S Stefan1972 skrev:
Riva hela framvagnen? Det är löjligt enkelt att byta dem. Jag lossar bara hela oket med hållare, de två skruvarna som håller fjäderbenet mot spindel och sen navskruven och sen vika isär bara och då ligger ju drivaxeln där åtkomlig. Har bytt hundratals ringar på dylika volvo. Finns nog ingen verkstad som drar ur axlarna ur lådan heller. Varför skulle man det?
Men du måste väl iallafall medge att det är bra mycket trevligare att ligga på soffan och se "galanta damer" på TV, än att ligga under en skitig gammal bil, eller?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Förstör inte mutter med någon knack eller spärrskaft..

Ringnyckel använd ringhuvudet se till att du fått på den ordentligt(antar att den har fart illa) sen slå på 1-kilos slägga. Fungerar även på bussar och lastbilar. Så det är inga problem på en KIA.

C Chrlen skrev:
Förstör inte mutter med någon knack eller spärrskaft..

Ringnyckel använd ringhuvudet se till att du fått på den ordentligt(antar att den har fart illa) sen slå på 1-kilos slägga. Fungerar även på bussar och lastbilar. Så det är inga problem på en KIA.
Fast det förfarandet kan sluta med att man slinter och börjar skada skruven. Det är skillnad på grövre skruv där det blir lite yta. Småskruv till okhållare som sitter trångt till är ett mörker ibland. Har de rostat fast så det krävs värme så hjälper det inte att enbart slå ibland. Finns bilar där man inte ens får dit en vanlig hylsa utan enbart ringnyckel eller liknande. Då är det bra att ha ett gäng sådana med sexkant och inte tolvkant. Då sitter dem hundra ggr bättre.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
hsd
Bild av en trasig hylsnyckel som ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan det gå med fastrostade ok

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
När jag köpte min v70 satt den främre delen av 7mm insex hylsa (likt den torx som hsd visar) fast. Va ett helvete att få ut. Efter det köpte jag 7mm insex krafthylsa för att inte råka ut för det igen.

S swirve skrev:
När jag köpte min v70 satt den främre delen av 7mm insex hylsa (likt den torx som hsd visar) fast. Va ett helvete att få ut. Efter det köpte jag 7mm insex krafthylsa för att inte råka ut för det igen.
Sådant kan man råka ut för. Köper man billiga grejor kan dit bli så här. den på bild verkar vara för hårt härdad, = kyld i vatten. Tvärt om kan den vara för mjukt härdad, då blir den en spiral. Lagom är bäst.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
7 mm insex verkar vara något av en standard för skruvarna/glidpinnarna till bromsoken.

• Gilla
kest
  • Laddar…
S Strontus skrev:
7 mm insex verkar vara något av en standard för skruvarna/glidpinnarna till bromsoken.
Japp, jag köpte en Sandvik/Belzer lång 7 mm insex med 3/8-fattning för runt 15 år sen, innan de fanns i "alla satser" .. Bra spenderade 200-ish kronor ... Ser fortfarande ut som ny, men den har varit ovärderlig på många bromsbyten ..

MathiasS MathiasS skrev:
Fegis-lösning. Sitter saker fast ska man ta det som en möjlighet att skaffa den man behöver för att få loss skiten.
Jag gillar hur du ärligt kan sitta bakom skärmen och kalla mig fegis. Vad sägs om att träffas så jag får se om du vågar kalla mig fegis face to face? Vill du det?

• Haha
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Jag gillar hur du ärligt kan sitta bakom skärmen och kalla mig fegis. Vad sägs om att träffas så jag får se om du vågar kalla mig fegis face to face? Vill du det?
Unga friska pojken! Nog är det väl lite "tunt" att du inte fått loss de här bultarna efter flera dar? Jag som är nära 80, har inga betänkligheter för det jobb jag ska utföra på min bil. Det går, det vet jag. På kul ringde jag till Skobes i Vetlanda idag på morgonen, och frågade vad dom skulle ha för att göra "mitt" jobb. 6-7 tusen blev svaret. En gammal bil som man gett 5-tusen för, lämnar man inte in. Man gör det själv för några hundra, eller så gräver man ner den. En annan utväg är att ge bort den till någon som är så dum att den inte förstår bättre än att ta emot den.

Redigerat:
  • Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Lugna ner dig..
Han kallade inte dig för fegis utan svarar De Stilj ang. att lämna in bilen på verkstad. (y)

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Det här var ju min dags höjdpunkt! Snacka om att ha nära till känslorna! :crysmile::ok:

(och om en annan tangentbords-riddarpsykolog får lov att generalisera så tror jag du ska rikta ilskan mot skruven, så kommer den ge upp omgående)

• Gilla
  • Älska
Destrier och 16 till
  • Laddar…
Haha, ja fantastiskt roligt faktiskt, tack för den QLEd, det behövdes något uppfriskande såhär på eftermiddagen.

Och för att svara på din fråga så ja, om jag tycker att du är en fegis så kommer jag säga det, även f2f. Varför skulle det vara ett problem?

Just nu tycker jag nog mer att du uppför dig som något mindre smickrande än just en fegis, men jag tror det löser sig självt om en stund när du fått lugna ner dig lite.

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
På min bil fick jag köpa den starkaste muttermaskinen som de har på biltema (800nm), värma och värma och värma med gasol och efter tårar, svett och blod och något som kändes som sju svåra år lossnade bultfan.

Ps: hade köpt en mindre mutterdragare med vinkel på men den var rent sagt tröstlös...lämnade tillbaka den o köpte det största o tyngsta de har....fick ta bort en massa plast för att få rum med den

Jag blir bara irriterad för att ingenting funkar som man vill. Alla i min närhet säger att jag ska lämna in bilen, själv vill jag egentligen inte det. Vet inte ens vad en verkstad tar för att byta en skiva...
Jobbet är ju gjort lätt om länkarmen kommer bort.

Det enda som jag känner kan funka nu är ett låångt dragskaft eller en eldriven mutterknack.
Det är väl besvikelsen som tar över om det inte vill sig denna gången heller. :/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.