Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser det inte lika dant ut på din bil som på den här videon?
En kia Sorento, men det ser enkelt ut!
ca 1:56 in i videon lossar han okhållaren.
[media]
De där bultarna är synliga. Så ser det ut på det flesta tror jag. Men min är liksom gömd bakom länkarmen. Kommer inte åt den.
 
C C.Lundin skrev:
Har du övervägt att hyra en riktig nätdriven knack? Har du uthyrningsfirma i närheten så kan du nog fjäska till dig att få hyra på timme..
Borde kanske inte uttala mig, för jag har inte ens en aning om det får plats, men det låter ju så om man läser de tidigare resonemangen.
Nja faktiskt inte. Nu har jag lagt ner massor av pengar på verktyg som inte funkat så har blivit less haha.
 
Q QLED skrev:
Nja faktiskt inte. Nu har jag lagt ner massor av pengar på verktyg som inte funkat så har blivit less haha.
Tittade just på filmen. Det verkar som det var den här "snubben" på filmen som hade monterat ditt bromsok, han använde Lock-tite på bultarna, är det det kan dom sitta rent infernaliskt, då är det bara den "varma skiftnyckeln" som gäller. = Gassvetsen. Värmer man upp till 3-400 grader släpper dom garanterat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lossa inte mer än nödvändigt och är det en vanlig sexkantsskruv som är dold så är det bästa fast nyckel med sexkantshål istället för tolvkant. Inte stapelvara överallt men många ggr en nödvändighet om det sitter hårt. Var glad att det inte är insex, torx eller nåt annat skumt som många andra märken har eller som volvo på en del skruv som är gjord i bly som det verkar och sen 12mm skalle. blir rund bara man tittar på dem.
 
Har du bestämt dig för att lämna in?
Annas vore det ju kul att se lite bilder på hur det ser ut ..
Jag har bytt bromsar på många olika bilar, säkert ett tresiffrigt antal gånger, och har aldrig råkat ut för en bil där värmepistolen och mitt expanderbara KingTony-spärrskaft gått bet ..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vissa bilar är hopplösa och Kia hör till dem, allt rostar med raketfart. Bytte bromsar på nån modell. Ägaren köpt den ny och nu var den 5 år gammal kanske. Fick byta allt, skivor och handbromsdelar och rubbet. Till och med bromssköldarna var sönderrostade. Sen sålde han den........
 
Lämna in bilen på verkstad. Gjorde det på min förra Mercedes E-klass. De lossade bultarna för 500kr. Går säkert att hitta någon som gör det billigare på en icke märkesverkstad.
 
Fegis-lösning. Sitter saker fast ska man ta det som en möjlighet att skaffa den man behöver för att få loss skiten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fegis-lösning. Sitter saker fast ska man ta det som en möjlighet att skaffa den man behöver för att få loss skiten.
Håller med dig Mathias. Men vad säger du om det här då? Jag har en gammal S80 som jag måste byta ABS-ringarna på. Alltså måste jag riva hela framvagnen på den. Verkstäderna river framvagnen och drar ut drivaxlarna ur lådan för att komma åt. Men jag tänkte låta axlarna vara kvar i lådan, det lär gå. Jag har något att se fram emot.
 
V vedklyv skrev:
Håller med dig Mathias. Men vad säger du om det här då? Jag har en gammal S80 som jag måste byta ABS-ringarna på. Alltså måste jag riva hela framvagnen på den. Verkstäderna river framvagnen och drar ut drivaxlarna ur lådan för att komma åt. Men jag tänkte låta axlarna vara kvar i lådan, det lär gå. Jag har något att se fram emot.
Riva hela framvagnen? Det är löjligt enkelt att byta dem. Jag lossar bara hela oket med hållare, de två skruvarna som håller fjäderbenet mot spindel och sen navskruven och sen vika isär bara och då ligger ju drivaxeln där åtkomlig. Har bytt hundratals ringar på dylika volvo. Finns nog ingen verkstad som drar ur axlarna ur lådan heller. Varför skulle man det?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Håller med dig Mathias. Men vad säger du om det här då? Jag har en gammal S80 som jag måste byta ABS-ringarna på. Alltså måste jag riva hela framvagnen på den. Verkstäderna river framvagnen och drar ut drivaxlarna ur lådan för att komma åt. Men jag tänkte låta axlarna vara kvar i lådan, det lär gå. Jag har något att se fram emot.
Ringarna sitter utanpå den yttre drivknuten va?
Kan inte se varför man skulle behöva ta ur drivaxlarna för det, men jag hade rekommenderat dig att på något sätt spänna fast drivaxeln in mot lådan, typ med ett par buntband, så den inte åker ur när du plockar isär navet och hjulupphängningen ... Det är rätt lätt hänt och innebär oljepöl på backen ...
Vet inte hur det är på S80, men på de Fordar jag mest roar mig med så tycker de att växellådsolja är något som håller bilens livslängd och det är hopplöst krångligt att byta/kontrollera nivå/fylla ...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fegis-lösning. Sitter saker fast ska man ta det som en möjlighet att skaffa den man behöver för att få loss skiten.
Jag hade inte tillgång till den ”X-lyft” som behövdes för att komma åt. Inte heller någon gassvets att värma med och/eller någon mutterknackare för att få loss bultarna. Ibland är det värt lite pengar för att slippa besväret. Det tycker iaf jag. Det finns roligare saker att göra.
 
Jag håller egentligen med, men det är en principsak att få loss saker som sitter fast.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Tänker göra ungefär som Dan säger. Axlarna åker inte ut av sig självt, dom måste dras ut. Ringarna sitter på yttre knuten. Man spräcker dom först sedan slipa rent och krympa eller knacka på nya. Men "gymnastiken" med ok och skivor och undre spindelled måste man göra allra först.
 
S Stefan1972 skrev:
Riva hela framvagnen? Det är löjligt enkelt att byta dem. Jag lossar bara hela oket med hållare, de två skruvarna som håller fjäderbenet mot spindel och sen navskruven och sen vika isär bara och då ligger ju drivaxeln där åtkomlig. Har bytt hundratals ringar på dylika volvo. Finns nog ingen verkstad som drar ur axlarna ur lådan heller. Varför skulle man det?
Jag kanske överdrev lite, men det är inte en oöverstiglig operation. Jag har varit med om mycket värre under mina 78 år. Betänk också att när man närmar si g 80, då blir man lite bekväm också
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.