H Hybro skrev:
Vad är en septiktank?
Behållare för toalettavfall.
 
Aaaah sånna, som de har på vissa turistiska boenden (köpta) lägenheter i Turkiet.

.
 
H Hybro skrev:
Aaaah sånna, som de har på vissa turistiska boenden (köpta) lägenheter i Turkiet.

.
Du måste inte till Turkiet om du vill närstudera en sådan. Alla i vårt område med spoltoalett har sådana. Väldigt vanligt i kustnära områden eller andra områden med känslig miljöpåverkan.

Extra dyrt blir det med tömningen då de verkar ha förmågan att alltid bli fulla kl 23 på fredag kväll och garanterat inför storhelgerna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Det är väl normalt så här års. Vi fick bortåt 3500 senaste räkningen för våra små hus på tillsammans 140 kvm. Elen är extra dyr nu och det är kallt.
 
Tänker att det är billigt med 2500kr att värma 170m2 en vintermånad, ska du få det billigare får du nog investera tungt eller välja vedeldning som jag gjort, jag har kvartalsräkningar under 2500kr för el, nät, skatt, moms och allt men jag får ju jobba med veden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Chocken var vattenkokaren, någon billig skit, som drog mest av alla prylar. Mer än vitvaror, IT-prylar osv.
Vad var du chockad över?
Att den blev dyr i drift, eller att den kokade vatten på kort tid?

Om man antog att vattenkokaren var inkopplad och i drift en hel dag, ja då blev det dyrt.
48 kWh gånger totala kostnaden för 1 kWh.

En hel vecka, typ 48 x 7 = 336 kWh

Men det skulle bli mycket varmvatten.

Samma om en varmvattenberedare på 2 kW skulle vara i kontinuerlig drift
p g a, av läckage eller stor förbrukning av varmvatten.

Men hur lång tid tar det då för vattenkokaren att koka upp vattnet?
1 minut?
Då lär det bli en förbrukning av ca
2 000 W / 60 = 0.33 kWh

Säg att 1 kWh kostar totalt 3 kr. Då blir det ca 1 kr för att koka vattnet till morgonkaffet.

Är det något att chockeras över?

Det tycker inte jag.


Allt handlar egentligen om hur länge prylen är i kopplad, och hur stor effektförbrukning vid tillfället är.
 
F fribygg skrev:
Tänker att det är billigt med 2500kr att värma 170m2 en vintermånad, ska du få det billigare får du nog investera tungt eller välja vedeldning som jag gjort, jag har kvartalsräkningar under 2500kr för el, nät, skatt, moms och allt men jag får ju jobba med veden.
Jo, men kommer du från en lägenhet där du bara betalar för hushållsel (typ 3000 kWh per år verkar TS ha haft i förbrukning), till ett hus där det tillkommer varmvatten och uppvärmning... då blir det ett bryskt uppvaknande.
TS har för övrigt inte rymt, hen är inne på forumet regelbundet.
 
Har det kanske gått upp, att dyra hyran i exempel som ovan, inkluderar kostnaden för uppvärmning, på ett eller annat sätt. 1500 - 3000 kr i månaden, kanske det kan vara.

Givetvis beror det på bostadsyta, husets skick med tanke på isolation, ventilationens injustering mm mm.
 
H Hybro skrev:
Vad var du chockad över?
Att den blev dyr i drift, eller att den kokade vatten på kort tid?

Om man antog att vattenkokaren var inkopplad och i drift en hel dag, ja då blev det dyrt.
48 kWh gånger totala kostnaden för 1 kWh.

En hel vecka, typ 48 x 7 = 336 kWh

Men det skulle bli mycket varmvatten.

Samma om en varmvattenberedare på 2 kW skulle vara i kontinuerlig drift
p g a, av läckage eller stor förbrukning av varmvatten.

Men hur lång tid tar det då för vattenkokaren att koka upp vattnet?
1 minut?
Då lär det bli en förbrukning av ca
2 000 W / 60 = 0.33 kWh

Säg att 1 kWh kostar totalt 3 kr. Då blir det ca 1 kr för att koka vattnet till morgonkaffet.

Är det något att chockeras över?

Det tycker inte jag.


Allt handlar egentligen om hur länge prylen är i kopplad, och hur stor effektförbrukning vid tillfället är.
3 spänn per kilowattimme?? Det slulle jag vara chockad över!
 
S sunqan skrev:
Jo, men kommer du från en lägenhet där du bara betalar för hushållsel (typ 3000 kWh per år verkar TS ha haft i förbrukning), till ett hus där det tillkommer varmvatten och uppvärmning... då blir det ett bryskt uppvaknande.
TS har för övrigt inte rymt, hen är inne på forumet regelbundet.
Jag tänker att hushållselen även i en lägenhet kostar kanske 400-1400kr och då är det billigt med en total elräkning på 2500kr för 170m3 hus. Att investera tungt i solceller kan sänka eller ta bort månadskostnaden för värmen med bibehållen komfort, annars är det väl bara egen ved som kan värma en så stor boyta betydligt billigare.
Vad TS har för belysning,vattenkokare och befintliga vitvaror är egalt som jag ser det, när TS befintliga utrustning är utsliten kan möjligtvis energisnålare grejor löna sej ekonomiskt.
 
S sunqan skrev:
3 spänn per kilowattimme?? Det slulle jag vara chockad över!
Den här veckan räcker nog inte 3spänn kilowatten för de som inte har bundet pris.
 
Länge, länge sen jag kollade totalkostnaden för elen.

Inte nödvändigt. Har förlikat mig.
Eldar med ved sen 20 år tillbaks.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Politikerna anlitade väl entreprenörer för att bygga eländet?
OM "politikerna" anlitade någon alls vet jag inte. Sådana beslut brukar fattas av tjänstemän. NKS byggdes satsade man dock (det var ett politiskt beslut drivet av "privatiseringsfundamentalism") OPS-modellen. Just den modellen har visat sig medföra astronomiska, och helt oöverskådliga, kostnader för samhället.

Det handlar inte generellt om dåliga upphandlingar utan om en övertro på marknaden.
 
H Hybro skrev:
Länge, länge sen jag kollade totalkostnaden för elen.

Inte nödvändigt. Har förlikat mig.
Eldar med ved sen 20 år tillbaks.
Har du egen skog då, för köpa på macken eller Jula är det ingen besparing vedförsäljare dyra
 
F fribygg skrev:
Jag tänker att hushållselen även i en lägenhet kostar kanske 400-1400kr och då är det billigt med en total elräkning på 2500kr för 170m3 hus. Att investera tungt i solceller kan sänka eller ta bort månadskostnaden för värmen med bibehållen komfort, annars är det väl bara egen ved som kan värma en så stor boyta betydligt billigare.
Vad TS har för belysning,vattenkokare och befintliga vitvaror är egalt som jag ser det, när TS befintliga utrustning är utsliten kan möjligtvis energisnålare grejor löna sej ekonomiskt.
Ts betalade enligt egen utsago 300 för elen i sin lägenhet och blev chockad över en elräkning på 2500 för sin villa på 170 kvadrat med bergvärme? Det är det vi vet. Vi vet inte om de 300 enbart är elhandel, vi vet inte hur stor lägenheten var, vi vet inte var i landet det är, vi vet inte vad kostnaden för elhandeln var i villan osv.
Med tanke på att ts undvek att lägga ut elhandelsdelen av fakturan och inte gjort mer än två inlägg i tråden, känns det som ett troll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.