Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Jag svarar innan jag läser tråden. Vi har 5 lappar i månaden nu på vintern. Bara att betala och se glad ut. 24000w solpaneler som längtar efter solen är monterat så jag hoppas på pengar tillbaka i sommarmånaderna. Nackdelen med att bo kallt land är elräkningen annars gött med frisk luft..

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Denna artikel (debattartikel) skrevs idag på expressen. (Länk nedan)
45% eller mer av det du betalar för din el är skatt!! Alltså lika högt som cigarettpaket och alkohol!! Elpriser har blivit 400% dyrare sedan avregleringen för 10år sedan.
Rekommenderar folk att läsa artikeln. Kom ganska lägligt :)
Men lösningen är ju jätteenkel. Du, som verkar kunna allt så himla mycket bättre än de som faktiskt tar ansvaret, kan ju engagera dig i ledningen av landet och se till att det blir rätt.
Att lämna walk-over, och sitta hemma framför datorn och gnälla, gör dig medskyldig.
Fixa - eller håll tyst...

• Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
P
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Men lösningen är ju jätteenkel. Du, som verkar kunna allt så himla mycket bättre än de som faktiskt tar ansvaret, kan ju engagera dig i ledningen av landet och se till att det blir rätt.
Att lämna walk-over, och sitta hemma framför datorn och gnälla, gör dig medskyldig.
Det är svårt att bilda opinion i det tysta ...

Att helt sonika engagera sig i ledningen av landet och "se ill att det blir rätt" brukar kallas för statskupp. Sådant verkar vara på modet i delar av världen nu, men ganska illa sett i andra delar. Här hos oss tror jag att vi helst vill slippa det.

Du måste tyvärr ha missförstått mitt inlägg helt fel. Vart i inägget står det att jag ska kunna allt bättre än alla andra? Du kanske är den typ av person som betalar och håller käften! Medan jag är den som vill sprida och dela med mig av vad som faktiskt händer. 400% ökning av elpriser senaste 10åren. Rimligt enligt dig? Skatten är lika hög som på tobak och alkohol trots att 95% av den el vi förbrukar är ”grön el” är grön el dåligt?? Ska den beskattas som tobak, låter det rimligt tycker du?
Jag är väldigt mån om miljön och älskar naturen. Är ingen miljö hatare!! Mitt problem handlar om hur de beskattar (punktskatt) som någon skrev innan elen för att lägga på annat.. Alltså ”straffas” vi som husägare, trots att vi använder grön el, för att täcka upp annat.
-Jag vet hur folk eldar och släcker lampor i rum som de inte är i. Vi svenskar är generellt inga slösare. Tvärtom är vi måna och aktivt medvetna om att hålla nere elförbrukningen för miljöns och plånbokens skull.
Trots det verkar det dimpa ner elräkning på 5000-7000kr/månad när det är kallt som nu.
Du kan på fullaste allvar inte tycka att det är rimligt!

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vad man anser är rimlig uppvärmningskostnad för en kåk på 170 kvadrat är nog högst individuellt. Jämför vi förbrukningsmässigt verkar er siffror högst rimliga i alla fall. Jag skulle kunna vända på det och säga att jag tycker i alla fall inte att en sådan elräkning en kall månad är orimlig.

Jag håller inte med om att folk inte slösar med resurser. Det är bara att gå en sväng i ett bostadsområde och kolla belysningarna, storleken på hus och vad det står för bilar på uppfarterna. Jordkloten går åt. Och oavsett var elen kommer ifrån så är den inte oändlig, varken i produktion eller överföringskapacitet. Hade elen varit snudd på gratis, som en del verkar tycka att den ska vara, så hade alla haft direktverkande el och vi hade haft samma problem med tillgången. Och då är pris en väl fungerande faktor för att driva utveckligen framåt. Oljepannorna försvann ju i princip på några få år när priset på olja drog iväg.

Bor själv i en liten stuga som på pappret är 63 kvadrat, bland annat för att jag inte vill lägga en massa pengar på uppvärmning även om 90% av den är ved, och jag jagar förbrukning mest som sport. För någon ekonomisk vinst gör jag inte i min jakt. Det tar tid att spara in 3 000 kr för ledbelysningen i garaget, som exempel. (Men jag njuter varje gång av att ha full belysning direkt och möjligtvis överlever rören mig. Jag rekommenderar det :) ) För i det fallet är elen för billig. Men en dag kanske den kommer upp i sitt rätta värde?

Sedan är det lätt att sitta och skylla på politiker och fan och hans moster att det kostar pengar att värma upp 170 kvadrat. DET tycker jag däremot inte är rimligt. För jag resonerar som så att har man råd att köpa huset, så har man råd att värma upp det.
Och fattade jag saken rätt så låg du inte direkt vaken på nätterna och oroade dig för vad den där stora trean kostade i uppvärmning när ni bodde där? Där har vi ett annat problem. Jag anser att även den som bor i lägenhet borde få betala uppvärmning, vatten och varmvatten separat. Då tror jag det skulle börja hända saker.

• Gilla
  • Haha
Hans Al och 3 till
  • Laddar…
M
Så det är bra att beskatta elen lika mycket som dåliga saker som tobak och alkohol för...vad då? Hade man sänkt skatten på elen så den hade blivit billigare så hade jag börjat fundera över att byta mina dieselbilar, men inte när jag kommer hem från jobbet och stoppar i laddsladden och det kostar 3,50kr/kwh att ladda den för att vi har elbrist i landet.

M Markarbetaren skrev:
Så det är bra att beskatta elen lika mycket som dåliga saker som tobak och alkohol för...vad då? Hade man sänkt skatten på elen så den hade blivit billigare så hade jag börjat fundera över att byta mina dieselbilar, men inte när jag kommer hem från jobbet och stoppar i laddsladden och det kostar 3,50kr/kwh att ladda den för att vi har elbrist i landet.
Tolkade det som att du ställde frågan till mig?
Vad alkohol och tobak har med energipolitik att göra lämnar jag till dig.
Nu är det ju fler faktorer i den bilkalkylen men ser jag på vad de andra i tråden uppger så låter det som att du har ett ganska dåligt elavtal om du bundit det på 3:50?
Om någon krona hit eller dit på elen stjälper den så misstänker jag att du inte stod först i kön på att byta i alla fall. Eller så tror jag du behöver räkna lite mer. Bilbyten är sällan lönsamma affärer, oavsett vad och hur man byter. Om du tycker att man skulle uppmuntra byte till elbil men ekonomiska incitament så finns det många andra sätt att göra det på i så fall. I det har jag ingen direkt åsikt åt något håll.
Jag skulle kunna tolka ditt inlägg också som att du tycker att bränsleskatten är för låg?

Guzzi Guzzi skrev:
Vad man anser är rimlig uppvärmningskostnad för en kåk på 170 kvadrat är nog högst individuellt. Jämför vi förbrukningsmässigt verkar er siffror högst rimliga i alla fall. Jag skulle kunna vända på det och säga att jag tycker i alla fall inte att en sådan elräkning en kall månad är orimlig.

Jag håller inte med om att folk inte slösar med resurser. Det är bara att gå en sväng i ett bostadsområde och kolla belysningarna, storleken på hus och vad det står för bilar på uppfarterna. Jordkloten går åt. Och oavsett var elen kommer ifrån så är den inte oändlig, varken i produktion eller överföringskapacitet. Hade elen varit snudd på gratis, som en del verkar tycka att den ska vara, så hade alla haft direktverkande el och vi hade haft samma problem med tillgången. Och då är pris en väl fungerande faktor för att driva utveckligen framåt. Oljepannorna försvann ju i princip på några få år när priset på olja drog iväg.

Bor själv i en liten stuga som på pappret är 63 kvadrat, bland annat för att jag inte vill lägga en massa pengar på uppvärmning även om 90% av den är ved, och jag jagar förbrukning mest som sport. För någon ekonomisk vinst gör jag inte i min jakt. Det tar tid att spara in 3 000 kr för ledbelysningen i garaget, som exempel. (Men jag njuter varje gång av att ha full belysning direkt och möjligtvis överlever rören mig. Jag rekommenderar det :) ) För i det fallet är elen för billig. Men en dag kanske den kommer upp i sitt rätta värde?

Sedan är det lätt att sitta och skylla på politiker och fan och hans moster att det kostar pengar att värma upp 170 kvadrat. DET tycker jag däremot inte är rimligt. För jag resonerar som så att har man råd att köpa huset, så har man råd att värma upp det.
Och fattade jag saken rätt så låg du inte direkt vaken på nätterna och oroade dig för vad den där stora trean kostade i uppvärmning när ni bodde där? Där har vi ett annat problem. Jag anser att även den som bor i lägenhet borde få betala uppvärmning, vatten och varmvatten separat. Då tror jag det skulle börja hända saker.
Har jag förstått dig rätt?
Du har alltså flyttat in i en liten stuga någonstans i landet och valt att leva som skogsmulle :) där du värmer upp stugan med ved hela dagarna. Detta har du gjort för att du inte velat lägga massa pengar på uppvärmning?? SAMTIDIGT som du tycker att vi andra ska ”sluta gnälla” ser du möjligtvis det ironiska och paradoxala i inlägget :)
/ha det gott

M
Guzzi Guzzi skrev:
Tolkade det som att du ställde frågan till mig?
Vad alkohol och tobak har med energipolitik att göra lämnar jag till dig.
Nu är det ju fler faktorer i den bilkalkylen men ser jag på vad de andra i tråden uppger så låter det som att du har ett ganska dåligt elavtal om du bundit det på 3:50?
Om någon krona hit eller dit på elen stjälper den så misstänker jag att du inte stod först i kön på att byta i alla fall. Eller så tror jag du behöver räkna lite mer. Bilbyten är sällan lönsamma affärer, oavsett vad och hur man byter. Om du tycker att man skulle uppmuntra byte till elbil men ekonomiska incitament så finns det många andra sätt att göra det på i så fall. I det har jag ingen direkt åsikt åt något håll.
Jag skulle kunna tolka ditt inlägg också som att du tycker att bränsleskatten är för låg?
Senaste dagarnas elprisdebatt kanske har gått dig förbi? Klockan 17 och 8 har vi i elområde 3 haft ett spotpris på +200öre/kwh. Jag har rörligt elpris och med alla skatter och moms landar ett spotpris på 2kr på 3,50 inkl. allt. En VW Golf med elmotor ligger runt 2kwh/mil i förbrukning, i runda slag 7kr/mil om jag stoppar in sladden vid hemkomst. Motsvarande dieselbil drar väl 0,5l/mil och kostar således lika mycket per mil i drivmedel. Den eldrivna bilen kostar väl 100,000 mer i inköp. Sedan kan man säkert ställa in att bilen ska ladda annan tid på dygnet osv. men det tycker iaf. jag fallerar kalkylen. Det ska inte vara på det viset anser jag. Det är lika korkat som att statlig media nu uppmanar folk att inte dammsuga för att elen inte räcker till, hela världen skrattar åt oss!

Antingen ger man hunden stryk när den är dum eller godis när den är snäll finns ett talesätt som säger. Kan hända att hunden är utbytt mot whatever annat. Men poängen är att man från politikernas sida i dom allra flesta fallen hellre straffar än berömmer, dvs. man punktskattar sönder saker före man ger lättnader åt något annat.

Beträffande lägenhet så hade iaf. jag för 20-talet år sedan i hyresrätten en specad räkning från värden där det stod ”bränsletillägg”. Något jag förmodar var värme och varmvatten för kostnaden var högre på vintern än sommar. Sedan var ju elabbonemanget mitt egna.

Har jag förstått dig rätt?
Du har alltså flyttat in i en liten stuga någonstans i landet och valt att leva som skogsmulle :) där du värmer upp stugan med ved hela dagarna. Detta har du gjort för att du inte velat lägga massa pengar på uppvärmning?? SAMTIDIGT som du tycker att vi andra ska ”sluta gnälla” ser du möjligtvis det ironiska och paradoxala i inlägget :)
/ha det gott
:crysmile: Det paradoxala hade väl varit om det hade varit jag som suttit här och gnällt?
Nä, jag tycker det är mer paradoxalt om man handlar en kåk och sedan blir förvånad över att det innebär kostnader.

Huset har jag byggt själv (så du kommer inte höra mig klaga på att det är dyrt med hantverkare heller) och min fru tycker nog att det är snudd på skogsmulleliv. Då brukar jag peka på Globen genom köksfönstret och hävda att det per definition inte kan vara sant.

// ha det gott du med

M Markarbetaren skrev:
Senaste dagarnas elprisdebatt kanske har gått dig förbi? Klockan 17 och 8 har vi i elområde 3 haft ett spotpris på +200öre/kwh. Jag har rörligt elpris och med alla skatter och moms landar ett spotpris på 2kr på 3,50 inkl. allt. En VW Golf med elmotor ligger runt 2kwh/mil i förbrukning, i runda slag 7kr/mil om jag stoppar in sladden vid hemkomst. Motsvarande dieselbil drar väl 0,5l/mil och kostar således lika mycket per mil i drivmedel. Den eldrivna bilen kostar väl 100,000 mer i inköp. Sedan kan man säkert ställa in att bilen ska ladda annan tid på dygnet osv. men det tycker iaf. jag fallerar kalkylen. Det ska inte vara på det viset anser jag. Det är lika korkat som att statlig media nu uppmanar folk att inte dammsuga för att elen inte räcker till, hela världen skrattar åt oss!

Antingen ger man hunden stryk när den är dum eller godis när den är snäll finns ett talesätt som säger. Kan hända att hunden är utbytt mot whatever annat. Men poängen är att man från politikernas sida i dom allra flesta fallen hellre straffar än berömmer, dvs. man punktskattar sönder saker före man ger lättnader åt något annat.

Beträffande lägenhet så hade iaf. jag för 20-talet år sedan i hyresrätten en specad räkning från värden där det stod ”bränsletillägg”. Något jag förmodar var värme och varmvatten för kostnaden var högre på vintern än sommar. Sedan var ju elabbonemanget mitt egna.
Nej, den har inte passerat mig. Men blir det inte en jättekonstig kalkyl om du beräknar den på en av årets sämsta dagar i det fallet? Men egentligen spelar det inte så stor roll. Ett par kronor milen hit eller dit i drivmedel brukar sällan vara den stora punkten i bilkalkylen.

Angående straffa och berömma så är det väl det som bonus malus ska syfta på? Men jag har inte satt mig in i det. Själv åker jag gammal V6 automat.

Bränsletillägg osv på lägenheter har jag stött på. Vad jag är ute efter är egentligen ren kallhyra. Men det kanske var så det funkade? Är det inte så att i Norra Djurgårdsstaden (som väl till 80% ligger i Hjorthagen) och liknande områden har man börjat mäta varmvattenförbrukningen och debitera den separat? Eller har jag drömt det?

Redigerat:
Du måste tyvärr ha missförstått mitt inlägg helt fel.
Nej, ditt svar bevisar att jag inte gjort det...
Du kanske är den typ av person som betalar och håller käften!
Det motsatta faktiskt. Men jag är inte den som gnäller om hur dåliga våra politiker är utan att överhuvudtaget förstå det ansvar de har.
Medan jag är den som vill sprida och dela med mig av vad som faktiskt händer.
Då borde du väl först ta reda på vad som verkligen händer. analysera varför saker kostar vad de kostar och vart pengarna går.
Trots det verkar det dimpa ner elräkning på 5000-7000kr/månad när det är kallt som nu.
Du kan på fullaste allvar inte tycka att det är rimligt!
Jag tycker det är rimligt att den som konsumerar en vara eller tjänst betalar alla aspekter av vad den kostar. Byggandet av kraftverken, produktionen av elen, byggandet och underhållet av stom- och accessnät, förmedlingen av elen etc. etc.
Att antyda att husägare skulle "straffas" är ju bortom vett och sans.
Men om du inte tycker man skall hantera energifrågorna som vi gör idag och om du tycker skatter skall fördelas annorlunda så bör du engagera dig i politiken, den politik som du tydligen föraktar - men inte ens försöker förstå.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
M
Jag tycker det är rimligt att den som konsumerar en vara eller tjänst betalar alla aspekter av vad den kostar.
Jag tycker det är rimligt att ha ett skatteuttag som lever upp till varans förväntningar! Att som staten se elen som den enda vägen till himlen och beskatta alla in på bara underkläderna som vill passera vägbommen kan ju jag tycka är lite fult. Men vi har ju och har haft en del såna skatter genom åren. Förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, gåvoskatt osv. Skatter som är helt orimliga i proportion till syftet då syftet enbart är att tillföra staten kapital utan motprestation.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Bränsletillägg osv på lägenheter har jag stött på. Vad jag är ute efter är egentligen ren kallhyra. Men det kanske var så det funkade? Är det inte så att i Norra Djurgårdsstaden (som väl till 80% ligger i Hjorthagen) och liknande områden har man börjat mäta varmvattenförbrukningen och debitera den separat? Eller har jag drömt det?
Det har varit EU-direktiv för detta på väg ett tag nu.
Det senaste jag hörde var att från 2020 skulle det vara obligatoriskt med varmvattenmätning per lägenhet i alla nyproduktioner, men misstänker att det kan ha skjutits på.

Och redan för kanske 10 år sedan i Lund försökte man sig på att debitera uppvärmningskostnad per lägenhet, baserat på simpla rumsgivare och avvikelser från fastighetens medeltemperatur. Det var kanske lite före sin tid, och inte det minsta poppis bland någon.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finns ju att läsa lite överallt om man vill, tex tidningen "Ny Teknik" har haft lite artiklar om detta. Kärknkraft drar med sig enorma kostnader, och uranbrytning är inte direkt miljövänligt heller. Så det har inget med populism att göra, utan sanningen är att det inte längre är kostnadseffektivt. En annan "kul" grej är att de som äger verken (Vattenfall och Eon) bara är skadeståndsskyldiga upp till 13 miljarder, medans haveriet i Fukushima beräknas få en slutnota på 500 miljarder! Vem ska stå för resten om det smäller? Jo det blir staten, dvs vi skattebetalare.
Hehe. Japan Center for Economic Research uppskattade förra året kostnaden för uppstädning till mellan 5000 och 7000 miljarder kronor. Men å andra sidan ökar uppskattningen för varje gång den görs, så om 50 år när arbetet är klart vet vi. Vore kul att räkna ut det effektiva kWh priset som japaner betalar för Fukushima-elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.