P
R Rkarlsson skrev:
Jag kan tycka att det är rätt, vatten och värme bör inte ingå i någon hyra. På det viset tänker folk sig för när de spolar vatten eller lyckas få upp värmen duktigt ordentligt. Det handlar inte om många kronor.
För hyresvärden kanske det lönar sig bättre att låta el och värme ingå i hyran?

Om det inte handlar om många kronor så spelar det väl f.ö. ingen större roll om el och värme ingår i hyran eller om det debiteras separat?

Men det måste väl ändå vara upp till var och en, som hyr bostad om hyran är värd sitt pris, med eller utan värme av nåt slag? Alltså inbakad i hyran, eller som en post utanför.

Det är väl ändå ingen som tvingar var och en att hyra nåt till överpris, för att denne sen ska ha mage att beklaga sig.

Redigerat:
P
I bostadsbristens Sverige har jag ett visst överseende med dem som gnäller lite. :confused:

Och om detta nu var sant med att inte dammsuga p g a, vad det nu var...

Någon som reflekterat över vad det krävs i Gah per årsbasis i Sverige för att ladda alla batterier som ska produceras i norrlandsfabriken?

Kanske fel tänkt, men räcker elen till?

Så länge batterierna inte är tillverkade finns inga problem att överföra energi till tättbebygda områden.

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Du måste tyvärr ha missförstått mitt inlägg helt fel. Vart i inägget står det att jag ska kunna allt bättre än alla andra? Du kanske är den typ av person som betalar och håller käften! Medan jag är den som vill sprida och dela med mig av vad som faktiskt händer. 400% ökning av elpriser senaste 10åren. Rimligt enligt dig? Skatten är lika hög som på tobak och alkohol trots att 95% av den el vi förbrukar är ”grön el” är grön el dåligt?? Ska den beskattas som tobak, låter det rimligt tycker du?
Jag är väldigt mån om miljön och älskar naturen. Är ingen miljö hatare!! Mitt problem handlar om hur de beskattar (punktskatt) som någon skrev innan elen för att lägga på annat.. Alltså ”straffas” vi som husägare, trots att vi använder grön el, för att täcka upp annat.
-Jag vet hur folk eldar och släcker lampor i rum som de inte är i. Vi svenskar är generellt inga slösare. Tvärtom är vi måna och aktivt medvetna om att hålla nere elförbrukningen för miljöns och plånbokens skull.
Trots det verkar det dimpa ner elräkning på 5000-7000kr/månad när det är kallt som nu.
Du kan på fullaste allvar inte tycka att det är rimligt!
Elskatten på ca 43 öre/kWh i södra och Mellansverige och moms på både elnät och på elhandelspriset ger höga procentuella skatter på el. Men det beror på att vi med Vattenkraft har mycket bra förutsättningar för låga elpriser.

Detta har bl a byggt vår industri som historiskt haft konkurrensfördelar gentemot t ex tyska företag.

En svensk villaägare med ca 20 000 kWh i total elförbrukning, dvs för uppvärmning, varmvatten och hushållsel betalar idag i med relativt milda vintrar ca 30k per år. Hans tyska motsvarighet betalar för samma förbrukning ca 80-85k per år eftersom själva elproduktionen (elkällan) är mycket dyrare. Avsaknad av T ex vattenkraft.

Du måste förstå att staten har ett transfereringssystem, UT och IN och detta ska i stort sett gå jämnt upp( visst vi kan ha underskott korta perioder).

De miljarder som staten tar in på elskatterna går naturligtvis inte tillbaka till dig som villaägare utan kan lika gärna gå till andra kostnader som t ex sjukvård (vi har världens dyraste sjukvård per capita. En papperslös kan behöva en akut canceroperation för 500K i Kostnad eller kanske någon i din egen släkt som aldrig arbetat och betalat inkomstskatt.

Jag älskar också naturen men jag står för alla människors lika värde och kan därför tänka mig att betala någon hundring extra i månaden i skatt.

Ja men den är inte statligt finansierad

P
Det är inte den svenska heller. Landstingen (de som numera kallas "regioner") står för sjukvården i Sverige.

Och sluta upp att gnälla på ett av Europas lägsta totala pris för el även om räkningarna i februari kommer att chocka en del.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
Om inte elförbrukningen var överbeskattad och de privata monopolisterna på eldistribution inte tilläts att ta mycket höga avgifter så skulle priset vara ännu lägre och alla elkonsumenter skulle vara ännu gladare. :D

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
För hyresvärden kanske det lönar sig bättre att låta el och värme ingå i hyran?

Om det inte handlar om många kronor så spelar det väl f.ö. ingen större roll om el och värme ingår i hyran eller om det debiteras separat?
Ja fast då är ju vissa hyresgäster ändå oaktsamma. Vilket jag syftade till. El ingår väl nästintill aldrig.
Men vatten och värme oftast, hade hyresgästen fått betala för sin egna förbrukning för allt så hade vissa kanske inte kommit undan med att överförbruka.

Det finns ju vissa fall som du säkert läst, spolar varmvatten för att få varmt fuktigt klimat. Grannarna får betala.

P pmd skrev:
Det är inte den svenska heller. Landstingen (de som numera kallas "regioner") står för sjukvården i Sverige.
Landstingsskatt eller kommunal eller statlig skatt går in i samma kista.

Eftersom jag inte är autistisk roas jag inte av att debattera med dig

P
B Boende45 skrev:
Landstingsskatt eller kommunal eller statlig skatt går in i samma kista.
Nej, det gör det inte. Kommuner och landsting tar ut skatt på egen hand.
Eftersom jag inte är autistisk roas jag inte av att debattera med dig
Där tröt argumenten, tydligen.

B Boende45 skrev:
Och sluta upp att gnälla på ett av Europas lägsta totala pris för el även om räkningarna i februari kommer att chocka en del.
Om vi inte ska gnälla ska de tamejfan leverera utan att hota med elbrist. Annars kan de dra åt helvete ;)

Precis som sjukvården kan göra. Dyrast per capita men jag har nog aldrig varit med om så dåligt i nutid någonsin överhuvudtaget.

P
R Rkarlsson skrev:
Ja fast då är ju vissa hyresgäster ändå oaktsamma. Vilket jag syftade till. El ingår väl nästintill aldrig.
Men vatten och värme oftast, hade hyresgästen fått betala för sin egna förbrukning för allt så hade vissa kanske inte kommit undan med att överförbruka.

Det finns ju vissa fall som du säkert läst, spolar varmvatten för att få varmt fuktigt klimat. Grannarna får betala.
I princip håller jag med om att det är osolidariskt att utnyttja sina grannar det viset, men du påstod ju att det inte handlar om många kronor, så är det kostnadseffektivt att separatdebitera värme och vatten?
(I fallet värme har vi ju dessutom konstaterat att det är ett ganska svårt tekniskt problem).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.