P PatrikLundgren skrev:
Tror Fiberfirmorna har bråda dagar idag! Snart är 5G här och det är slut på grävandet.
Nja, det man lägger tid och pengar på är implenteringar för IoT, automatisering fordon, etc, men visst något ska ju också ersätta 3G och även ge mera kapacitet i områden med behov mera kapacitet. Sedan får man ha sin egen tro.
 
P PatrikLundgren skrev:
Tror Fiberfirmorna har bråda dagar idag! Snart är 5G här och det är slut på grävandet.
Näe så fungerar det inte.

Grävandet avstannar nu (och pågår i långsammare takt en tid framöver) pga att man iprincip grävt överallt där det är ekonomiskt att gräva i Sverige. Därefter blir det mer sporadiska mindre projekt samtidigt som man börjar rulla ut FWA (fixed wireless access, mobilt bredband via 3-5g) i områden där man ser att det finns ett underlag (konsumenter som vill köpa tjänst) men det är för dyrt att gräva.

Det man börjar se exempel på nu är att prissättninge på FWA blir liknande som för fast bredband, men med trådlös access.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det är även så att man får vara glad om det ens anses lönsamt att ansluta mindre byar och grannskap på landsbygden via FWA som du säger, lämnat in förfrågningar om detta men svårt med intresset från leverantörer.

Air2Fibre från Bleucom är ett exempel på leverantörer/teknologi, man kan tydligen få 100 Mbps på så vis och obegränsad datamängd. Oklart vad det är för latens om nu detta kan bli aktuellt för oss.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är även så att man får vara glad om det ens anses lönsamt att ansluta mindre byar och grannskap på landsbygden via FWA som du säger, lämnat in förfrågningar om detta men svårt med intresset från leverantörer.

Air2Fibre från Bleucom är ett exempel på leverantörer/teknologi, man kan tydligen få 100 Mbps på så vis och obegränsad datamängd. Oklart vad det är för latens om nu detta kan bli aktuellt för oss.
Du måste ju dra fram fiber till grannskapet ändå. Detmär de sista 200m som du slipper gräva med FWA.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, det säger absolut ingenting om mobilt bredband,
Jo. Det är precis det det gör. Man har inga garantier på service-kvalitet med mobila lösningar. Det kan fungera bra, det kan fungera dåligt, det kan fungera inte alls.

Det kan ibland fungera bra, det kan för det mesta fungera bra, men också dåligt.

Det kan vara enkelt att förutse vilken kvalitet man får vid vissa tider/platser/förhållanden, och det kan vara mycket svårt.

Detta ligger i fysikens och saken natur (dvs hur systemet är byggt).

Med fiber så försvinner i stort sett hela den här variabiliteten. Man får med hög säkerhet den tjänst man betalar för. Hela tiden. Varje gång. För alla abonnenter.

Det är mycket likt skillnaden mellan trådat nät och WiFi hemma. Trådat nät fungerar alltid. Hela tiden. Med WiFi så är det spridda skurar.

Så kul att det funkar för dig. Men det gör det långtifrån för alla. Och långtifrån alltid. Till skillnad från fiber. Där det gör det. (Skrivet från en via ethernet fiber-ansluten dator som dessutom kör Linux. Dvs. alltid fungerar. Nästan lite tråkigt faktiskt... ;))
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Och bara för att det fungerar bra idag betyder det inte att det fungerar lika bra om ett år.
Det kan bli fler användare som som delar på bandbredden utan att operatören byggerit nätet, kanske operatören gör om cellplaneringen så det blir bättre för några andra och sämre för dig...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
som dessutom kör Linux. Dvs. alltid fungerar. Nästan lite tråkigt faktiskt... ;))
Det fungerar inte alls alltid bara för att man kör Linux! 2008 gick ett nätaggregat sönder för mig och då tvärstannade även den Linuxburk jag skriver detta ifrån, så sluta sprida osanningar! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Du hade väl glömt att ladda in ups-modulen i kärnan?
modprobe ups_with_fully_charged_batteries
 
useless useless skrev:
Du hade väl glömt att ladda in ups-modulen i kärnan?
modprobe ups_with_fully_charged_batteries
Tack, men: :surprised::surprised::surprised:

user@datamaskinen:~$ sudo modprobe ups_with_fully_charged_batteries
modprobe: FATAL: Module ups_with_fully_charged_batteries not found in directory /lib/modules/
Fast du, kom inte den funktionen till den stabila kärnan först 2010? Har nog inte haft behov av att uppgradera eller boota om sen jag bytte nätaggregatet när jag tänker efter. :crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det fungerar inte alls alltid bara för att man kör Linux! 2008 gick ett nätaggregat sönder för mig och då tvärstannade även den Linuxburk jag skriver detta ifrån, så sluta sprida osanningar! ;)
Nätaggregat säger du? jag trodde vi redan konstaterat i tråden att el, liksom fiber, bara är en lyx man klara sig utan :surprised:
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Det blir en rolig tid framöver, men fokus är inte att ersätta 4G med 5G. Idag använder operatörer det för marknadsföring och vad de gör i tätorter där man redan har bra 4G-täckning. Och det är inte landsbygdslösningar man ser som där man ska fortsätta tjäna sina pengar.:cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Joxalatorn skrev:
Mjae den ligger knepigt till. Anslutning utifrån en gata som sagt som är någorlunda traffikerad eftersom den ligger tidigt in till ett bostadsområde. Så jag måste gå 20 meter efter gatan, lyfta bort staketet, lyfta täckdörren och sedan är det två låsta innerdörrar eftersom vem som helst kan gå raka vägen in annars. Det är ett jävla meck tycker jag, och det gjorde nog tidigare ägare också med tanke på hur igenväxt det var.

Han som visade var källaren låg berättade att den knepiga placeringen berodde på ett gäng avstyckningar och att vägen tillkommit långt efter jordkällaren.

Pinsamt att behöva säga det, men jag glömde ta bilder. Men den var fin, gjuten rakt igenom i betong, snustorr och i stort sett dammfri. Ett par trähyllor och några tomma burkar var allt som fanns. Men det var ju lite spännande att öppna. Funderar själv på om man skulle inreda med lite plastskelett och andra kusligheter och kanske något som rasar mot en när man öppnar inre dörren. Sedan lämna det och låta det växa igen. Kan ju bli en kul överraskning för nästa ägare. :rofl:
Hittade en gammal facebook-video om det kan vara till tröst. Många som tryckte på om att de ville se öppnandet.
 
  • Gilla
Dan Landsten och 6 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Aha. Det låter dyrt och krångligt jämfört med att göra samma sak i en konfiguration av ett systen och hyra en "punkt till punkt" förbindelse istället som i ett stadsnät. För min fiber lär inte gå särskilt långt?
Vem äger trunk anslutningen till kuren ? Misstänker att comhem köper exv skanovas (eller egen) fiber till kuren.
De har fått ett för de bättre pris på kapaciteten till kuren.
S Sylvek skrev:
ja jag ångrar att jag drog fiber till stugan, har varit inkopplat i drygt 1.5 halv årkostade ca 25 tusen men använder ändå bara fri surf via telefonen, har 30upp och 30 ner via 4g

tror det är ett jävla drag på att sälja fiberavtal nu när 5g är på gång
Där jag bor finns det ett flertal platser i närheten där telefonens uppfattning om datatrafikens hastighet är otryckbar...
Det är specifikt längs med en liten väg i kanten av Sydbillingen.
 
Ok då är jag inte insatt i vad FWA betyder. Låter som att det handlar om wifi med litet vassare antenner ungefär.
J Joxalatorn skrev:
Hittade en gammal facebook-video om det kan vara till tröst. Många som tryckte på om att de ville se öppnandet. [media]
Videoklippet funkar inte för mig. Kanske fel på något hos mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.