Bytte till vattenfall vid årsskiftet och fick 1200 kr i avdrag på förbrukningen. Blev 65 kr denna månad för förbrukningen. Sen så tog de 1700 för elnätet istället.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Vi kör med rörligt elpris, vilket historiskt sett lönar sig. Speciellt om man tittar 2016, 2017, 2018, 2019. Vi förbrukar 45t kwh på vintern, två st luft-luftvärmepump och direktverkande el (elradiatorer). Det är inte priset på elen som är problemet, utan avgifterna till nätägaren. Nätagaren tar mer betalt än vad vi betalar för elen. Vi har vattenfall och bor i SE3 (elområde 3). Man är ju maktlös i den sitsen. Vissa kalla månader går elräkning på 8-9 tusen (med nätavgift). Dock sällsynt då det sällan blir kallare än 5-10 minus. Betänk dock att på sommaren kan elräkningen ligga på 2-300 :) skönt att slippa stora system som t.ex. bergvärme. Vill inte ha lånekostnad för det och inte pynta ny pump eller annat som går sönder. Vi är 6 pers i hushållet

Men den lilla info jag har om ditt hus idag så hade jag tagit dit någon värmepumpskunnig igår för att kolla på hur många år det skulle ta att spara in.....
 
K Kabehusvagn3328 skrev:
Har du egen skog då, för köpa på macken eller Jula är det ingen besparing vedförsäljare dyra
Köper gallringsbjörk typ vart 3:dje år, ca 45 kbm åt gången, hemkört på lastbil med släp.
Senaste åren köpt direkt vid averkningsplats. Sågat upp med motorsåg och låtit torka över sommaren. Kört hem 2 kbm åt gången på bilsläp.

Ibland har det blivit lite grövre, då klyver jag med en vedklyv. Ingen långsamgående från Biltema då.

Ett mycket trevligt pyssel. Rekommenderas för stressade.

.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Hybro skrev:
Köper gallringsbjörk typ vart 3:dje år, ca 45 kbm åt gången, hemkört på lastbil med släp.
Senaste åren köpt direkt vid averkningsplats. Sågat upp med motorsåg och låtit torka över sommaren. Kört hem 2 kbm åt gången på bilsläp.

Ibland har det blivit lite grövre, då klyver jag med en vedklyv. Ingen långsamgående från Biltema då.

Ett mycket trevligt pyssel. Rekommenderas för stressade.

.
Vilken grovlek har gallringsbjörken ungefär?
 
Nissens Nissens skrev:
Vilken grovlek har gallringsbjörken ungefär?
Allt från 10 - 30 cm.
Klyver inget av detta.

Härligt så här på vintern att ladda kaminen med grova klabbar.
 
S stigarn skrev:
Bytte till vattenfall vid årsskiftet och fick 1200 kr i avdrag på förbrukningen. Blev 65 kr denna månad för förbrukningen. Sen så tog de 1700 för elnätet istället.
Elnätskostnaden har väl inget med elhandelskostnaden att göra?
Det spelar ju ingen roll vem du köper din el av, elnätskostnaden är ju densamma.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Elnätskostnaden har väl inget med elhandelskostnaden att göra?
Det spelar ju ingen roll vem du köper din el av, elnätskostnaden är ju densamma.
Nej men nu har jag vattenfall på både elhandel och elnät.
 
P
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
OM "politikerna" anlitade någon alls vet jag inte. Sådana beslut brukar fattas av tjänstemän. NKS byggdes satsade man dock (det var ett politiskt beslut drivet av "privatiseringsfundamentalism") OPS-modellen. Just den modellen har visat sig medföra astronomiska, och helt oöverskådliga, kostnader för samhället.
Tjänstemän handlar inte självständigt, utan på uppdrag av politikerna. Hoppas jag åtminstone.
Det handlar inte generellt om dåliga upphandlingar utan om en övertro på marknaden.
OPS-modelllen är inte direkt ett skolboksexempel på hur en marknad fungerar.
Felet är inte en "övertro på marknaden" utan att en del politiker sitter i knät på privata bolag. Det handlar enligt min mening inte om att vara marknadsvän utan om att vara bolagsvän.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Nej men nu har jag vattenfall på både elhandel och elnät.
Jo men du antydde att de kompenserade ett lågt elhandelspris med ett högre elnätspris...


Sen kan jag glatt erkänna att jag inte för en sekund inbillar mig att elnätsbolagen inte gör allr för att kompensera bortfallet i elhandelintäkter med högre elnätspriser,sen får de komma med vilka krystade undanflykter de vill...
 
Januari var kall och elpriset dyrare. Kan TS slå sin decemberfaktura?
 
R
N Yindysagh skrev:
Elpriset har gått upp. Jag tror man får vara glad att man får ström överhuvudtaget. Studera [länk]
Detta är en större fråga än vad vi kan tro.
Om det är något speciellt där som du vill att vi ska förfäras över så får du förtydliga det.
 
R RoAd skrev:
Om det är något speciellt där som du vill att vi ska förfäras över så får du förtydliga det.
Jag ser nu vad du menar. Det blev missvisande. Jag skulle gjort två mellanslag efter "...överhuvudtaget".

Länken visar på ett bra sätt hur allt hänger ihop. Jag blev förvånad att Norge verkar alltid vara en exportör och Finland alltid importör.
 
R
N Yindysagh skrev:
Jag ser nu vad du menar. Det blev missvisande. Jag skulle gjort två mellanslag efter "...överhuvudtaget".

Länken visar på ett bra sätt hur allt hänger ihop. Jag blev förvånad att Norge verkar alltid vara en exportör och Finland alltid importör.
Nej, jag förstår fortfarande inte ett smack av vad du vill ha sagt. Två mellanslag??

Ja, den sidan är bra om man vill kolla elproduktion och förbrukning i Sverige och dess grannländer, men det verkade som om du ville påvisa någon slags kris med hjälp av den. I.s.f. får du tala om VAD det är vi ska titta på. Jag ser nämligen inget speciellt alarmerande där.
 
R RoAd skrev:
Nej, jag förstår fortfarande inte ett smack av vad du vill ha sagt. Två mellanslag??

Ja, den sidan är bra om man vill kolla elproduktion och förbrukning i Sverige och dess grannländer, men det verkade som om du ville påvisa någon slags kris med hjälp av den. I.s.f. får du tala om VAD det är vi ska titta på. Jag ser nämligen inget speciellt alarmerande där.
Det var två tankar jag förde fram, och det fungerade uppenbarligen inte. Det var "Det blev missvisande." som jag sa.

Tanke nummer 1:
"Elpriset har gått upp. Jag tror man får vara glad att man får ström överhuvudtaget." Det talas mycket om strömavbrott av olika skäl. Den 8 januari var vi t ex nära ett när frekvens inte låg nära 50. Det verkar vara ett komplex system.

Tanke nummer 2:
Länken visar på intressant information, inget annat.

Jag kan inte hjälpa dig mer än så. Jag stannar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.