28 554 läst · 98 svar
29k läst
98 svar
Flytspackling dålig vad gör jag?
Hantverkaren var här idag och handspacklade och slipade lite så nu ser det bättre ut. Fortfarande lite små ojämnheter men det skulle inte betyda något eftersom vi kommer ha 60x60 plattor enligt honom. Stämmer det?
Nej inte om det påverkar fallen det är mycket viktigt att ha korrekta fall innan tätskikt inget man kan eller ska korrigera med fix
Tycker han kunde ha gjort ett bättre justeringsjobb än dina bilder visar!Byggogge skrev:
När man fuktspärrar golvet vill man ju inte ha spår/räfflor eller massa hack i golven, som blir små "pölar" ÄVEN sedan under klinkers (eftersom fogar släpper igenom vatten), & det är oavsett storlek på plattorna.
Tycker han saknar yrkesheder!

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Ofattbart dåligt utfört. 
Skulle aldrig betalat en krona för det resultatet och den som fuktskyddar på detta har godkänt underlaget och det är ingen lätt match att få det att bli bra överhuvudtaget.
Jag flytspacklar inte ofta men så här såg det ut senast förra veckan för att du ska ha en referens.
Skulle aldrig betalat en krona för det resultatet och den som fuktskyddar på detta har godkänt underlaget och det är ingen lätt match att få det att bli bra överhuvudtaget.
Jag flytspacklar inte ofta men så här såg det ut senast förra veckan för att du ska ha en referens.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Storleken på plattorna spelar ju mindre roll, man sätter ju tätskiktet på det där. Och den fukt/vatten som tar sig ner under fix och klinker kommer ju bli stående i dom där räfflorna.Byggogge skrev:
Har ni golvvärme?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 375 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 375 inlägg
Ser fortfarande väldigt ojämnt ut! Flytspacklet ska ju vara helt slätt, med bra fall. Hade nog krävt att de flöt en gång till med något tunnflytande för att få det jämnt.
Jag har flytspacklat ett badrum, 8m2 med dubbelt fall, och va rätt nervös innan men det va fasen inte så svårt. Lite nivåpinnar för höjden och stänga av runt brunnarna så man kunde ta de i lugn och ro. Trist när det blir dåligt när man tar in ett "proffs".
Jag har flytspacklat ett badrum, 8m2 med dubbelt fall, och va rätt nervös innan men det va fasen inte så svårt. Lite nivåpinnar för höjden och stänga av runt brunnarna så man kunde ta de i lugn och ro. Trist när det blir dåligt när man tar in ett "proffs".
Inte för att vara oförskämd, men din bild visar precis ingenting från den vinkeln & med kass skärpa.Paul-Staffanstorp skrev:
Sedan att göra enbart ett lokalfall spikrakt vid duschen ?
Den lösningen kom för att yrkeskunskapen inte fanns överlag inom branschen.
Jag tycker en del i tråden överdriver, men jag skulle kräva att företaget kom & åtgärdade samtliga ojämnheter & hack/skarvar samt märken efter den tandade spackeln.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Den visar ju på en helt slät yta till skillnad från TS som är fruktansvärt full av hack och ojämnheter.J jawen skrev:Inte för att vara oförskämd, men din bild visar precis ingenting från den vinkeln & med kass skärpa.
Sedan att göra enbart ett lokalfall spikrakt vid duschen ?
Den lösningen kom för att yrkeskunskapen inte fanns överlag inom branschen.
Jag tycker en del i tråden överdriver, men jag skulle kräva att företaget kom & åtgärdade samtliga ojämnheter & hack/skarvar samt märken efter den tandade spackeln.
Fallet går ju inte att visa på en bild och golvet är redan på plats men där är fall på hela golvet mot duschzonen och ett större fall lokalt.
Anledningen till utseendet handlar knappast om okunskap i detta fallet men då kroppen med åren inte fungerar som en 25-årings väljer jag hellre att spackla i omgångar och jag har ALDRIG haft problem med fallen i badrum under mina 20år. 😉🙏👊🏼
Jag ser absolut ingenting hur ditt golvs finish ser ut, bilden är för dålig för det.(i all välmening)Paul-Staffanstorp skrev:
Och jag förstår precis vad du menar med en sliten kropp, & att det är betydligt lättare att göra som du gjort. (har själv Titanbrickor & skruvar i nacken & 7 diskbråck som inte läker)
Det kräver mycket stor kunskap att flyta ett rektangulärt badrum i EN flytning, därför väljer dom flesta att flyta i 2 omgångar.
& flyter plant (utan bakfall eller minimal fall) på större delen, & gör sedan ett lokalfall runt brunnen.
Det är komplicerat att skapa ett färdigt golv i 1 flytning. (därav min åsikt om yrkeskunskap)
Jag har flytit över 1000 badrum, restaurangkök med 22 brunnar på EN yta mm mm.