Efter att ha läst samtliga inlägg i denna underbara tråd har jag lärt mig följande. Jämförelsevis var våran elräkning inte så farligt hög jämfört med vad jag läst andra betalar (det har varit kallt och är fortsatt kallt i stora delar av landet) Jag känner samtidigt en ilska gentemot våra politiker som höjer elskatten år efter år! Samtidigt som de läggs ner elkraftverk så att vissa delar av landet får elbrist. Klart att det blir dyrt! Det är inte hållbart. Vi måste höja våra röster och sluta svälja all skit Miljöpartiet och annat löst folk tutar i oss!
/Klart slut!
 
  • Gilla
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Efter att ha läst samtliga inlägg i denna underbara tråd har jag lärt mig följande. Jämförelsevis var våran elräkning inte så farligt hög jämfört med vad jag läst andra betalar (det har varit kallt och är fortsatt kallt i stora delar av landet) Jag känner samtidigt en ilska gentemot våra politiker som höjer elskatten år efter år! Samtidigt som de läggs ner elkraftverk så att vissa delar av landet får elbrist. Klart att det blir dyrt! Det är inte hållbart. Vi måste höja våra röster och sluta svälja all skit Miljöpartiet och annat löst folk tutar i oss!
/Klart slut!
Korrekt bedömning.
 
M
H Hybro skrev:
Dagens "Villaliv" kom som ett brev på posten.

Däri denna sammanställning.

Stämmer bra för mig. Visserligen inte eluppvärmning utan eldar med ved.
Kostnad ca 6000 /år, inräknat kedjor, bensin, olja, e t c

Har heller ingen elkostnad för "tork". Bra luftcirkulation o öppen planlösning. Tvätten torkar på en dag.
Jag körde också den varianten förut, polare med skog ”såga så mycket du vill”. Förutsättningar : Motorsåg, ”gratis” sågsoppa, släpkärra med grindar (rymmer 2,5m2), gratis lån av traktor att köra ut stockarna med, vedprocessor (2m2/tim), ca. 1,5mil hemifrån. Tror jag landade på en timlön runt 12kr runt allt med hantering av veden, från huggning till eldning i pannan i jämförelse med min nuvarande lösning med luft/vatten.

Det är klart att jämför man med vad folk betalar för sina gymkort för att svettas lite så var det ju bra att få betalt för att driva kalorier. Men sätter jag ett pris på min fritid så värderar jag den mer än 12kr/tim. Nu har vi ju alla olika förutsättningar, hade jag bott på en gård med skog, haft utrymme för 100-tals kubik, hanterat veden i kubiksäckar, panna för meterved osv., då är det ju skillnad. Men som villaägare med en liten vedbod på tomten och resterande uppräknade förutsättningar så kändes det aningens underbetalt;)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 5 till
  • Laddar…
Säger du det...

Härligt att ha något att göra. Och ved värmer fler gånger.

Behöver ingen timpenning, har apanage.

Kanske har du också en sambo eller fru liksom jag, som tycker att jag kan göra någon nytta i stället för att smyga ut på vedbacken fina vårdagar.

T ex städa o dricka kaffe..
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nu kanske jämförelseinläggen har ebbat ut men jag tyckte de var mycket intressanta så jag bidrar med info om min egen förbrukning.

Soutteränghus i Stockholm. Fem etage lättbetong byggt 1971 på knappt 300 m2. Bergvärmepump från Nibe installerad 2015 (innan vi flyttade in). Inställning på pumpen är ”+1” på värmen samt lyx på varmvatten. Vi satte in fem frånluftfläktar i oktober vilket torde ha dragit upp elförbrukningen dels pga fläktarnas gång men även pga ökad energiförbrukning. Under perioden har vi eldat i öppen spis kanske tre gånger/månad i ett par timmar varje gång.

Förbrukning (enl faktura från Skellefteå kraft)
December: 1820 kWh
Januari: 2296 kWh
 
Y
SVT gick ut med att vi inte bör dammsuga vissa tider då det är brist på el. Samtidigt har elpriset ökat ganska mycket i vissa områden.

Är detta tillfälligt, eller har vi nått slutet på el-komforten likt tiden med elpannor så att vi nu bör skaffa oss en vedpanna och låta bergvärmen vara till nödtillfällen?

Ska man blunda och ha kvar sitt rörliga elabonnemang eller är det läge att låsa elen till första bästa/lägsta man hittar?
Kärnkraften kommer dom ju troligen inte starta igen och utvecklandet av solpaneler/vindkraftverk går nog inte så drastiskt fort så att behovet av oljeverken eller import av kol-el upphör inom kort. Har vi tur så ger sig vinterkylan snarast.

Mitt nuvarande rörliga: 76,48öre
Tog en titt på fasta alternativ, tre för mig okända har kampanj:
Cheap energy: 3månader bundet 21,74öre
Lumo energi: 3månader bundet 21,75öre
Svealands elbolag: 3månader 22,60öre
- Vilket skulle innebära några tusen i besparing per år. Vad tycker ni, rörligt hos kända leverantörer eller fast hos okända?
 
Redigerat:
M
Vet att man inte får diskutera politik här men man kan ju fundera över vad man ska rösta på i nästa val. Vad följderna blir om man lägger sin röst på ett parti som som samarbetar med ett annat. Jag har kommit till slutsatsen att jag inte ska lägga min röst på ett parti som gör att jag och mina närmaste får det bättre. Utan det handlar om damage control, så man inte får det avsevärt sämre än idag. Det handlar inte direkt om elpriset, utan om alla beslut man tar som är helt uppåt väggarna.
 
Jag fick 2500 med i elräkning för januari och hade förbrukat 1575 KWh
 
Denna artikel (debattartikel) skrevs idag på expressen. (Länk nedan)
45% eller mer av det du betalar för din el är skatt!! Alltså lika högt som cigarettpaket och alkohol!! Elpriser har blivit 400% dyrare sedan avregleringen för 10år sedan.
Rekommenderar folk att läsa artikeln. Kom ganska lägligt :)



https://www.expressen.se/debatt/sa-mycket-av-din-elrakning-ar-skatt/
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
SVT gick ut med att vi inte bör dammsuga vissa tider då det är brist på el. Samtidigt har elpriset ökat ganska mycket i vissa områden.
Eftersom politikerna lägger mer tid på mello än att säkra elnätet så har jag idag:

Höjt värmen en grad i huset
Tvättat och torkat i torktumlare
Laddat alla apparater/energibanket

Det blir en bastu nu med


"Spara" på elen gör jag den dan det händer något oförutsett eller är kris. Men spara för att våra imbeciller till statsråd/riksdagsledamöter inte klarar av det grundläggande i dertas uppdrag. Nä.

Skulle vara intressant att SVT visade lite reportage nu från Mlljöpartister och centerpartister "Här föregår man med gott samvete och har stängt av inkommande el nu när det är brist."
Mern kollade webbkamera över Södermalm och det var väldigt välupplyst för att ha majoriteten av miljöpartisterna i landet och ha elbrist.
 
  • Gilla
  • Haha
Nilsson i Boda och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Eftersom politikerna lägger mer tid på mello än att säkra elnätet så har jag idag:

Höjt värmen en grad i huset
Tvättat och torkat i torktumlare
Laddat alla apparater/energibanket

Det blir en bastu nu med


"Spara" på elen gör jag den dan det händer något oförutsett eller är kris. Men spara för att våra imbeciller till statsråd/riksdagsledamöter inte klarar av det grundläggande i dertas uppdrag. Nä.

Skulle vara intressant att SVT visade lite reportage nu från Mlljöpartister och centerpartister "Här föregår man med gott samvete och har stängt av inkommande el nu när det är brist."
Mern kollade webbkamera över Södermalm och det var väldigt välupplyst för att ha majoriteten av miljöpartisterna i landet och ha elbrist.
Sen när har en politiker levt som han eller hon har lärt?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P
Y Yrrol skrev:
Kärnkraften kommer dom ju troligen inte starta igen och utvecklandet av solpaneler/vindkraftverk går nog inte så drastiskt fort så att behovet av oljeverken eller import av kol-el upphör inom kort. Har vi tur så ger sig vinterkylan snarast.
De där båda faktorerna gör att vi kommer att ha minst lika stora problem i framtiden när vintrarna är normala (som i år). Utan kärnkraft har vi för dåligt med baskraft (vi får importera fossileldad el istället).
Vindkraftverk är för opålitlig som baskraft, och för att solpaneler ska fungera som baskraft på vintern behövs en verkningsgrad som inte går att uppnå med den här världens naturlagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Denna artikel (debattartikel) skrevs idag på expressen. (Länk nedan)
45% eller mer av det du betalar för din el är skatt!! Alltså lika högt som cigarettpaket och alkohol!! Elpriser har blivit 400% dyrare sedan avregleringen för 10år sedan.
Rekommenderar folk att läsa artikeln. Kom ganska lägligt :)



[länk]
Ja, som jag skrev i ett annat inlägg i den här eller en annan tråd: elskatten är en punktskatt. Staten brukar lägga punktskatter på varor och tjänster som den anser är dåliga för individer eller för samhället.

Staten vill alltså att vi ska sluta använda, eller åtminstone använda mindre, el.

El är dåligt, det är sant, men bara om man petar på den.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, som jag skrev i ett annat inlägg i den här eller en annan tråd: elskatten är en punktskatt. Staten brukar lägga punktskatter på varor och tjänster som den anser är dåliga för individer eller för samhället.

Staten vill alltså att vi ska sluta använda, eller åtminstone använda mindre, el.

El är dåligt, det är sant, men bara om man petar på den.
Punktskatter tar man ut på sånt som man vet att folk måste ha eftersom det är en stadig inkomstkälla så man sen kan strössla på annat meningslöst som inte ger något tillbaka till medborgaren. :rofl:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Nej, nej, nej, inte menar du väl att våra folkvalda är cyniker?:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.