Piska den med gassvets, sen kan du ta loss den med en klädnypa.
Gassvets är the shit på gammalt rostigt mög. Ibland räcker det med att dra fram den bredvid bilen, för att visa vem som bestämmer, så släpper skiten.
Helt klart ett av mina bästa verktygsköp.
 
  • Gilla
  • Haha
Lucif3r och 11 till
  • Laddar…
Problemet bara är att man oftast eldar upp nått annan som inte ska brinna upp. Bärarmen har gissningsvis nån led som inte gillar värme.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Ibland räcker det med att dra fram den bredvid bilen, för att visa vem som bestämmer, så släpper skiten.
:rofl::rofl::rofl:
 
WD40 och sånt är Skojeri, inte åker denna sörja in i gängerna! Värma eller mer kraft, dragskaft och riktigt hylsa, alltså en som drar på bultens långsidor, knacka fast med hammaren..dragskaft och ev rör, och/eller knacka med hammaren
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
WD40 och sånt är Skojeri, inte åker denna sörja in i gängerna! Värma eller mer kraft, dragskaft och riktigt hylsa, alltså en som drar på bultens långsidor, knacka fast med hammaren..dragskaft och ev rör, och/eller knacka med hammaren
Omega 636 eller annan bra krypolja.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
WD40 och sånt är Skojeri, inte åker denna sörja in i gängerna! Värma eller mer kraft, dragskaft och riktigt hylsa, alltså en som drar på bultens långsidor, knacka fast med hammaren..dragskaft och ev rör, och/eller knacka med hammaren
Okej jag ska försöka igen med ett dragskaft.

Kan du länka till ett bra dragskaft och en bra hylsa?
Så billigt som möjligt helst. :) 19mm bult/skruv.
 
R RapidSledge skrev:
Omega 636 eller annan bra krypolja.
Ska införskaffa det. Kostade runt 199 kr på Mekonomen.
 
Kapa av bulten/muttern så är problemet löst. Ny bult plus mutter kostar inte många kronor.
 
H Holmspel skrev:
Kapa av bulten/muttern så är problemet löst. Ny bult plus mutter kostar inte många kronor.
Ska ändå få ut den, samt trångt att komma åt, dra som helvetet, den kanske går av ändå
 
Q QLED skrev:
Ska införskaffa det. Kostade runt 199 kr på Mekonomen.
För det priset hyr du en knack på en uthyrningsdepå. Då får du garanterat loss den, i värsta fall går den av. Men då är väl läget ändå bättre än nu? Behöver ju inte vara något jättemärkvärdigt, men 8-900 Nm bör ju räcka.

Hävdar fortfarande att det är mest lämpligt..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Q QLED skrev:
Byter bakbromsar på bilen. Bromsbeläggen sitter där nu men försökte byta skivorna utan resultat.
Bromsokshållaren sitter med två muttrar, den ena kan jag komma åt men den andra sitter gömd bakom länkarmen. Länkarmen sitter fast med skruv och mutter, muttern har jag försökt få bort med spärrnyckel på ena sidan och blocknyckel på andra utan resultat.
Igår lånade jag en mutterdragare med 400NM. Inte ens det gick.. Hur ska jag bära mig åt?

Måste jag lämna in bilen för ett sånt lätt bromsbyte när det bara är en mutter som inte går att få bort?!
Riktig idiotkonstruktion, jag hittade hur det ser ut. Länkarmen ser ut att den måste släppas på hjulsidan.

Normalt sitter dessa bultar och muttrar ordentligt och om det inte går med luftmaskin behöver man dragskaft med rör och krafthylsa. Använder man gassvets ska man vara försiktig och bara värma på mutterns utsida runt om. Om man inte har gassvets finns det gasflaska med munstycke man kan köpa, storlek som en sprayburk med en kran på. Värm muttern runt om efter att den gjorts ren med stålborste.
Får du loss muttern kan också bulten sitta fast i bussningen. Bussningen kan man inte värma då förstörs den med glappande länkarm som följd.

Nu om muttern är loss: Sitter bulten och inte vill rubbas av muttermaskin får man börja få den att röra sig med skaftet och röret, lea fram och tillbaka sen börja köra med muttermaskin så brukar den komma.
För att få spel med drag och rör behövs höjd på bilen över backen....

Har du loss muttern och bulten börjar röra sig kan du sätta på mutter igen så att den täcker gängorna och knacka på den och se om bulten börjar komma ut. Man kan göra detta samtidigt som man kör med muttermaskin så går det snabbare.

Oftast är muttern det som går lättast sen handlar det bara om tur om bulten sitter fast i bussningen eller inte.
Men fasta nycklar brukar inte räcka, utan det är drag och rör på muttern som gäller först sen om bulten sitter att börja få igång den och knacka ut den. Sen bara hänga ner länkarmen från spindeln ibland behövs nåt att bryta isär med eller knacka isär med.

OBS lossa inte stötdämparn för då kommer fjädern fri och sånt kan gå illa beroende på hur mycket fjädern hålls ihop av dämparen.
Vill du byta dämpare så sätt ihop länkarm och spindelfäste igen och dra ihop med bult och mutter innan du släpper stötdämparen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Krypolja hjälper föga, ev värme och kraft..

En sådan, så man inte drar den rund.

[länk]
Du skall ha diamantpasta för att få bra grepp.

https://www.screwgrab.se
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Riktig idiotkonstruktion, jag hittade hur det ser ut. Länkarmen ser ut att den måste släppas på hjulsidan.

Normalt sitter dessa bultar och muttrar ordentligt och om det inte går med luftmaskin behöver man dragskaft med rör och krafthylsa. Använder man gassvets ska man vara försiktig och bara värma på mutterns utsida runt om. Om man inte har gassvets finns det gasflaska med munstycke man kan köpa, storlek som en sprayburk med en kran på. Värm muttern runt om efter att den gjorts ren med stålborste.
Får du loss muttern kan också bulten sitta fast i bussningen. Bussningen kan man inte värma då förstörs den med glappande länkarm som följd.

Nu om muttern är loss: Sitter bulten och inte vill rubbas av muttermaskin får man börja få den att röra sig med skaftet och röret, lea fram och tillbaka sen börja köra med muttermaskin så brukar den komma.
För att få spel med drag och rör behövs höjd på bilen över backen....

Har du loss muttern och bulten börjar röra sig kan du sätta på mutter igen så att den täcker gängorna och knacka på den och se om bulten börjar komma ut. Man kan göra detta samtidigt som man kör med muttermaskin så går det snabbare.

Oftast är muttern det som går lättast sen handlar det bara om tur om bulten sitter fast i bussningen eller inte.
Men fasta nycklar brukar inte räcka, utan det är drag och rör på muttern som gäller först sen om bulten sitter att börja få igång den och knacka ut den. Sen bara hänga ner länkarmen från spindeln ibland behövs nåt att bryta isär med eller knacka isär med.

OBS lossa inte stötdämparn för då kommer fjädern fri och sånt kan gå illa beroende på hur mycket fjädern hålls ihop av dämparen.
Vill du byta dämpare så sätt ihop länkarm och spindelfäste igen och dra ihop med bult och mutter innan du släpper stötdämparen.
Bra idéer.
Stötdämparen lossas väl inte om jag bara skruvar bort muttern och drar ner länkarmen något för att komma åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.