Magnus E K
Avregleringen var 1996. Lyckas man få det till 10 år är det dags att gå tillbaka till skolbänken. Spotpriset på el har svängt fram och tillbaka under dessa 25 år utan någon tydlig trend (minns ej varifrån denna bild kommer, ber om ursäkt ifall jag "stulit" den av någon annan här):

Graf som visar svängningar i spotpriset på el i EUR/MWh från 1996 till 2020 med kommentarer om orsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som har ökat flera hundra procent är energiskatten och det är förstås illa, men inte fullt så illa som om hela priset hade ökat lika mycket. (Elnätspriserna har ökat rejält också, med stora lokala skillnader.)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Precis som sjukvården kan göra. Dyrast per capita men jag har nog aldrig varit med om så dåligt i nutid någonsin överhuvudtaget.
Nu hamnar vi rätt ordentligt OT, men jag har alltid blivit väl behandlad av svensk sjukvård (både socialt och medicinskt). Med en pågående pandemi är det förstås svårare att få en tid för behandling, men det gick rätt fort ändå, tyckte jag, när jag behövde sjukvård i slutet av förra året. All personal var mycket vänlig och jag fick kompetent behandling.

Jag har kanske haft exceptionell tur?
 
P pmd skrev:
Nu hamnar vi rätt ordentligt OT, men jag har alltid blivit väl behandlad av svensk sjukvård (både socialt och medicinskt). Med en pågående pandemi är det förstås svårare att få en tid för behandling, men det gick rätt fort ändå, tyckte jag, när jag behövde sjukvård i slutet av förra året. All personal var mycket vänlig och jag fick kompetent behandling.

Jag har kanske haft exceptionell tur?
Du hade tur. Vi fick ett år innan vi fick hjälp. Jag själv får ingen alls, medans den nästan tog livet av en anhörig inne på Lund.

Men skitsamma. skatten är för hög till vad den ger =)
 
P pmd skrev:
Jag har kanske haft exceptionell tur?
Bars väntar på att vanliga vården ska lyckats lösa mina nuvarande krämpor så jag sen kan teckna en privat sjukvårdsförsäkring och aldrig behova nyttja den igen. Surt att betala två gånger för något man redan borde fått, men ännu mer surt att inte få kompetent vård.
 
B Boende45 skrev:
En svensk villaägare med ca 20 000 kWh i total elförbrukning, dvs för uppvärmning, varmvatten och hushållsel betalar idag i med relativt milda vintrar ca 30k per år. Hans tyska motsvarighet betalar för samma förbrukning ca 80-85k per år eftersom själva elproduktionen (elkällan) är mycket dyrare. Avsaknad av T ex vattenkraft.
Nån som vet på ett ungefär vad t ex industrilönerna ligger på i Tyskland?

Jag tänker som så.. att om inte lönerna är högre och priset för energin ca 3 ggr högre än i Sverige, så bör det vara så mycket billigare på nåt annat, om det ska kunna gå runt.
 
Magnus E K
Eller 3ggr lägre förbrukning. Med mildare klimat och bättre tillgång till smidig bränsleuppvärmning (gas).
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Ett knep för att slippa chockas av höga kostnader på vintern är att ta höjd för detta på sommaren då förbrukningen oftast är väsentligt lägre.
Man kan t.ex. räkna ut sin snittförbrukning för ett år och så lägger man undan mellanskillnaden under de billigare månaderna. Då har man pengar att pytsa in då vintern kommer.
 
A
Undvika rörligt elavtal om man ogillar höga toppar kanske.
 
P
Handyman 1 skrev:
Undvika rörligt elavtal om man ogillar höga toppar kanske.
Ja, om man inte kan fondera medel under de billiga månaderna så ska man nog göra så. Det brukar dock bli dyrare total sett.
 
Appendix Appendix skrev:
[länk]
Tack, jag vet vad ironi är. Men tycker inte det var vad det handlade om här.
 
Y Yrrol skrev:
SVT gick ut med att vi inte bör dammsuga vissa tider då det är brist på el. Samtidigt har elpriset ökat ganska mycket i vissa områden.
Där kör jag tvärtom, min bergvärme klarar väl -10 med normal innetemp och -15 med acceptabel temp utan elspets. Så vi planerar in dammsugning, torktumlare och dyl. efter dom kallaste dagarna, vi slipper elpatron, får ut lite mer vettigt från elen och belastar inte nätet mer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nån som vet på ett ungefär vad t ex industrilönerna ligger på i Tyskland?

Jag tänker som så.. att om inte lönerna är högre och priset för energin ca 3 ggr högre än i Sverige, så bör det vara så mycket billigare på nåt annat, om det ska kunna gå runt.
Sprit öl och vin är ju klart billigare men är inte säker på om man klarar av att ”dricka ikapp” merkostnaden för el en enstaka månad


H Hybro skrev:
Nån som vet på ett ungefär vad t ex industrilönerna ligger på i Tyskland?

Jag tänker som så.. att om inte lönerna är högre och priset för energin ca 3 ggr högre än i Sverige, så bör det vara så mycket billigare på nåt annat, om det ska kunna gå runt.
H Hybro skrev:
Nån som vet på ett ungefär vad t ex industrilönerna ligger på i Tyskland?

Jag tänker som så.. att om inte lönerna är högre och priset för energin ca 3 ggr högre än i Sverige, så bör det vara så mycket billigare på nåt annat, om det ska kunna gå runt.
P pmd skrev:
Om inte elförbrukningen var överbeskattad och de privata monopolisterna på eldistribution inte tilläts att ta mycket höga avgifter så skulle priset vara ännu lägre och alla elkonsumenter skulle vara ännu gladare. :D
Men jag hade kanske fått betala hjärtoperation
 
P
B Boende45 skrev:
Men jag hade kanske fått betala hjärtoperation
Knappast. Skatter på elkonsumtion är en ganska lite del av statens intäkter.

Mindre pengar till de privata monopolisterna skulle inte heller påverka.
 
A
Se det positiva i sammanhanget,nätavgifterna har ju börjat sjunka nu iaf:geek:
 
Vad hade folk för kostnader i januari?
Jag fick nog faktiskt min högsta faktura sen jag flyttade in i huset för snart 4 år sedan.

3239:-
2130 kWh

EON
16A Över 8000 kWh/År, Elnätsområde syd
Elområde 4

Abonnemang (406,25)
överföring (453,66)
skatt (947,80)
avtal årsavgift 300kr, 31 dagar (25,48)
Fastpris, 2130 a 63,5öre (1352,55)
El från vindkraft 2,5 öre/kWh (53,25)

Öresutjämning :rolleyes: (0,01)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.