ett hyfsat resultat med plattorna.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad