32 915 läst · 184 svar
33k läst
184 svar
Fick inte loss mutter med mutterdragare?!
Det blir problem om bulten sitter fast i bussningen. öronen på spindel på denna modell är dessutom så kraftiga att de inte kan brytas isär, då måste man smälta / skära ur bulten vilket gör att bussningen smälter och måste bytas. Sen är det oftast inte bult som man hittar annat än original, de är special för att pass in exakt i bussningens hål. Minsta glapp mellan bult och bussningshål kommer till slut slå av bulten och då vill inte jag åka med.H Holmspel skrev:
Det är därför dessa bultar ofta sitter stenhårt i bussning och kan vara svåra att få ur.
"Just tap on it" ... sicket BS... den bilen har adrig sett en svensk saltbil...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 599 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 599 inlägg
[
Aceton och ATF är förvånansvärt bra och många som meckar bilar har nog det hemma och kan blanda lite direkt, bra och billigt.
Edit: Jag brukar spreja på i flera omgångar och slå till skruv/mutter rejält med slägghammare, med eller utan metallstav om det är trångt att komma åt. Det kan underlätta för medlet att tränga in. Induktionsvärmare är ju absolut bäst, värmer väldigt lokalt där man behöver och lossar nästan allt lätt, men kostar ju tyvärr rätt mycket. Ex: https://www.briklas.se/category/induktionsvarmare
Det fungerar med rätt grejer och är då bättre än utan. Värme är bäst men är inte alltid ett alternativ:H Husqvarna220Ac skrev:
Aceton och ATF är förvånansvärt bra och många som meckar bilar har nog det hemma och kan blanda lite direkt, bra och billigt.
Edit: Jag brukar spreja på i flera omgångar och slå till skruv/mutter rejält med slägghammare, med eller utan metallstav om det är trångt att komma åt. Det kan underlätta för medlet att tränga in. Induktionsvärmare är ju absolut bäst, värmer väldigt lokalt där man behöver och lossar nästan allt lätt, men kostar ju tyvärr rätt mycket. Ex: https://www.briklas.se/category/induktionsvarmare
Redigerat:
Efter att ha tittat på videon: Muttrarna han testar verkar inte ha rostat fast speciellt mycket. Vridmomentet för att lossa torrt var bara ca 30% högre än åtdragningsmomentet. Sen, om man tittar på resultaten han presenterar, så tycker jag att han drar fel slutsats. Han menar att alla produkterna fungerar. Jämför man variationen inom testgruppen med variationen mellan testgrupperna, ser det ut som om en, eller möjligen två av produkterna faktiskt har en mätbar effekt. Värme verkar fungera, men det visste vi ju redan.MultiManOriginal skrev:[
Det fungerar med rätt grejer och är då bättre än utan. Värme är bäst men är inte alltid ett alternativ:
[media]
Edit: Jag brukar spreja på i flera omgångar och slå till skruv/mutter rejält med slägghammare, med eller utan metallstav om det är trångt att komma åt. Det kan underlätta för medlet att tränga in. Induktionsvärmare är ju absolut bäst, värmer väldigt lokalt där man behöver och lossar nästan allt lätt, men kostar ju tyvärr rätt mycket. Ex: [länk]
Edit: Nej, jag ändrar mig; endast värme och "liquid wrench" har mätbar effekt i testet.:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: