32 938 läst · 184 svar
33k läst
184 svar
Fick inte loss mutter med mutterdragare?!
Planering helt enkelt!.Q QLED skrev:
Då får du skaffa skruv och mutter i förväg.
Stickan
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
När Du körde med mutterdragaren, växlade Du riktning, fram/back, det brukar lite rörelse så det släpper
Kolla med någon liten verkstad om de kan hjälpa till, med värme å kunskap, de små verkstäderna brukar inte ha så våldsamt hög timpenning
Kolla med någon liten verkstad om de kan hjälpa till, med värme å kunskap, de små verkstäderna brukar inte ha så våldsamt hög timpenning
Hylsan fastnade på muttern hela tiden. Den rörde sig inte när jag försökte skruva ut den med mutterdragaren, fick loss hylsan genom att ändra riktning.hsd skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
Jag tror på ledhantag, bytte själv på en av bilarna (förvisso inte KIA) i helgen, har suttit där i minst 7 år / 10k mil och det gick, men var trögt även med ett ~halvmeters ledhandtag (har något billigt sådant, sannolikt biltema)
/U
/U
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Jag brukar med framgång trä ett lagom tjockt järnrör i sina bästa år på spärrhandtaget. Hjälper inte det tar man ett längre, men det är sällan det går så långt. Vridmomentet blir så kraftigt att det är få bultar som kan stå emot.
Större risk är det ju då att bultskallen blir alldeles rund i processen. Krafthylsa med rundade innerhörn anbefalles!
Och:
Sätt. Inte. Tillbaka. Den. Gamla. Bulten!!!! Då blir det en mindre lustiger dans den dagen skiten ska bort nästa gång. Byt bult!!
Om det helt skiter sig återstår bara att såga av skallen med vinkelslip, borra upp hålet, gänga om, och sätta in en ny bult. Inte kul det heller alla gånger.
Större risk är det ju då att bultskallen blir alldeles rund i processen. Krafthylsa med rundade innerhörn anbefalles!
Och:
Sätt. Inte. Tillbaka. Den. Gamla. Bulten!!!! Då blir det en mindre lustiger dans den dagen skiten ska bort nästa gång. Byt bult!!
Om det helt skiter sig återstår bara att såga av skallen med vinkelslip, borra upp hålet, gänga om, och sätta in en ny bult. Inte kul det heller alla gånger.
Utan att ha läst hela tråden så har jag följande åsikter
Lossar gör man med dragskaft (om du inte har mutterknack) spärrskaft är det risk att du förstör spärrfunktionen och lednyckel blir du alldeles för klen med.
Krympolja är outstanding om det är fastrostat, sitter det med locktight så är det att ta i eller värme. Köp en lite gasbrännare så kan du även ha den till att starta grillen (typ en sån med 0,5l glasbehållare).
Lossar gör man med dragskaft (om du inte har mutterknack) spärrskaft är det risk att du förstör spärrfunktionen och lednyckel blir du alldeles för klen med.
Krympolja är outstanding om det är fastrostat, sitter det med locktight så är det att ta i eller värme. Köp en lite gasbrännare så kan du även ha den till att starta grillen (typ en sån med 0,5l glasbehållare).
Om eller när du får loss bulten, sätt inte dit en vanlig "bonnbult", utan köp en orginal, sådana här bultar i fram eller bakvagn brukar vara i en högre hållfasthetsklass, 10.9 el 12.9, oftast också med en finare gängstigning. Om bilprovningen upptäcker detta, åker du på ombesiktning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Mutterknackare är alldels för svaga, dragskaft och krafthylsa som man inte drar den rund, ta lös bulten nu....
Eller lämna in den för bromsklossbyte, allt att det görs när du servar bilen..
Eller lämna in den för bromsklossbyte, allt att det görs när du servar bilen..
Att slabba på med en massa "undergörande" olja, förvärrar problemet, hylsan halkar av lättare. Däremot när grejorna väl är loss, kan dom göra en viss nytta.Joacimz skrev:Utan att ha läst hela tråden så har jag följande åsikter
Lossar gör man med dragskaft (om du inte har mutterknack) spärrskaft är det risk att du förstör spärrfunktionen och lednyckel blir du alldeles för klen med.
Krympolja är outstanding om det är fastrostat, sitter det med locktight så är det att ta i eller värme. Köp en lite gasbrännare så kan du även ha den till att starta grillen (typ en sån med 0,5l glasbehållare).
Precis. Vad gör du om bulten knäcks? Har du det som behövs för att skruva ut en knäckt bult? Lämna in den på verkstad. Du har redan spenderat mycket mer pengar än vad det kostar på en verkstad. Jag betalade som sagt 500kr för att lossa bultarna på en märkesverkstad.Q QLED skrev:
Om du absolut envisas med att försöka ta loss bulten själv så se om du kan rigga upp spärrskaftet mot marken så att när du sänker ner bilen med domkraften så använder du bilens egna tyngd för att lossa bulten. Har fungerat för mig tidigare.
Som jag fattat det hela, sitter den här bulten med mutter i ett stag som måste bort först för att han ska komma åt bulten som håller oket.De Stilj skrev:Precis. Vad gör du om bulten knäcks? Har du det som behövs för att skruva ut en knäckt bult? Lämna in den på verkstad. Du har redan spenderat mycket mer pengar än vad det kostar på en verkstad. Jag betalade som sagt 500kr för att lossa bultarna på en märkesverkstad.
Om du absolut envisas med att försöka ta loss bulten själv så se om du kan rigga upp spärrskaftet mot marken så att när du sänker ner bilen med domkraften så använder du bilens egna tyngd för att lossa bulten. Har fungerat för mig tidigare.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Varför dividera om en fastrostad skruv till en länkarm i evigheter? Måste man inte så låter man såna vara och för det andra så har den rostat fast i bussningen så brukar det sällan ha nån betydelse hur man angriper det. Det brukar sluta med kaprondell och svordomar och bussningsbyte. Därför undviker man i det längsta att lossa sådant om man inte behöver.
Man får angripa skruvar som sitter dumt till på andra sätt.
Man får angripa skruvar som sitter dumt till på andra sätt.
Jag skulle gissa att QLED, är en tämligen ung och oerfaren gosse som inte hunnit med att lära sig ännu. Vi som svarar var också "gröna" när vi började skruva, man lär sig med tiden och efter många misstag.S Stefan1972 skrev:Varför dividera om en fastrostad skruv till en länkarm i evigheter? Måste man inte så låter man såna vara och för det andra så har den rostat fast i bussningen så brukar det sällan ha nån betydelse hur man angriper det. Det brukar sluta med kaprondell och svordomar och bussningsbyte. Därför undviker man i det längsta att lossa sådant om man inte behöver.
Man får angripa skruvar som sitter dumt till på andra sätt.