L Leafy skrev:
Strax utanför Örkelljunga i vad som verkar vara ett riktigt köldhål då temperaturen har stigit så fort jag kommit ett par mil bort påväg mot jobbet.

Runt 0an kändes som längesen nu, hade -3 häromdagen och fick nästan vårkänslor
Sant. Bor inte så långt iväg. Men vi har haft lite varmare men ni brukar få ett stråk av mer kyla =)
Samma med vår by, öster om oss brukar det vara varmare.

M Markarbetaren skrev:
Skatter som är helt orimliga i proportion till syftet då syftet enbart är att tillföra staten kapital utan motprestation.
Jag antar att du inte är vänsterpartist...
Staten tar in pengar via t.ex. skatter för att finansiera statens utgifter. Statens utgifter regleras av den budget som fastställs av Riksdagen. Även om man kan tycka, speciellt om man tillhör någon form av opposition, att staten prioriterar dessa utgifter fel så är det få som tror att staten lägger pengarna på hög för att berika sig själv.
Jag ser sällan någon som vandrar runt i bara underkläderna som resultat av det svenska skattetrycket. Tvärtom ser jag ett samhälle där de flesta har det ganska bra och där de som betalar mycket skall ofta har det väldigt bra.
Men visst, du kan väl räkna upp ett tiotal länder där alla har det bättre än vad vi har det i Sverige och sedan analysera vilket skattetryck de har - och vad de får betala för sin el...

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Jag antar att du inte är vänsterpartist...
Staten tar in pengar via t.ex. skatter för att finansiera statens utgifter. Statens utgifter regleras av den budget som fastställs av Riksdagen. Även om man kan tycka, speciellt om man tillhör någon form av opposition, att staten prioriterar dessa utgifter fel så är det få som tror att staten lägger pengarna på hög för att berika sig själv.
Jag ser sällan någon som vandrar runt i bara underkläderna som resultat av det svenska skattetrycket. Tvärtom ser jag ett samhälle där de flesta har det ganska bra och där de som betalar mycket skall ofta har det väldigt bra.
Men visst, du kan väl räkna upp ett tiotal länder där alla har det bättre än vad vi har det i Sverige och sedan analysera vilket skattetryck de har - och vad de får betala för sin el...
Hur regeringen prioriterar med våra skattepengar kan vi ju diskutera länge om. Vad som är rättvist utifrån vad man tillför skattekistan och vad man får tillbaka. Och nej, jag är inte vänsterpartist. Jag har genom media fått förmedlat en känsla av att denna politik inte är mig till godo, isf. föredrar jag Löfven framför Kim, Putin och deras kompisars ideologi.

• Gilla
Slottsbäcksväktarn
  • Laddar…
Kim, Putin och kompani har väl ingen ideologi, makten framförallt som gamla tiders furstar och kungar(möjligen är det en ideologi, osäker där). Enklast på kort sikt genom skräckvälde men det slår ju bakut ibland,förmodligen kan Kim bli en ärkekapitalist om han skulle anse det som bäst för att hålla makten.

M
V Ville_Vessla skrev:
Kim, Putin och kompani har väl ingen ideologi, makten framförallt som gamla tiders furstar och kungar(möjligen är det en ideologi, osäker där). Enklast på kort sikt genom skräckvälde men det slår ju bakut ibland,förmodligen kan Kim bli en ärkekapitalist om han skulle anse det som bäst för att hålla makten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism#/media/Fil:Communism_expansion.png

M Markarbetaren skrev:
[länk]
Stater som kallar sig kommunistiska behöver ju inte vara det- Lika lite som att samtliga stater som kallar sig demokratiska är det
Varken Kina, Ryssland eller NorKorea är i närheten av något som påminner om den kommunistiska (marxistiska) ideologin.
Sorry WAY OFF OT...

Z Zodde skrev:
Lika lite som att samtliga stater som kallar sig demokratiska är det
En bra grundregel är de stater som har 'demokratiska' i sitt namn inte är det.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Stater som kallar sig kommunistiska behöver ju inte vara det- Lika lite som att samtliga stater som kallar sig demokratiska är det
Varken Kina, Ryssland eller NorKorea är i närheten av något som påminner om den kommunistiska (marxistiska) ideologin.
Skulle du vilja bo och leva i något av dessa länder?

Har man erfarenhet av längre tids boende nere i Europa klagar man inte över de svenska elpriserna även om det finns annat i vårt samhälle man kan muttra över.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Skulle du vilja bo och leva i något av dessa länder?
Jag tror du helt missar poängen. Du har länkat en kartbild över länder som "kallar sig kommunistiska men inte är det"

• Gilla
guggen
  • Laddar…
M
Thailand är inte kommunistiskt nej!

Du har rätt. Jag insåg mitt misstag och raderade det.

M
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag tror du helt missar poängen. Du har länkat en kartbild över länder som "kallar sig kommunistiska men inte är det"
Jag har inte missat någon poäng. Jag tror 99,99% av svenskarna inte vil bosätta sig i ett land med kommuniststyre.

M Markarbetaren skrev:
Jag har inte missat någon poäng. Jag tror 99,99% av svenskarna inte vil bosätta sig i ett land med kommuniststyre.
Men kan du fatta skillnaden på "kommunisktstyre" och "styre som kallar sig kommunistiskt"?

är inte helt säker på hur diskussionen om vilka styren som är kontra kallar sig för kommunistiska är on-topic för den här tråden om elpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.