252 689 läst · 1 152 svar
253k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
https://sv.wikipedia.org/wiki/IroniK Kirre2 skrev:
Iaf. Appropå elpriset.
Sverige har bland det lägsta elpriset i Europa.
Jag skulle inte bli förvånad om vi närmar oss resterande länder då elförbrukarna kommer få betala den ombyggnad från kärnkraft/vattenkraft som behöver att ske.
Så. Idag kanske man kan ligga på 1.5-2.0 totalt per kwh
Räkna med det dubbla inom 10 år.
Kul va
(Jag personligen gillar ju inte att betala mer än jag måste, och älskar kärnkraft. Men om vi nu ska gå mot en grönare värld och ta hand om det jordklot vi har så är det väl bara rättvist att man betalar för det man använder )
Sverige har bland det lägsta elpriset i Europa.
Jag skulle inte bli förvånad om vi närmar oss resterande länder då elförbrukarna kommer få betala den ombyggnad från kärnkraft/vattenkraft som behöver att ske.
Så. Idag kanske man kan ligga på 1.5-2.0 totalt per kwh
Räkna med det dubbla inom 10 år.
Kul va
(Jag personligen gillar ju inte att betala mer än jag måste, och älskar kärnkraft. Men om vi nu ska gå mot en grönare värld och ta hand om det jordklot vi har så är det väl bara rättvist att man betalar för det man använder )
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Varmvattendebitering per lägenhet går nog att göra utan att någon skriker "orättvist", men att ta betalt för uppvärmning per lägenhet tror jag inte alls är lika lätt. Lägenheter är ju inte isolerade från varandra.n_sandstrom skrev:Det har varit EU-direktiv för detta på väg ett tag nu.
Det senaste jag hörde var att från 2020 skulle det vara obligatoriskt med varmvattenmätning per lägenhet i alla nyproduktioner, men misstänker att det kan ha skjutits på.
Och redan för kanske 10 år sedan i Lund försökte man sig på att debitera uppvärmningskostnad per lägenhet, baserat på simpla rumsgivare och avvikelser från fastighetens medeltemperatur. Det var kanske lite före sin tid, och inte det minsta poppis bland någon.
För att ta ett extremt exempel (för att visa poängen) så kan den som bor i en lägenhet mitt i en byggnad, utan ytterväggar, stänga av all sin lokala uppvärmning och ändå få en dräglig temperatur i sin bostad.
Plus att vi behöver betala för att försäkra oss mot fler elavbrott genom att installera egen reservkraft.Appendix skrev:
Det kommer inte att gå att hejda jordens uppvärmning utan att använda kärnkraft, och det är nog för sent redan i och med att det går så trögt med att bygga nya kärnkraftverk.Appendix skrev:
Jag har därför bestämt mig för att den enda som gäller för mig när det gäller energi är pengar. Jag optimerar på lägsta möjliga kostnad och struntar i den globala uppvärmningen (eftersom de som styr världen föregår med så dåligt exempel). Jag är för gammal för att hinna drabbas av allvarliga konsekvenser av jordens uppvärmning.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Det var precis vad som hände, och gissa hur det motverkades?P pmd skrev:
Bestämmelser om att man inte fick ha det för kallt hemma
Så ja, är helt klart att man gör det tydligt för lägenhetsbor hur mycket energi dom gör av med, men i detta fallet tänkte man kanske inte helt rätt.
Blev inte grannarna arga också, eftersom de fick betala för uppvärmningen av lägenheten med avstängda element?n_sandstrom skrev:
Senaste årsredovisningen från Svenska kraftnät är för 2019. Då fick Svenska kraftnät 233 MSEK i statsanslag för elberedskap vilken är knappt två procent av intäkterna (som var 12 257 miljoner kronor).P pmd skrev:
Svk betalade 12 miljoner i skatt (om jag har fattat redovisningen rätt) så i praktiken är statsanslaget i själva verket lite mindre än knappt två procent.
Ett snabbt överslag (jag gissar alltså) ger att skatteintäkterna från beskattning av elproduktion och eldistribution är lite mer än så.
Redigerat:
Finns det lägenheter på riktigt utan ytterväggar ? Vill du visa en sådan, måste bli rätt tråkigt utan något dagsljus överhuvudtaget alls in i lägenheten :OP pmd skrev:Varmvattendebitering per lägenhet går nog att göra utan att någon skriker "orättvist", men att ta betalt för uppvärmning per lägenhet tror jag inte alls är lika lätt. Lägenheter är ju inte isolerade från varandra.
För att ta ett extremt exempel (för att visa poängen) så kan den som bor i en lägenhet mitt i en byggnad, utan ytterväggar, stänga av all sin lokala uppvärmning och ändå få en dräglig temperatur i sin bostad.
Om du menar lägenhet som är mitt i mitten med bara vägg på ett eller 2 håll kan jag informera om att de blir kalla de med.
Hade 15 grader men visst hade väggar åt två håll.
Jag kan tycka att det är rätt, vatten och värme bör inte ingå i någon hyra. På det viset tänker folk sig för när de spolar vatten eller lyckas få upp värmen duktigt ordentligt. Det handlar inte om många kronor.