32 938 läst · 184 svar
33k läst
184 svar
Fick inte loss mutter med mutterdragare?!
Skönt att det löste sig. Vissa utsatta delar är ett riktigt problem att få loss. Ordentligt med rostlösare kan fungera. Men om man vill ha det lite smidigare så kan jag verkligen rekommendera en induktionsvärmare. Det finns inte en skruv som jag inte fått bort med denna metod eller rörsplintar. Även de billiga duger. Det tar bara lite längre tid och du slipper risken att värma sådant som inte skall värmas.
Man ska ha rutin när man byter till sommarhjulen efter en vinter att smörja upp allt lättåtkomligt. Man ska även se till att tvätta bilen grundligt under vintern så man sköljer bort salt och skit.Silver78 skrev:Skönt att det löste sig. Vissa utsatta delar är ett riktigt problem att få loss. Ordentligt med rostlösare kan fungera. Men om man vill ha det lite smidigare så kan jag verkligen rekommendera en induktionsvärmare. Det finns inte en skruv som jag inte fått bort med denna metod eller rörsplintar. Även de billiga duger. Det tar bara lite längre tid och du slipper risken att värma sådant som inte skall värmas.
I mitt basutbud på verktyg ingår 3 olika längder på dragskaft och jag har nästan aldrig behövt värme. Har räckt med att bara slå med en ordentlig slägga så släpper det nästan alltid.
Induktionsvärme är dyrt för att byta lite bromsar.
Nu kan man använda induktionsvärmare till annat också. Om det enda användningsområdet är bromsbyte så skulle jag inte köpt en. Att byta lager och rörsplintar etc är så mkt enklare med denna.R Rkarlsson skrev:Man ska ha rutin när man byter till sommarhjulen efter en vinter att smörja upp allt lättåtkomligt. Man ska även se till att tvätta bilen grundligt under vintern så man sköljer bort salt och skit.
I mitt basutbud på verktyg ingår 3 olika längder på dragskaft och jag har nästan aldrig behövt värme. Har räckt med att bara slå med en ordentlig slägga så släpper det nästan alltid.
Induktionsvärme är dyrt för att byta lite bromsar.
Absolut. Men till det enkla man gör med bilen är den överflödig. Bättre att köpa en gasoltub och ett munstycke som man kan ha mer nytta av i hushåll =)Silver78 skrev:
1 gång behövde jag värma och det var vw passat 2001 med dess korkade framvagn där de satt skruvarna 3 cm ovanför hjulet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Altanskruv/bult går inte att lossa
Altan & Uteplats -
Det vi inte fick veta om trädgårdsmästarbostaden i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer -
Hur ska jag göra för att chucken inte ska lossna
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fick inte loss...