F
R RoAd skrev:
Var på väg att återigen förklara varför det är en no-brainer att ansluta sig till fibernät och varför trådlösa tekniker inte är en ersättare, nu eller i framtiden.

Men sedan insåg jag att jag inte har lust att försöka övertyga ytterligare en okunnig person som redan i förväg bestämt sig och därför inte kommer att lyssna på fakta.

Bara det faktum att TS inte märker någon skillnad alls på fiber och 4G, bortsett från att man inte bör göra två saker samtidigt på 4G, säger ju det mesta :)
Nej du, jag har iförväg inte bestämt mig. Jag lyssnar på fakta, därför frågade jag här.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
R RalleB skrev:
Jag har full koll på att fiber INTE kommer vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid.
Tack, schysst om du kan förklara var du baserar det på, att du har full koll?

F
seafarer seafarer skrev:
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.

internetuppkoppling är stora pengar. Jag är därför inte orolig om du inte skaffar fiber. Internet kan lösas trådlöst (kommer krävas parabol).

[länk]
Tack, verkar vettigt. Skall kolla mer på det

F
wildeside wildeside skrev:
Dom hade säkert samma argument när man drog fram vatten via akvedukter.
Dom hade troligtvis samma argument när man la betong/järn rör för vatten och avlopp.
Dom hade troligtvis samma argument när dom drog fram telefonledningar.
Jag hörde samma argument om koppar när vi drog fram det i stora delar av Norden.
Jag hör samma argument om fiber när vi drar fram det till minsta hus och torp i Norden.
Finns säkert fler exempel på att JAG HAR FULL KOLL!.
Koppar??

F
R RoAd skrev:
Tja, de första telefonlinjerna installerades i slutet på 1800-talet i Sverige så det tog väl över ett sekel. En ganska lång tid vill jag påstå. Dessutom måste du inse att syftet med kopparnätet inte var att överföra digitala signaler. xDSL är en efterkonstruktion för att använda en befintlig infrastruktur för ett nytt syfte. Att fiber, som är designat just för detta syfte, skulle bli förlegad inom överskådlig tid är orimligt att tro.

Kommunicera trådlöst runt jorden har vi gjort i över 100 år. Du kanske ska besöka Grimeton i närheten av Varberg och förundras över nymodigheterna ;) Problemet är inte att skicka signaler över jorden, eller ut i rymden för den delen, problemet är att nå en hög hastighet.

Du uppvisar en extrem inkompetens i ämnet när du skriver som du gör.

Du har noll koll :)
Tack vettigt svar. Hög hastighet är svår trådlöst. Skall kolla mer på det. Om så lutar det åt fiber.

Har räknat ut att det med fiber istället för trådlöst kostar mig på 20 år 50.000 kr mer i abonnemangskostnad på 20 år + 20.000 kr för intrallationen. 70.000 kr alltså. Ingen summa man vill typ kasta bort precis.

F
Ja det tog ett tag för utveklingen att få lite fart på 1870 talet kom dom första vatten toaletterna till Sverige och nu för tiden kan dom tom tvätta röven och torka den medans toaletten spelar din favorit musik. Så utvecklingen går framåt allt snabbare.

Så jag skulle inte vilja skryta med att jag har någon speciellt bra koll på vad Nasa mfl håller på att utveckla för system just nu, men jag tror inte att deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma och jag är övertygad om att dom satsar någon krona på att utöka både hastighet och mängden data dom kan skicka

Uttrycket att ha full koll va nog snarare en kommentar till RalleB att det har nog funnits en och annan som sagt att dom har full koll.
Precis, om man skriver att man har "Full Koll" utan att specificera varför så har man inte full koll, tyvärr.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
R
Vi har ältat och ältat detta i alla de trådar som är länkade, du kan läsa dessa trådar och bilda dig en egen uppfattning.

Väldigt simpelt förklarat så finns det ingen teknik som är bättre för digital överföring än fiber gällandes hastighet, stabilitet, framtidssäkrad etc.

Finns en anledning till att t.ex Google och andra större företag/regeringar plöjer ner miljarder på att förlägga fiber över haven mellan kontinenter m.m

Hade det funnits nått bättre hade de naturligtvis satsat på det.

Men jag bryr inte det minsta om du väljer att skaffa fiber eller inte. Det är din ensak och dina pengar.

Det jag motsätter mig är när man kallar fiber förlegad teknik utan att faktiskt förstå tekniken och kunna backa upp det.

För varje år ökar vårat behov av bandbredd i samhället, trådlöst kommer inte kunna möta det behovet pga fysikens lagar.
Fiber kommer inte ha några problem med det.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Eftersom jag jobbar med 5G-utveckling (och har börjat titta på 6G också) så kanske jag skall uttala mig här också.

Fiber är alltid bättre. Ju mer kapacitet vi behöver i det trådlösa nätet desto känsligare för störningar blir det. För att kunna erbjuda täckning med höga hastigheter har vi tagit fram teknik med millimetervågor, denna tar sig knappt igenom en kartongbit. Lösningen blir därför att man ändå måste göra en fast installation hemma med en extern antenn. Elon Musk jobbar med satellitlänkar för att nå samma sak, men även denna teknik kräver utrustning med fri sikt utomhus.

Radiotekniken är bra som ett komplement men den kommer aldrig att bli bättre än fiber.

Och som redan nämnts i tråden, "fri surf" på mobila abonnemang kommer bli allt svårare att hitta. Utrustningen som skall skicka data till dig måste nämligen i sig ha en fiber som når nästan ända fram till ditt hus för att klara av att mata dig med hög hastighet, detta gör att det enbart är knappt den sista kilometern som det är någon skillnad i överföringsteknik. Installationen av fiber den sista kilometern är i praktiken en engångskostnad (utrustningen byts kanske vart 10:e till 15:e år), radiotekniken kommer att behöva uppgraderas runt vart femte år. Gissa vem som får betala för den mer frekventa uppgraderingen?

Du gör som du vill, men jag hade valt fiber trots att jag arbetar med att ta fram trådlöst, eller kanske just för att jag vet begränsningarna med trådlöst...

• Gilla
Fairlane och 59 till
  • Laddar…
wildeside
Raskus Raskus skrev:
Det är svårt att uppfinna bort naturlagarna, även för Nasa. Jämförelsevis tar det knappt ett dygn för att en signal ska nå fram till Voyager 1 som sändes upp 1977 trots att signalen går i ljusets hastighet, precis som i fibern alltså.
Du har säkert rätt, men avståndet från mitt torp till närmaste storstad som har serverhallar m.m. är nog lite kortare, så den signalen kommer inte ta ett år innan den når fram i ljusets hastighet eller i ljudets hastighet heller.

wildeside
useless useless skrev:
Grundproblemet är att dina behov inte är samma som majoriteten. Om du är nöjd med din 3G uppkoppling så ska du såklart inte betala 20-30 000:- för att få fiber. Men steget därifrån till att fiber är en förlegad teknik som ingen behöver är ganska långt.
Jag har inte sagt att ingen behöver fiber, däremot tror jag att det inom överskådlig tid kommer att tas fram trådlösa alternativ som mer än väl uppfyller normalanvändarens behov

Att jag klarar mej med 3G och inte vill betala för en fiberuppkoppling som inte ger mej så mycket mer än vad mitt 3G ger, betyder inte att jag anser att ingen annan behöver fiber.

wildeside
F Freddan#1 skrev:
Koppar??
Japp jag va inblandad när alla skulle ha nätverk med kopparkabel.
Företag, stat och kommun satsa miljard belopp på det, även fast fibern redan fans tillgänglig på den tiden.
Men den va antagligen för dyr då!

wildeside
F Freddan#1 skrev:
Precis, om man skriver att man har "Full Koll" utan att specificera varför så har man inte full koll, tyvärr.
Jag skulle aldrig uttala mej om att jag har full koll.
Framför allt inte om det gäller teknikens utveckling och vad komma skall.

Jag har inte sagt att ingen behöver fiber, däremot tror jag att det inom överskådlig tid kommer att tas fram trådlösa alternativ som mer än väl uppfyller normalanvändarens behov
Så har man sagt sen telekommunikationens barndom men varje gång det kommer ny teknik med nya möjligheter så utökas normalanvändarens behov.

Japp jag va inblandad när alla skulle ha nätverk med kopparkabel.
Företag, stat och kommun satsa miljard belopp på det, även fast fibern redan fans tillgänglig på den tiden.
Men den va antagligen för dyr då!
Det tråkiga med kopparksblsrna är att de I praktiken fungerar ännu sämre än trådlöst pga överhörning mellan trådarna, kapacitanser och impedanser. Tekniken för att hantera detta liknar väldigt mycket det man gör i trådlösa anslutningar idag.

En enda fiber kan skicka över tusentals gånger mer bitar idag än vad en radiolänk klarar av. Och då använder man ändå bara en bråkdel av de färger som finns tillgängliga.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Skippa fibern om du är nöjd med den mobila uppkopplingen du har. Det är det som är avgörande, inte vad vi tyckare har för åsikter här på forumet.

Glöm snacket om att det blir dyrare i framtiden att ansluta fiber om du villa ha det då, den som dragit fibern välkomnar alla som vill ansluta sig senare :) Men givetvis "hotar" dom med höga avgifter i framtiden så att dom får pengarna nu direkt.
Jag önskar jag kunde "glömma" att det kostade mig 38000 att efteransluta min fastighet eftersom tidigare ägare inte ville spendera 20000 när fibertåget gick 1,5 år tidigare.
Värt det? Absolut! Nu finns kapaciteten, stabiliteten, och jag slipper ha förbrukningsångest i slutet av varje månad.
Det är ju inte så att ungarna (eller jag) förbrukar mindre data ju äldre de blir.
30:- billigare per månad är det också om man bortser från investeringskostnaden.

• Gilla
pleqtiz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.