Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För att?
Fattar inte...
Det är så att man kan hitta magnetlåset som sitter på insidan av lådan/skåpet. Plötsligt inser man att det är en sån sak man behöver som man aldrig tänkt på förut.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske väntas det barn? 😍🫣
Ja, han kom för ett tag sedan. Är inte riktigt i takt med tiden här inne ;)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, han kom för ett tag sedan. Är inte riktigt i takt med tiden här inne ;)
Grattis, jag antar att jag kände igen mig själv lite :D
Vår kille är ju bra precis 13 månsder nu, så lite större men inte så mycket 😊
Dock har ju vi lite erfarenhet av 4,5 åringen sedan innan, men den mesta inredningen är ju ny sedan hon var så liten så har fått montera bort push-to-open-beslag på tv-bänken här också. De där låsen hade kanske varit smartare, men fick bli en nödlösning en lördag klockan 05:17 😅
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
De där låsen hade kanske varit smartare, men fick bli en nödlösning en lördag klockan 05:17 😅
Nödlösningar ska inte föraktas!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag skrev tidigare, i inlägg #876, om den stora jordhögen. I söndags tog vi sista lasset och körde det sista till baksidan. Högen, ett fullt lass om 13 ton, räckte till hela långsidan och nästan hela baksidan/gaveln och nu är det dags att så mer gräs, vi håller tummarna att det funkar såhär sent på året...

Tomt med gräsmattor, jordhögar, trästaket, hus i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa gång hyr jag en maskin! Planen är att jämna av denna ytan lite och försöka få dit lite gräs i väntan på kommande projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Apropå gräs, såhär såg det ut för en månad sedan, etapp 1 av ny gräsmassa.Mycket nöjd må jag säga.

Person trädgårdsklippning, grön gräsmatta, röd tegelhus, trädgårdsmaskin, häckar, stängsel, bostadsområde, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersPS AndersPS skrev:
Jag skrev tidigare, i inlägg #876, om den stora jordhögen. I söndags tog vi sista lasset och körde det sista till baksidan. Högen, ett fullt lass om 13 ton, räckte till hela långsidan och nästan hela baksidan/gaveln och nu är det dags att så mer gräs, vi håller tummarna att det funkar såhär sent på året...

[bild]

Nästa gång hyr jag en maskin! Planen är att jämna av denna ytan lite och försöka få dit lite gräs i väntan på kommande projekt.
Hyr in nån med plog, harv och vält?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är så att man kan hitta magnetlåset som sitter på insidan av lådan/skåpet. Plötsligt inser man att det är en sån sak man behöver som man aldrig tänkt på förut.
Sånt höll vi inte på med dig, Anders.
Och uppenbarligen överlevde du det också... 🤪
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Sånt höll vi inte på med dig, Anders.
Och uppenbarligen överlevde du det också... 🤪
Överlevde ja, men vi kan väl ha andra synpunkter.

Men man kan väl säga att Blooms utdragslådor är bättre i alla aspekter än farsans hemgjorda kökslådor som var ganska svårt att dra ut, förutom just ur perspektivet barnsäkerhet 😂

Men ert knep att vända dörrhandtagen uppochner har vi delvis redan använt, fast på strömbrytare, förlåt jag menar tändsläckare, istället.

Spädbarn räcker uppåt mot en ljusströmbrytare på grå vägg, nyfiket, hemma, stående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han upptäckte strömbrytaren på köksön och tyckte att det var mycket roligt att tända och släcka och tända... ups.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Härligt med dessa nyfikna barn ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag såg Draknästet och Alexander och Fredriks pitch på deras matta för att mäta läckage, och det som fångade mitt öra var att den detekterar redan vid "5 droppar vatten". Men jag lyckas inte hitta bolaget eller produkten, är det någon som har haft bättre lycka än mig?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag såg Draknästet och Alexander och Fredriks pitch på deras matta för att mäta läckage, och det som fångade mitt öra var att den detekterar redan vid "5 droppar vatten". Men jag lyckas inte hitta bolaget eller produkten, är det någon som har haft bättre lycka än mig?
Svarar mig själv, Elementric heter bolaget.
 
Det ligger i planen att renovera toaletten på ovanvåningen men just nu är det långt bort. När så toaletten som var limmad i golvet lossnade lite var ju valet att lite snabbt och enkelt limma dit den på nytt, eller lägga göra ett större projekt och byta ut den till den vägghängda som stod i källaren enkelt.

Toalett med öppet lock, färgglad djungeltapet, spegel reflekterar person som fotograferar, verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så såg det ut från start.

Tomt badrum med djurmönstrad tapet, vita kakelväggar, plomberingsutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En toalettstol mindre. Än så länge går det inte riktigt att avgöra vilket val som vann.

Installationsram för vägghängd toalett med röranslutningar, i ett badrum under renovering, tapet med djungeltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag menar, hur svårt kan det vara, det är väl lika bra att köra!

Modernt badrum, toalett, färgglad djurtapet, grå klinkers, svart spolknapp, hylla med toalettpapper, papperskorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt sett var det inte så krångligt, toaletten har inbyggd bidéfunktion så det var lite extra med anslutningen av vatten, men i det stora hela gick det bra. Dock är det riktigt svårt att skjuta på avloppsröret, men efter några svordomar gick det bra.

Vid första försöker läckte det när man spolade, men jag hade en tanke om att det berodde på att jag kört in avloppsröret mellan fixturen och toaletten för långt in i fixturen, och det var precis det som var problemet. Lärdom till nästa gång.

Det återstår lite småpill, som att bygga en långsida till lådan, men i det stora hela är jag väldigt nöjd med både projektet och resultatet. Uppskattar att det inklusive rundorna till Hornback tog 7-8 timmar.

Inklädnaden av lådan är lite speciell, det är egentligen vinylgolv av samma sort som vi har på golvet. Och ja, jag är egentligen inte mycket för att ha en extra låda på väggen, men det får bli så fram tills den riktiga renoveringen av rummet ;)
 
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi är också i källaren och bygger, där ett litet delprojekt är att flytta pannan till andra sidan av rummet. Något av ett idiotprojekt, men det öppnar upp för att rummet kan bli mer funktionellt och blir mer användbart.

Tvättmaskin och torktumlare kommer att flytta in i det nya källarbadrummet, så i nästa steg ska de bort. Såhär såg det ut före, observera den obligatoriska källarfrysen som man ser en skymt av till höger i bilden:

Tvättstuga i källare med tvättmaskin, torktumlare, vask, skåp och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få plats att flytta pannen, som ska stå ungefär där frysen står, flyttade vi ut kylen och torktumlaren. Tvättmaskinen får stå kvar eftersom det är där vatten och avlopp är. En kvart senare var rummet lite luftigare:

Ett rörigt källarutrymme med tvättmaskin, frysskåp, skåp och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad konstigt det kändes att tvätta! Innan stod maskinerna på en liten låda, inte så väldigt hög, men som lyfte upp dem från golvet, men det upplevs nu som att den står mycket lägre.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Får man fråga varför rummet skulle bli mer användbart genom att flytta pannan? *nyfiken*

Har inte hel överblick på rummet och jag vet heller inte riktigt vad ni vill ha ut av rummet.. (men jag antog tvättstuga minst iaf?) 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.