S
L likblek skrev:
De är dömda och går alltså inte just nu på fri fot...
Oroa dig inte, de får snart villkorlig frigivning, nya namn och bidrag för att köra igång verksamheten igen. De är kroniskt kriminella så vi ser snart en ny rubrik om någon som blivit lurad.

S DanielF skrev:
1. Det var inte S lösning så vida S inte står för Svenska Kraftnät. Det är en bra lösning så sett att man kompenseras och inte ger incitament att förbruka mer.

2. Populistiska lösningar som inte fungerar... sen när då? Armband, saft & bullar och tycka synd om gängkriminella har ju verkligen fungerat. Gå och lägg dig...
1. Ja, S gick vägen att låta de som kan elmarknaden a(SVK) ta fram ett förslag, något som högerpartierna var kritiska till för att det tog gör lång tid.

2. Det finns gott om forskning på området. Läs den i stället för att gissa.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
1. Ja, S gick vägen att låta de som kan elmarknaden a(SVK) ta fram ett förslag, något som högerpartierna var kritiska till för att det tog gör lång tid.

2. Det finns gott om forskning på området. Läs den i stället för att gissa.
1. Om, Socialdemokraterna lyssnade på Vattenfall och SVK så skulle vi inte stängt ned vår kärnkraft. Socialdemokraterna är så kåta på makten att de är villiga att förstöra Sverige för att behålla den. De tog in MP trots att det skulle skada Sverige.

2. Varför ska jag läsa forskning som du inte ens kan referera till när jag kan uppleva Socialdemokraternas saft&bulle-kriminalpolitik på gator och torg i det land vi båda lever?

• Gilla
Silly Bear och 2 till
  • Laddar…
P
Jag skulle vilja höra dessa personer som lovordade och prisade brödernas "lanthandel" tidigare om vad de tycker idag om det hela.
Bodde tidigare så att jag passerade platsen varje dag. På helgerna var det kö på vägarna runt om.
Det pratades inför döva öron när några sa att det är rent kaos och de brydde sig inte om sina grannar.
Gissar att en del döva öron finns ibland kontona här inne.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
S DanielF skrev:
1. Om, Socialdemokraterna lyssnade på Vattenfall och SVK så skulle vi inte stängt ned vår kärnkraft. Socialdemokraterna är så kåta på makten att de är villiga att förstöra Sverige för att behålla den. De tog in MP trots att det skulle skada Sverige.

2. Varför ska jag läsa forskning som du inte ens kan referera till när jag kan uppleva Socialdemokraternas saft&bulle-kriminalpolitik på gator och torg i det land vi båda lever?
Visst kan man kritisera S politiken för att vara ineffektiv. Men att ersätta den med något man vet är kontraproduktivt gör inte saken bättre.

Det är så lätt att plocka forskning som visar just det man vill. Så det är bättre att du läser själv än att jag ska referera till något speciellt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Visst kan man kritisera S politiken för att vara ineffektiv. Men att ersätta den med något man vet är kontraproduktivt gör inte saken bättre.

Det är så lätt att plocka forskning som visar just det man vill. Så det är bättre att du läser själv än att jag ska referera till något speciellt.
"Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results."
Bra beskrivning på Socialdemokraternas kriminal och integrationspolitik.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Lyfter man blicken så finner man att det mesta är testat. Det finns en hel del forskning på området. Ärman missnöjd med det som varit bör man börja med att titta på vad som visats sig fungera respektive inte fungerar. Man inför inte det som andra testat och konstaterat att inte fungerar bara för att man vill försöka med något annat. Jag säger inte att S har lyckats, för det har de inte. Men det blir inte bättre om M kör ner oss i skiten ännu mer.

Jag sak inte säga vad som ska göras. Det finns de som är bra mycket bättre på det. Men högerblockets vallöften vet man att inte fungerar. Läs forskningen och prata med experter på området. Men målet är ju snarare att vinna val än att lösa problem. Och då är det ju effektivare att föreslå sådant som potentiella väljare tror att fungerar, än att föreslå sådant som fungerar. Trotts att det ofta ger motsatt effekt.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
?
S DanielF skrev:
Oroa dig inte, de får snart villkorlig frigivning, nya namn och bidrag för att köra igång verksamheten igen. De är kroniskt kriminella så vi ser snart en ny rubrik om någon som blivit lurad.
Jag är lite lat. Kan du länka till nya regeringens ändringar om fängelsestraff? På moderaternas sida står bara skärpta straff. Men ingenting om rehab eller något egentligen.

Nu kanske det inte är standard i alla fängelse men i Malmö och Göteborg får man jobba och plugga för att gå vidare i livet efteråt.

Hade vart intressant och se hur nya regeringens mål är med hårdare straff. Om det bara var att sitta och häcka och skaffa nya kompisar eller åstadkomma något ?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
? Rkarlsson skrev:
Jag är lite lat. Kan du länka till nya regeringens ändringar om fängelsestraff? På moderaternas sida står bara skärpta straff. Men ingenting om rehab eller något egentligen.

Nu kanske det inte är standard i alla fängelse men i Malmö och Göteborg får man jobba och plugga för att gå vidare i livet efteråt.

Hade vart intressant och se hur nya regeringens mål är med hårdare straff. Om det bara var att sitta och häcka och skaffa nya kompisar eller åstadkomma något ?
Jag tror inte riktigt du har hängt med, de som sitter i fängelse idag kan knappt skriva eller läsa. Vägen för dem är lång. De kan inget annat än våld och droger. Detta är bara början på misären som skapats. Återfallsrisken är enorm eftersom de knappt kan få ett "enkelt jobb" och varför ska de jobba när de kan tjäna mångdubbelt mer genom att sälja droger? De tror dessutom att de är tuffa och tyvärr ser unga upp till dem.

Det bästa skulle vara att låsa in dem till de börjat nå 30 år och deras hjärnor har utvecklats till en mognadsnivå där de kan börja reflektera och tänka i andra banor. Fram tills dess kommer de antingen åka in och ut eller skjutas på gatan.

En inlåst kriminell kan inte rekrytera och när en efter en försvinner från gatan så är det inte längre så attraktivt att vara kriminell.

?
S DanielF skrev:
Jag tror inte riktigt du har hängt med, de som sitter i fängelse idag kan knappt skriva eller läsa. Vägen för dem är lång. De kan inget annat än våld och droger. Detta är bara början på misären som skapats. Återfallsrisken är enorm eftersom de knappt kan få ett "enkelt jobb" och varför ska de jobba när de kan tjäna mångdubbelt mer genom att sälja droger? De tror dessutom att de är tuffa och tyvärr ser unga upp till dem.

Det bästa skulle vara att låsa in dem till de börjat nå 30 år och deras hjärnor har utvecklats till en mognadsnivå där de kan börja reflektera och tänka i andra banor. Fram tills dess kommer de antingen åka in och ut eller skjutas på gatan.

En inlåst kriminell kan inte rekrytera och när en efter en försvinner från gatan så är det inte längre så attraktivt att vara kriminell.
Ah du hängde nog inte med vad jag menade.

Du drar alltså alla som sitter i fängelse över en kant.

De få jag känner som suttit kan både läsa och skriva, den ena är chef idag och den andra läste upp sig till nån ingenjör inom bygg. Den ena var inom droger och den andra åkte in på misshandel av en nazist.

En inlåst kriminell som bara skall sitta i fängelset kommer aldrig någonsin mer tillbaka. Jag menar att det jobbar i fängelset och får inrikta sig på något ämne att läsa för att kunna bli något.

Återfallsrisken är ju enorm om du inte ser till att stimulera människorna ordentligt till det bättre.

Så frågan är fortfarande, vad vill ni skall hända? Bara låsa in de längre?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad var det att förstå?
Anna relativiserade svenska våldtäkter med internationella. En vanlig metod för att släta över saker som skaver.
Det är ingen som "relativiserar våldtäkter".

Det är snarare en hel del användare här som har extremt dålig koll på verkligheten och hur man definierar t.ex. brott, och fall av brott.

Tro du verkligen att olika länders "lagböcker" ser exakt likadana ut?

Fakta: de senaste ca 20-25 åren har vi i Sverige omdefinierat vad som enligt lag definieras som våldtäkt. Väldigt många fler sexuella handlingar har under den tidsperioden definierats som våldtäkt och fått ett högre straffvärde.

I andra länder så anses inte ett flertal av dessa sexuella handlingar vara våldtäkt alls.

Fakta: när det gäller serier av brott mot person (t.ex.) våldtäkt eller misshandel, så räknas varje sådant tillfälle i serien som ett självständigt brott i Sverige.

I andra länder (inte alla) så räknas istället serien av brott, som ett brott.

Så hur vill du ha det?

Ett övertydligt exempel:
Tycker du att snubben som våldtar och misshandlar sin "flickvän" sju gånger i veckan, 52 veckor på ett år, ska åtalas för 365 våldtäkter och 365 fall av misshandel, eller tycker du att snubben ska åtalas för ett fall av våldtäkt och ett fall av misshandel?

Så vem är det som relativiserar våldtäkter? Du eller den "svenska lagboken"?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Quartto och 4 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Borde vi inte haft väldigt hög kriminalitet om Sverige är ett paradis för tjuvar och banditer?
Internationellt sett ligger vi ju rätt lågt på det mesta? Bara ökningen av kriminella som skjuter varandra som, sticker ut, men det borde ju gå över om folk som köper deras "produkter" fattar att de måste sluta "ha lite roligt".
Tycker att det är tråkig stil att förminska ett problem genom att ta upp större problem. Det heter whataboutism. Tänk om det var din närstående som drabbades? Hade du också tröstat hen med att det finns värre problem än så? Om nu kriminaliteten är så låg i landet så undrar jag om du låser dörren när du går hemifrån? Svaret borde vara nej eftersom risken är låg att någon utnyttjar tillfället.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Starcounter skrev:
Tycker att det är tråkig stil att förminska ett problem genom att ta upp större problem. Det heter whataboutism. Tänk om det var din närstående som drabbades? Hade du också tröstat hen med att det finns värre problem än så? Om nu kriminaliteten är så låg i landet så undrar jag om du låser dörren när du går hemifrån? Svaret borde vara nej eftersom risken är låg att någon utnyttjar tillfället.
Om svaret är nej så är det inget man lägger ut i ett forum.

• Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Snailman
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan inte räkna enbart skjutningar och ta det som mall för att Sverige är farligast i världen.
Sverige är tvärtom ett av världens säkraste länder.
Ja, jag är "vänsterbliven". Dvs röstar vänster om SD.

Sverige är det 15:e säkraste landet i världen.

Det här en usel automatöversättning, men informationen stämmer:
"Med alla tre av de mest framträdande beståndsdelarna (Norge, Sverige och Danmark) bland de säkraste länderna i 25, måste Skandinavien betraktas som den säkraste regionen. Dessutom, om vi mer löst överväger Island och Finland som en del av Skandinavien, innebär det också att 25 är i Skandinavien av de 5 säkraste länderna i världen. Med tanke på avsiktliga mordfrekvensmedelvärden från de fem länderna är regionalprisen 0.8 årliga incidenter per 100,000-invånare."
Vi verkar ju ha blivit farligaste landet i Norden, det är väl dem vi bör jämföra oss med i första hand, då vi haft ungefär samma utgångsläge från början.

När International SOS listar världens säkraste länder finns alla de nordiska länderna med på listan.

Alla utom Sverige.
https://www.expressen.se/allt-om-resor/sos-international-sverige-osakraste-landet-i-norden/

• Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Borde vi inte haft väldigt hög kriminalitet om Sverige är ett paradis för tjuvar och banditer?
Internationellt sett ligger vi ju rätt lågt på det mesta? Bara ökningen av kriminella som skjuter varandra som, sticker ut, men det borde ju gå över om folk som köper deras "produkter" fattar att de måste sluta "ha lite roligt".

Måste vara skönt för dig och resten av vänstern att det är krig i Ukraina så vi slipper ha mest skjutningar i Europa

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.